Jump to content

Triumph Spitfire Mk3 1970


TMB

Recommended Posts

Hei. 

Har lenge gått å drømt om å bygge en locost. Lav vekt, moderat effekt, og masse kjøreglede. 
Kom så en dag over en Triumph Spitfire. Ja, bilen med verdens værste bakaksel løsning. Men når du sitter der nede på bakken, med ett panser som minner om 60 tallets store racere. Så tok følsen av å kjøre fattigmans cobra tok litt overhånd, så det blei handel. 

Bilen er orginalt solgt ny i Norge (rattet på rett side) og merket med 1,3l 68hk i chassiplata. Men motoren som står i er en uorginal Opel 1100cc fra Kadett. Starter alltid, men litt lat sett med dagens øyner. Den er liten, men ganske tung til å bare være 1100cc. God plass og ramme gir mulighet for litt ymse motorvalg. 
En C20XE står klar i garasjen beregnet for annet prosjekt, men 150kg motor vil gi bilen litt mye vekt på framakslingen, selv om kanskje 190hk vil kompansere godt for den ekstra vekten.
Så en motor med vekt rundt 80-100kg er det jeg ønsker. 
4-AGE, G13B, M13A, M16A, Duratec, Rover K, er noe av de alternativene jeg har tenkt på. Forslag på liten lett motor ønskes. 
Jeg er tradisjonell, og vil benytte meg av DCOE forgassere, megajolt tenningssystem om ikke motor har grei fordeler som kan benyttes da. 

 

Siden bakakslingen synger salmer og er sliten. Samt at den er kjent for ved hard nedbremsing å løfte seg bak med positiv camber fra helvete.  Så planen er å bygge ny bakstilling til bilen.
Mazda MX 5 ser ut til å ha veldig fin og god løsning på bakstillinga. Jeg må benytte meg av delt bakaksel pga rammevangene bak. (ramma går ikke over akslingene, men under...) 
Dobble A armer er også vurdert bak. Men å finne opp kruttet på nytt er vanskelig. 
Å finne upright som vil fungere, og som ikke veier all verdens er vanskelig. Ut fra det jeg har sett så har Ford Thunderbird 1996mod uprights i alu som kan benyttes sammen med dobble A armer. 
Men jeg har ennå ikke lykkes å finne ett nettsted som har disse delene.. kun lager, og hub.  "Om noen vet hvor en får tak i slike deler nytt så si i fra. "

 

Bilen veier 711kg tørr i følge det jeg finner på nettet.  Dette er noen kg for mye når man tar med væsker etc. 
Ting som skal byttes ut er følgende: 

- Calipere framme. Bilen har ikke bremseservo, og kun 1krets bremsesystem. Bremsene kan ikke sies å være av noe kvalitet. Om trent samme bremsevirkning som en utslitt T ford.
Tenkte å skaffe ett par calipere i alu for massive skiver (ikke ventilerte da det blir for mye vekt) Men har ennå ikke lykkes å finne annet enn at Mazda RX7 har fine lette alu calipere, dog for ventilerte skiver. Om noen vet om en liten lett bil med aluminiums calipere så si i fra. Ettermarkeds calipere blir fort for dyrt. Og kanskje bygge om til 2krets bremsesystem... 

- Batteri, ca 13kg orginalt. planen er å gå for ett lite på 7kg da bilen knapt har noe elektrisk anlegg foruten lys. 

- Lettere motor, orginal Triumph motoren veier 125kg, Så en 25kg mindre og +30hk hadde hjulpet godt. 

- bakstilling er lett, foruten den tverrgående bladfjøra. Om det ikke blir noe A arms bakstilling, så vurderer jeg å bytte til kompositt fjør, den vil da halvere vekten kontra bladfjør. 

- Når det kommer til hjul, så er det nesten ikke noe som slår 155r13 på 4,5x13" stålfelger... Må helt ned på 14-15" racingfelger (max 4kg stk) og toyodekk for å komme nære orginalvekta. 
Men man får veldig mye igjen for å øke dekkdim til 195/50r15 når det kommer til kjøreglede og grep. Toyotyres er de som leverer det letteste dekket jeg har funnet i 15". 


Så, mazda MX5 bakstilling ønskes kjøpt, tips til hvor man evt får kjøpt uprights til Tunderburd og billige alu calipere for solide skiver... 

IMG_3908.JPG

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-19 at 21:25, TMB sade:

Forslag på liten lett motor ønskes. 

Ford 1600 Duratec/sigma. Den är lätt, kraftfull, modern och enkel att få delar till

On 2017-10-19 at 21:25, TMB sade:

"Om noen vet hvor en får tak i slike deler nytt så si i fra. "

Nytt, är en utmaning, men varför nytt? Köp en nedmonterad bakvagn och byt alla bussningar/lager/slitdelar. Till en sådan ombyggnad och med de vikterna du siktar på finns det bara ett kommersiellt alternativ i mina ögon till att bygga själv: Miata-delar. De hittar man bäst i England.

On 2017-10-19 at 21:25, TMB sade:

Om noen vet om en liten lett bil med aluminiums calipere så si i fra.

Nej, till de vikterna du har finns det inget som passar från personbilar. Miata, BMW, ... de blir alla för tunga. Men varför inte gå på Wilwoods? De är riktigt bra och lätta. Jag har ett par fram på min MX5'a NC. De är lätta och fina och biter som satan! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

On 21.10.2017 at 10:22, Pac sade:

Men varför inte gå på Wilwoods? De är riktigt bra och lätta. Jag har ett par fram på min MX5'a NC. De är lätta och fina och biter som satan! :tongue:

Vet du hvilken modell Wilwoods du har på din bil?
Hva klosser kjører du med?

 

Fikk nyss om at Freelander hadde veldig lett differensial, og skal undersøke det nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...