Jump to content

Bulta / skarva broms pedal .... ? Big No no


LUPUS

Recommended Posts

Hej,   hittar inte min gamla SFRO bok och funderar på det där med konstruktion av broms pedal. 

I mitt fall blir det en helt hängande broms pedal med broms våg i mitten.    

MEN.... just känslan för exact var och hur pedalen kommer sitta är lite oklar  , krökning mm , kanske kommer behövas några test setuper (i princip ett kraftigt plattjärn modell gammal bil kommer användas) 

Något som då vore enkelt är att bara svetsa på första delen id vågen och sedan  kunna tillverka nya pedaler vid behov.    ( blir ganska lång pedal totalt  350mm )  

Men hela iden tar emot lite då man absolut inte vill ha ett problem just  där ........ men i slutändan är det ju hur det är konstruerat som gäller och det går ju att köra "sticka" in i varandra principen för bättre hållbarhet klarar jag av .   

Någon som vet vad reglerna säger ? 

 

Exempel på bockningar mm 

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwikipuJycjYAhWUhqYKHWkoCAAQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.classicmuscle.com%2F64-66-clutch-brake-pedal-assembly&psig=AOvVaw2kt5VAvjB5RCxuEs6zq7wf&ust=1515507807885369

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller.

Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, therealpinto sade:

Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller.

Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först.

Gustaf

Då gäller som vanligt sunt förnuft.   

Svetsad blir den oavsett , dock är det ordentligt med material och stora radier  att svetsa mot  35-40mm  så 980N är absolut inga problem.   

Lagret från en saab 9000  och vågen  är lite pyssel att tillverka i större volymer  så visst när man är helt säker på ergonomin kanske det blir en ny

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...