Jump to content
Sign in to follow this  
LUPUS

Bulta / skarva broms pedal .... ? Big No no

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,   hittar inte min gamla SFRO bok och funderar på det där med konstruktion av broms pedal. 

I mitt fall blir det en helt hängande broms pedal med broms våg i mitten.    

MEN.... just känslan för exact var och hur pedalen kommer sitta är lite oklar  , krökning mm , kanske kommer behövas några test setuper (i princip ett kraftigt plattjärn modell gammal bil kommer användas) 

Något som då vore enkelt är att bara svetsa på första delen id vågen och sedan  kunna tillverka nya pedaler vid behov.    ( blir ganska lång pedal totalt  350mm )  

Men hela iden tar emot lite då man absolut inte vill ha ett problem just  där ........ men i slutändan är det ju hur det är konstruerat som gäller och det går ju att köra "sticka" in i varandra principen för bättre hållbarhet klarar jag av .   

Någon som vet vad reglerna säger ? 

 

Exempel på bockningar mm 

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwikipuJycjYAhWUhqYKHWkoCAAQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.classicmuscle.com%2F64-66-clutch-brake-pedal-assembly&psig=AOvVaw2kt5VAvjB5RCxuEs6zq7wf&ust=1515507807885369

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller.

Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, therealpinto sade:

Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller.

Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först.

Gustaf

Då gäller som vanligt sunt förnuft.   

Svetsad blir den oavsett , dock är det ordentligt med material och stora radier  att svetsa mot  35-40mm  så 980N är absolut inga problem.   

Lagret från en saab 9000  och vågen  är lite pyssel att tillverka i större volymer  så visst när man är helt säker på ergonomin kanske det blir en ny

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×