Jump to content

Vilken motor?


Westi

Recommended Posts

Har blivit sugen på att bygga en Westfield men velar lite över val av motor. Det finns ju något "magiskt" över en hojmotor men har förstått att det finns vissa nackdelar med dem, någon som kan backa upp det och vad som främst är problemen? De saknar väl svänghjul vilket jag då gissar gör det lite svårare att köra eller? 

Vid bilmotor är jag inne på en Duratec då jag insett att S2000 motor blir för dyrt/svårt att hitta. Är inte så sugen på turbo kan jag väl säga annars verksr ju Saab motor vara poppis.

Någon som vet om det är svårt att få ner en Honda K20 motor?

Tanken med bilen är att ha en rolig leksak men som främst kommer gå gata gissar jag. 

Tips!?

Edited by Westi
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Westi sade:

Har blivit sugen på att bygga en Westfield men velar lite över val av motor. Det finns ju något "magiskt" över en hojmotor men har förstått att det finns vissa nackdelar med dem, någon som kan backa upp det och vad som främst är problemen? De saknar väl svänghjul vilket jag då gissar gör det lite svårare att köra eller? 

Vid bilmotor är jag inne på en Duratec då jag insett att S2000 motor blir för dyrt/svårt att hitta. Är inte så sugen på turbo kan jag väl säga annars verksr ju Saab motor vara poppis.

Någon som vet om det är svårt att få ner en Honda K20 motor?

Tanken med bilen är att ha en rolig leksak men som främst kommer gå gata gissar jag. 

Tips!?

Kul du funderar på att bygga en bil! 
Jag blev klar med min 2,5 år sedan och frugan förbjöd mig att bygga en till, men det har släppt nu. :banana: Börjar titta på nått nytt att bygga och göra allt rätt denna gången, många misstag när man är nybörjare. Har då också funderat på motorval även om mitt nya projekt ligger några år fram i tiden.

Såhär går mina tankar.

MC-motor är fräckt då de varvar mycket, men det kan också vara jobbigt om man skall köra mycket gata. Det är kanske jobbigt i längden att varva 5000 rpm i 110. 
Har inte kört någon BEC själv, men man vänjer sig säkert vid kopplingen och undviker kärringstopp med tiden.

Till BEC behöver du ju lösa backen på något sätt, finns färdiga lösningar att köpa eller så hittar man på något själv. Du behöver även på en del bl.a. Hayabusa köra med torrsump, vilket fördyrar lite. 

Duraytec verkar vara "dussin-motorn" nu, billiga och tål mycket, men sägs vara dyra om man skall börja trimma rejält, dock skall de väl med spjällhus och lite mappning kunna leverera 170-180 hk relativt lätt.

Hondamotorn har väl över 200 hk i standardutförande och då behöver du en relativt tung bil för att klara effektgränserna. Läste lite om den motorn tidigare också, men den är rätt dyr och lite bökigare att styra om jag förstått allt rätt. 

I båda CEC och BEC-fallen behöver du fundera på effektgränserna som de är nu. En Duratec har runt 150 hk i originalutförande vilket är bra ur besiktningssynvinkel.

Det var min input, finns säkert andra som säger tvärtom. 

Lycka till!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att det beror på vilken mental bild du har av ditt fordon.

Ser du din bil som slimmad, med lätta skalstolar aero screen, lätta små balongdäck och fullvärdig bur?

Vill du ha stoppade stolar, vindruta, stora hjul, kanske till och med lite matta?

Sitter du och funderar på om du ska ha framspindlar i alu, om det går att komma undan med willwood 2 kolvsok i fram på nedsvarvade solida skivor?

Kommer du ta leksaksbilen till jobbet och spendera 10 minuter med krypkörning varje gång?

Tycker du om att glida småväg men kanske inte klämmer i tvåan i varje kurva? Eller är det precis det som är så där roligt?

En stor fördel med mc motor är det du får med på köpet, en sekvensiell växellåda, sparar massor med tid vid bankörning.

Fundera på vad det är som gör dig mest varm i magen och bilbyggarsugen

Mina tankar om motor:

En modern bruksmotor med lite kortare insug, gärna separattrottlat blir ganska busig ändå. Jag är en stor Duratec fan och skulle jag börja bygga idag skulle det vara duratec under huven. Kolla dessa kurvor från webcon, ser ut som en ganska rolig karaktär 

”http://www.webcon.co.uk/Downloads/Duratec%20Flyer.pdf

Annars om du vill spara pengar så är miata ett hett kort, när BLiNK (nej inte pojkbandet) viftat med sitt trollspö över dom vaknar dom till ganska rejält.

http://www.blinkmotorsport.com/?page_id=302

Själv bygger jag med bojsänket Pinto och läser med stor glädje och nyfikenhet om hur den ska trimmas.

Gällande effekt verkar det ju vara fullt möjligt att få dispens upp till 20 kW/ 100 kg, boka ett samtal med din lokala besiktningsman.

Med det i bakhuvet hamnar ju Honda på bordet igen, om tanken på en hondamotor under huven gör dig extra sugen på att bygga bil så är det ju klart att det ska vara en i din bil.

Slutligen: det går att byta motor, har du byggt bilen kommer du vara bekväm med att hänga dit en annan motor.

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tankar somsäter igång huvudet lite. Gäller som sagt att fundera på vad man främst avser använda den till och vad man ser framför sig. Mitt problem nu är nog främst att jag ena stunden ser en slimmad bec med ska stolar i kolfiber som varvar järnet och i nästa en något mer bekväm bil som man kan ta de 3 milen till jobbet utan för mycket ångest och kanske kanske även få med fru/dotter någongång som avskyr allt vad räserbil osv heter haha...

 

Hmm good for thought! Ös gärna på med mer erfarenheter och tankar! 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Westi sade:

Mycket bra tankar somsäter igång huvudet lite. Gäller som sagt att fundera på vad man främst avser använda den till och vad man ser framför sig. Mitt problem nu är nog främst att jag ena stunden ser en slimmad bec med ska stolar i kolfiber som varvar järnet och i nästa en något mer bekväm bil som man kan ta de 3 milen till jobbet utan för mycket ångest och kanske kanske även få med fru/dotter någongång som avskyr allt vad räserbil osv heter haha...

 

Hmm good for thought! Ös gärna på med mer erfarenheter och tankar! 

Har precis samma tankar, men jag har några år på mig att bestämma mig :)

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Frena sade:

Har precis samma tankar, men jag har några år på mig att bestämma mig :)

Haha skönt att veta att fler velar i dessa frågor. I ärlighetens namn har högst troligen även jag en bra stund innan det blir helt aktuellt (men har lite ångest över att inte ha planen helt klar minst några år innan). Det är mycket som ska köpas innan jag får "lov" att plöja pengar i denna typ av egennöje :)

Funderar dock mycket på hur bökigt det är med en BEC motor och hur mycket det sliter att ligga och köra lite landsväg osv. En högvarvid honda motor vore ju det perfekta mellantinget men de är ju dessvärre dyra som stryk samt tveksam till hur svåra de är att passa in K20 (civic type r) motor vill säga. 

Edited by Westi
Link to comment
Share on other sites

Det är extremt individuellt och jag skulle verkligen rekommendera att möta upp några på forumet för att få provåka några varianter.

Som besiktningsman har jag ju förmånen att få köra många olika varianter och jag har kört få Seven med MC-motor som inte är ganska bökiga att hantera när man försöker köra sakta. Kopplingen kräver ganska lång tid att vänja sig vid (i alla fall för mig, i de bilar jag kört) och den enda backlösning jag kört som fungerar "bra" är med backväxellåda. Problemet med kopplingen tycker jag brukar vara lite svängmassa i motorn, och ofta ett kopplingslänkage som ger väldigt "kort" dragläge på kopplingen. Tjuvstopp är lätt att få, speciellt i lite knepiga situationer, som utfart på trafikerad väg där man står i en lutning och behöver hålla bilen med bromsen. De här bilarna är extremt roliga att busa med men de är roligast när man kör dem på typ 95% av (förarens?) kapacitet, inte alltid så lämpligt i trafiken.

De roligaste bilarna jag kört (enligt mitt personliga tycke) har haft halvstarka sugmotorer, gärna där man jobbat med gassvar och karaktär genom lättare svänghjul, kanske separata spjäll och sånt.

Är du sugen på Westfield är det också bra att försöka välja en relativt lätt motor, det är vad chassit/ramen är anpassat för. En Duratec är utmärkt, så mycket tyngre än Zetec inte att rekommendera (dvs traditionella Volvo rödblockare, Pinto osv. är inte vad jag skulle rekommendera).

Alla motoralternativ och kit, och deras funktion och karaktär, beror dock väldigt mycket på hur man bygger sin bil.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-20 at 11:05, Westi sade:

 

Funderar dock mycket på hur bökigt det är med en BEC motor och hur mycket det sliter att ligga och köra lite landsväg osv. En högvarvid honda motor vore ju det perfekta mellantinget men de är ju dessvärre dyra som stryk samt tveksam till hur svåra de är att passa in K20 (civic type r) motor vill säga. 

Vikt/effekt blir också tufft m K20 motor...

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Frena sade:

Vikt/effekt blir också tufft m K20 motor...

Så lär det också vara tyvärr, de kommer ju med 200 hp. Man blir ju lite fundersam när man börjar räkna på detta då 15 KW inte är särskilt mycket i dessa sammanhang. Hur sjutton gör man! Räknar jag rätt så för man vid en vikt på 500 kg max ha drygt 100 hk. 

Det är ju mindre än vad de flesta "vanliga" motorerna har. Sen kanske bilen väger lite mer men det är ju inga massiva skillnader så funderingen blir ju därmed; hur löser man detta!?

Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, Westi sade:

Så lär det också vara tyvärr, de kommer ju med 200 hp. Man blir ju lite fundersam när man börjar räkna på detta då 15 KW inte är särskilt mycket i dessa sammanhang. Hur sjutton gör man! Räknar jag rätt så för man vid en vikt på 500 kg max ha drygt 100 hk. 

Det är ju mindre än vad de flesta "vanliga" motorerna har. Sen kanske bilen väger lite mer men det är ju inga massiva skillnader så funderingen blir ju därmed; hur löser man detta!?

Ha det i åtanke Fege skriver nedan, då "får" du rätt många kg till.
Det finns ju dispens också att söka 20 kW/100 kg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...