Jump to content

Motorvärmare med cirkulation


Rikard Larsson

Recommended Posts

Fördelen med pump är att hela motorn blir jämnare varm. Vissa bilar har fått startproblem med dopp och slangvärmare pga att temperaturgivaren blivit varm, men resten är kall och kallstartsupprikningen inte räcker till. I de fallen ingår pump i rekommendationen. Vag bla och kanske speciellt om man har den inkopplad lite kort tid.

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, john koskela sade:

Använder en sån till att värma 2 m3 poolvatten med. Funkar kanon.

Underbart. Klart man får ett sånt svar på detta forumet :tongue:

Den enda erfarenheten jag har är av en vanlig doppvärmare på min Saab 9-5. Den gör väl nytta, men jag tycker inte att värmen i kupén kommer fortare.

Tänker att om denna med pump och högre effekt har större chans att få upp kupévärmen snabbare.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fått hem en värmare nu och då ska den såklart installeras direkt.

Enligt manualen ska den sitta på slangen som går från kupéns värmeväxlare och med utloppet mot motorn. Engine-heater-installation-diagram.jpg

I mitt fall känns det lite skumt, då in och ut från kupén sitter bredvid varandra. Jag är rädd att det mest cirkuleras genom kupéns värmeväxlare.
Vad tror ni?

clio_rad.jpg

Link to comment
Share on other sites

hur tänker du nu?

du har 1 ingång och 1 utgång på värmepaketet, alla värmepaket har det annars så funkar det inte,koppla sen som den övre bilden visar så blir det rätt...solklart :biggrin: eller?

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Sitter det en egen cirkulationspump i ditt värmepaket? Det måste det ju för annars lär det inte bli någon cirkulation i de om bägge anslutningarna sitter i samma slang.

Anledningen till att de tänker sig att motorvärmaren ska kopplas så som de beskriver är för att få cirkulation i systemet utan att termostaten ska blockera flödet.

Link to comment
Share on other sites

Element rören i husen är försedda med en mellanvägg. Det är alltså två rör fast det ser ut som ett. Min syster har såna i sitt hus och det är inte bra alls. Reservdelar växer inte på träd tydligen. Väldigt märklig lösning.

Eftersom det måste bli betydligt större motstånd för vattenflöde genom värmeslangarna och cellpaketet än direkt genom den slang de är anslutna till så måste flödet bli praktiskt taget noll om det inte finns cirkulationspump eller en rejäl strypning i slangen. Såvida inte de är anslutna så det uppstår någon form av ejektorverkan som suger ut vattnet. Fast det känns tillkrånglat. Konstigt sätt att lösa det på!

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som bett mig om hjälp med det där elementsystemet. Jag vägrar...

Jag tolkade bilden på Clion fel. Ena slangen av de två parallella går till expansionskärlet. Sorry :)

Så nu ska jag bara reda ut vilket håll vattnet flödar.

Den grova slangen går från botten på kylaren till sidan på motorn. Brukar botten på kylaren vara in? Det borde det ju vara med tanke på luftningen.

Link to comment
Share on other sites

Kopplade den så att den suger vatten från grova slangen (botten på kylaren) och sprutar in det värmepaketet. Funkar bra. Startade bilen och fick varmluft direkt!

Körde den en timme innan avfärd, var nog lite överdrivet vid 2+. T.o.m. motorfästena var varma :p

Strömförbrukningen pendlade efter en stund, den var nöjd och stängde av med sitt inbyggda termostat.

motorvarmare_power.png

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...