Jump to content

Recommended Posts

Hej 

Kanske Gustaf kan sprida lite ljus över detta:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/amatorbyggt-fordon/

Låter som det gäller alla våra bilar om de är amatörbyggda oavsett innehåll, råder lite förvirring på FB.

Jag skall nyregga min med ny motor och bör då efter 20/5 bli besiktningsbefriad om jag läser texten rätt?

/Vedde

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förlåt jag stavade fel, Gustaf Therealpinto skall det vara.
Vet ni något nytt Gustaf?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd snabel-A före så får personen en notifiering ;)

@therealpinto ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står ju på sidan som @vedde länkar till att vissa amatörbyggda fordon  kan undantas. På den här sidan står ju kraven. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/

Vad är förvirrande egentligen?  Om bara utseende gäller så har ju våra bilar en gammal förebild,  men ganska få kör med 50 år gammal teknik.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

våra bilar bör med stor sannolighet bliva besiktningsbefriade .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

SFRO träffade Transportstyrelsen i augusti 2017, bland annat med anledning av besiktningsbefrielse för amatörbyggt fordon. Men då hade man inte satt kriterierna för detta i detalj och det verkade egentligen inte heller som att man hade en klar plan om hur det ska gå till.

I föreskriften står bara att de fordon som omfattas av besiktningsbefrielsen är de som "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik."

Frågorna vi ställde är hur "nära" fordonen ska likna äldre fordon men det är det ingen som kunnat svara på än.

Gustaf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Therealpinto om ni skriver att det efterliknar så måste de ta ställning? Om kraven är oklara bör ni i SFRO kunna göra det, och bör göra det för att få utlåtande.

Jag kan vara försökskanin på mitt motorbyte och ny regbes. Skall tala med Ridderstolpe om det
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, vi skulle väl inte ha något emot det kanske men utan närmare kriterier så är det ju svårt. Räcker det att det är samma typ an konstruktion? Motor fram, drivning bak, rörram? Ska det vara "gamla" komponenter (dvs en Locost med X-flow skulle kunna få besiktningsbefrielse, men inte en med Zetec?)?

Vårt remiss-svar på föreskriften pekade på dessa problem och vi tyckte att det skulle vara bättre att ge alla amatörbyggda (och ombyggda!) fordon besiktningsbefrielse, om man nu ska ha det alls. Möjligen med undantag för rena bruksfordon som en del lastbilar och "Solstadsbilar" (biltransporter).

Jag tror jag har sagt det förut men min personliga reflektion är att jag tror att TS tänker sig detta för hotrods och liknande, där man kan misstänka att viss pappershandel förekommer. Det går ju att gräva upp originalidentiteter på gamla 30-talsfordar som vissa personer försöker (och ibland lyckas) använda på helt nybyggda bilar. Samma sak förekommer ju inte direkt för  Locost/Super7.

Gustaf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Gustaf
Då är det väl bara för er att leva ert förslag så får TS utreda oklarheterna? Börja sätta alla amatörbyggen som besikningsfria.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

jag har ju 8 som slutsiffra och besiktigade inte hösten 2017 ,bilen är påställd och skattad året runt.

nu brukar jag börja köra med bilen i april eller maj och då besiktigar jag direkt (har kommit lite ur fas ;-) )

så 2018 bes i apr-maj.

Så som jag tolkade det så behöver jag bara bes då för den har ju varit bes den senaste 24mån perioden, men är det då besiktningsmannen som ser till att den blir besiktningsbefriad eller ska det gå med automatik ? hur ska det gå till praktiskt menar jag.

Våra bilar är ju verkligen lookalike av lotus seven orginal kan man tycka.

Bilen var inreggad och klar hösten 2010.

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu står det ju inte bara att de ska likna en 50+  bil.. ska bli intressant att följa detta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min efterliknar en super 7 från 60- talet och tekniskt efterliknar den med en Ford motor som de också hade på 60-talet (Ford motor alltså). Det står inte att det skall vara gamla komponenter men det står efterliknar.

Detta begrepp betyder ju olika saker för olika personer men jag har ju byggt den för att efterlikna en 60-tals Super 7 med Ford motor - ingen av komponenterna är från 60-talet för då vore det inte ett amatörbygge utan en veteranbil.

Annars måste jag ju bygga med järnrör från 60-talet, papperslindade sladdar från 60-talet, asbest bromsbelägg och koppling från 60-talet, stolar, pedaler, lyktglas o s v. vilket ju verkar galet, så efterliknar måste ju innebära att komponenter kan vara nya men efterlikna sitt original i form och funktion.

Nu gäller bara att hitta en besiktningsorganisation/man/kvinna som förstår detta och läser intyget från SFRO där de skriver detta som undantagsbeskrivning så borde saken vara biff!

Eller har jag fel när jag läser det TS skriver?

"Amatörbyggda fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, som utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik."

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

En rad som.stämmer väkdigt bra in på de flesta 7or är "Sällan eller aldrg används i trafik" 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precist våra bilar används "aldrig" på vintern och sällan på sommaren.

Min HeVo borde passa bra in på beskrivningen "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar)"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett problem är att som jag uppfattar Transportstyrelsen är det inte ens klart VEM som ska bedöma om fordonet uppfyller kriterierna, och ge det besiktningsbefrielsen. Senaste vi hörde är att det ska vara klart till 20 maj 2018 och att det troligen kommer att ske genom att man gör en registreringsbesiktning. Men om det är besiktningsorganet eller Transportstyrelsen som avgör, och på vilket underlag, vet vi inte.

Innan det är klart kan man inte göra så mycket.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok vi får se om det klarnar, annars är jag först med att få det intyget av SFRO som sen besikningsorganet får ta ställning till.
Här skall skapas prejudikat!
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det du menar med intyg från sfro har väl bara att göra med förklaringen om hur gången är generellt gällande amatörbyggen på transportstyrelsens sida. Tror inte att det avser bedömning om besiktningsbefrielse. Möjligen misstolkat eftersom de tydligen inte vet själva hur de ska lösa de nya reglerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tycker jag att det gör för det står:

"När du bygger ditt eget fordon behöver du göra byggbesiktningar under arbetets gång. Byggbesiktningar utförs av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) eller organisationen Teknisk Support Till Amatörbyggare (TESTA).

När fordonet är klart gör de en slutbesiktning av fordonet och utfärdar ett intyg. Det intyget tar du sedan med dig till ett besiktningsföretag där du gör en registreringsbesiktning. En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet betraktas som nytt och då undantas fordonet från kravet på kontrollbesiktning.

Alltså - om det i intyget på byggbesiktningen från SFRO står att fordonet efterliknar ett 50 år gammalt fordon och då skall bli undantaget från kravet på kontrollbesiktning - är det besiktningsföretagets plikt att följa detta och vid godkänd registreringsbesiktning blir bilen således befriat.

Jag tycker att det framgår klart här i dessa sidor för våra bilar som registreringsbesiktigas att bli undantagna bara genom intyg från SFRO att de efterliknar ett 50 år gammalt fordon och används sällan eller sparsamt(inte köras på vintern och lite på sommaren)

Tolkar jag fel?  Tycker det framgår klart om man läser det som står när det kommer till våra bilar. Kanske inte hot rods och annat men våra bilar Super Sevens.

/Vedde

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hotrods stämmer väl bättre in med stötstångsmotorer och 30 talskarosser?

Vi får helt enkelt vänta o se. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

det dom troligen menar med intyg är nog snarare SFRO2 pappret som stämplat och godkänt tas med till regbesiktningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi kanske inte ska ägna oss åt för mycket "hair splitting" men det står ju "En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet..." och registreringsbesiktningen innebär att besiktningsorganet gör en kontroll av om fordonet uppfyller föreskrifterna, med stöd av bland annat SFROs intyg. Men det betyder inte per automatik att de följer intyget.

Dessutom är det ju så att SFRO inte har några kriterier för ett intyg om att fordonet omfattas av besiktningsbefrielse, vi kan ju sätta upp våra egna tankar/riktlinjer men innan de är accepterade av TS och BO så vet vi inte vad det är värt.

Eftersom TS själva uttryckt att de inte vet hur processen ska gå till, så är de knappast av åsikten att deras information enligt ovan beskriver den fullständigt.

Men det går ju att testa för den som har möjlighet att göra en registreringsbesiktning av sitt fordon när reglerna trätt i kraft.

Gustaf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då hoppas vi att det inte kommer mer än det som står idag med kravet att det liknar en gammal bil så vi kan testa det. Jag ser till att ha min klar för ny reg besiktning till Maj så testar vi. Kan inte bli sämre än det är idag bara bättre. Jag vet en bilprovning som gillar bilbyggare och med bra argumentation utifrån texter ovan kan det nog gå och skapa prejudikat.
/Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×