Jump to content

Går detta att bygga?


CarlB

Recommended Posts

Tanke är att bygga en ensitsig liten bil med en enkelcylindrig motorcykelmotor. Jag råkar ha en fyrtakts 250 crossmotor över. Inspirerad av Hyper Pro Racer från Australien men anpassad för gatbruk. Någon slags balkram under och svingarm bak med stel axel. Skulle den överhuvudtaget gå att få godkänd undrar jag?

350100_Master.thumb.jpg.74233251bbc43fec155d946e32df48ea.jpg

350100_Master_Frontview.thumb.jpg.fbf88fb89c2cd62d76fab812b5d91b8b.jpg

//C

Link to comment
Share on other sites

Hej Carl!

Kul idé. Tror inte att det kommer att bli några problem att få ett sådant fordon godkänt förutsatt att du bygger med sunt förnuft och har en känsla för elementär fordonsdynamik.

Med 250 cc är kanske effekten inte så hårresande men kan du bara hålla vikten i schack (300 - 350 kg borde vara rimligt utan att bygga alltför extremt) kommer säkert prestanda att vara helt OK.

Crosscykeln borde ha vägt 200 kg med förare och nu blir det kring 400 kg. Med anpassad utväxling (kedjedrev) borde du kunna hitta en bra kompromiss mellan igångkörning och landsvägskörning. Din koppling och motorns lågvarvsegenskaper/svängmassa är optimerade för den lägre vikten och min erfarenhet från senaste bygget med en Honda CB1000R motor är att igångkörning kräver en viss träning för att man inte skall göra bort sig helt (gubbstopp kallades det på Saab). Sen får du leva med att en MC växellåda klonkar och smäller rätt bra jämfört med en synkad billåda (som jag har på första bygget ihop med en HD-motor).

Backväxel (kan bli jobbigt att var utan - om man måste kravla sig ur en djup sittbrunn för att knuffa bakåt) kan du enklast (?) göra med en bilstartmotor eftersom du har kedjedrift. Har inte gjort någon själv (har mekanisk backväxel) men jag kan tänka mig att du sätter el-motorn på en vagga så att man kan fälla ner den för ingrepp i kedjan. Kan löna sig att Googla för att hitta idéer eller skicka ut en fråga på forumet. Kom ihåg att motorns generator måste orka fylla på med den energi du bränner vid varje backning. Min Hondagenerator är på 350 W vid 5000 rpm och den hade inte räckt till för en el-back. Har fått trixa en del med ett litet extrabatteri som matar ECU:n medan startmotorn går. Laddningsstatusen på huvudbatteriet sjönk när man fiskörde i stan med halvljus på och då sjönk spänningen under 9 V när startmotorn gick och ECU:n ville inte vara med. Har du kickstart räddar den dig - men det blir jobbigt att hoppa ur vid varje gubbstopp.

Din skiss ser ut som om du tänkt bygga med plana al-plåtar för att ge en kombinerad ram och kaross med strukturella och aerodynamiska egenskaper (downforce). Hopfogning med nitade/skruvade och limmade L-profiler? Borde kunna bli rätt fräckt! Framvagn skulle kunna bli som på en Locost Sjua och bak kan du ha en sving. Tänk på att en MC-swing - både lagring i ramen och vridstyvhet - inte är gjord för att ta tvärkrafter.

Fordonsdynamiskt bör du tänka på att få tyngdpunkten inklusive förare så långt fram som möjligt. Du har hjälp av att motorn inte väger så mycket och att svängarmslängden "trycker fram" dig (= din massa). Du har också hjälp av att fordonet är ensitsigt eftersom kraftvektorn vid kurvkörning från fordonets/förarens tyngdpunkt har mindre risk att komma utanför den triangel som bildas av hjulen kontaktpunkter med marken - vilket ger säkerhet mot tippning. Men jag har aldrig haft problem med det.

Jag har byggt mina trehjulingar efter den största bredd som ryms i Shells hyrsläp/skåp (som är 1,65 m breda invändigt och som man kan köra med vanligt B-kort - vilket inte går med ett riktigt bilsläp som dessutom inte har något att ställa bakhjulet på). Hjulbasen har varit 2300 mm baserat på summan av längden på de komponenter som skall rymmas mellan hjulen (inklusive mina långa ben). Din hjulbas borde kunna bli kortare men satsa på full bredd (spårvidd).

Kollade lite på Hyper Pro Racer som du skrev om - det upplägget liknar ju mitt första bygge - TreeVee - som i sin tur är inspirerat av Ariel Atom. Utan motor fram kan man sitta lite längre fram och få plats med en MC-motor bakom föraren. Googla på TreeVee så kommer du till Anarchadia.blogspot där det finns lite text och bilder. Och vill du enkelt bocka snygga rörbågar till ramen finns tips i min byggtråd till bygge #2 - TreeBee. 

Du kan Googla på M-ride för att få lite ytterligareuppslag. Han byggde visserligen om den till fyra hjul men det borde finnas bilder kvar på 3-hjulingen

Lycka till - det skall bli kul att följa ditt bygge.

/P-G

 

 

Edited by treevee72
Hittade mer info
Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för ett väldigt uttömmande och idérikt svar,

Kollade lite på dina byggen och rekommenderade länkar och blev mycket imponerad. Fantastiskt fina byggen!

Jag saknar tyvärr riktigt bra lokaler för tillfället och vill därför försöka lägga ut en del på tillverkning och mer fokusera på design och slutmontering samtidigt som jag vill hålla det så enkelt som möjligt för att kostnaderna inte skall skena iväg. Därför liten motor och bara en sits. Ram och kaross blir kombinerade i någon slags semi-monocoque men jag vill försöka göra så mycket som möjligt i plywood som en gammal Marcos. Antar att jag kan få en del synpunkter på det?

Är det ok att köpa färdiga bärarmar till framvagnen eller måste man tillverka själv?

//C

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Carl!
Missförstod din bild och tände på att du ville bygga en trehjuling!
Du får läsa mitt svar till tillämpliga delar och så hoppas jag att någon trehjulingsnörd kan ha glädje av resten.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En fördel med trehjulingar - bortsett från nördfaktorn - är att man inte behöver ha någon differential. Visserligen skulle du nog kunna åka med din fyrhjuling utan differential men den blir i princip svängovillig innan du fått så mycket sidacceleration att marktrycket på innerhjulet minskat så att hjulet kan slippa. Men då har också sidkraftsupptagningsförmågan minskat så mycket att bilen är trehjulig! Har du dessutom en stel svängarm för hela bakaxeln kommer hela rollstyvheten att ligga bak vilket gör det ännu värre. En kedjedriven bakaxel blir alltså mycket enklare med en trehjuling.
Vad gäller hjulupphängning fram kan det bli svårt att hitta några bilgrejor inkl bromsar som funkar med "gokarthjul".
Om du skall bygga en trämonocoque kan det vara bra att sprida ut hjulupphängningslasterna i strukturen och skulle en McPherson upphängning vara bra, i synnerhet om du kan göra egna nedre svängarmar med stor bas i strukturen. Sedan är det en designutmaning att integrera fjäderbenen.
Regelverket skiljer sig inte mellan tre och fyrhjuling mer än att du inte behöver ha skylt fram (sparar in på trängselavgiften!) och ingen formell effekt/vikt gräns.
Pg


Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by treevee72
Link to comment
Share on other sites

Kul idé. Monocoqoue kan vara lite klurigt att få godkänt. Inte omöjligt vad jag har förstått men det ställer högre krav på dig som byggare att kunna visa upp hållfasthetsberäkningar. En rörram är enklare då iom att det finns mycket mer erfarenhet bland byggare och sfro:s besiktningsmän viket gör det enklare att bedöma om konstruktionen duger eller ej.

Spontant så kom jag att tänka på bilarna i formula student-serien  när jag såg din bild och beskrivning så googla på lite sådana projekt för inspiration också.  De senare åren har det väl blivit vanligt med kolfiber-monocoque där men kollar man några år tillbaka så är rörramar vanliga.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller hjulupphängningar kanske man kan gå åt ATV/fyrhjulingshållet och låna lite därifrån. Gokarthjul är ju inte godkända för gatbruk så de går bort men några ATV däck och fälgar skulle ju kunna funka om man vill hålla ner dimensionerna.

Monocoque verkar inte vara så populärt hos SFRO men jag har kollat lite i deras bygghandbok och undrar om man inte kan bygga någon form av underliggande balkram som styvas upp av en utanpåliggande skalkonstruktion? Jag har redskap och kunskap att göra FE-analys av chassit men jag är tveksam till att någon motpart hos SFRO kan granska mina resultat, eller?

Överhuvudtaget vart jag måttligt imponerad av bygghandboken som mest kändes gammal och i behov av en uppdatering och rejäl redigering. Version 1.2 är den senaste?

Formula Student-serien ingår i mina litteraturstudier inför bygget. Det finns många "papers" från olika universitet och högskolor att plöja igenom.  

//C

Link to comment
Share on other sites

Vi på SFRO får emellanåt frågor om att bygga något "crosskartliknande" som ska gatreggas.

Jag brukar svara att det inte är omöjligt, men att man sällan kan utgå från en "crosskart" utan bör göra en design anpassad för gatbruk från början. Några problem/risker som en vanlig "crosskart" ofta har är;

- bakaxel utan differential (fungerar inte bra på gata)
- bakaxel med svingarmar (klarar inte krängning)
- ofta framvagn med geometri som är olämplig för gata/asfalt (stora scrubbradier, ibland svingarmar som ger stora camberändringar)
- i vissa fall för klena dimensioner på lagringar/uniballs
- ofta en skyddsbur runt föraren som är alltför trång (kräver hjälm för att köras)
- ibland bara bromsar bak, eller enkrets bromssystem (en bil ska ha bromsar på alla hjul)

Väljer man MC-motor får man ju också bekymret med backväxel att lösa. Jag har ännu inte besiktat en MC-motoriserad bil med BRA elektrisk backväxel...

Bygger man istället trehjuligt så det klassas som motorcykel blir det lite enklare, kanske speciellt med ett hjul bak. Man slipper differential (men kan få utmaningar i att få tillräckligt drivgrepp), man kan använda belysning E-märkt för motorcykel och man slipper enklare skärmar.

Att bygga en monocoque i stålplåt behöver inte vara så knepigt men en ram är ändå enklare för de flesta att lyckas med.

Bygghandboken behöver uppdateras, det stämmer. Det har dröjt, delvis på grund av att Transportstyrelsen har lite svårt att bekräfta om det ska ändras regler eller inte i någorlunda närtid. Tänk också på att boken skrivs av besiktningsmännen, som till största delen jobbar med SFRO på sin fritid. Men vi tar gärna emot konstruktiv kritik till info@sfro.com så vi kan göra det bättre :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Intressant att se att Erlands kart har den typ av bakaxel (stel, parallellfjädrad och utan diff) som jag misstänkliggjorde i mitt inlägg.
Min utgångspunkt var att kunna uppleva fordonet som lättsvängt för gatbruk där man inte kan ta alla gathörn med uppställ (läs hjulspinn). Rimligtvis borde en odiffad axel med hyfsat greppande däck alltid sträva att gå rakt fram och understyra vid stadsmässiga hastigheter och kurvradier.
Någon som har provat och (till skillnad mot mig, av egen erfarenhet) vet vad han/hon talar om?
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by treevee72
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Christer J sade:

Kolla på Eas kart. Finns väl en tvåsitsig som Erland tänkte reggA. Vet ej om det blev av eller godkänt 

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32039

Tyvärr lyckades inte Erland SFRO registrera sin crosscart med stel axel, han gjorde dock en med variant på delad axel. Denna i länken som han byggde för racing fungerar hur bra som helst på bana, han har byggt några stycken och dom verkar fungera utan några problem som jag förstått det. Problemet med racing är väl att det "ska" vara dyrt och svårt. Att då förstora upp en gocart och göra en relativt billig bil bryter många gränser. Erlands filosofi med både crosscart och "gocart" är att det ska vara tillgängligt för alla att köra på likartade villkor. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört vanliga bilar med spole eller svetsad diff, och jag har kört olika småfordon med liknande lösningar.

Precis som du säger så understyr de i låga farter för att ganska fort byta till överstyrning när det går fort eller när man provocerar så man får släpp på hjulen.

En gokart fungerar genom chassiflex som lyfter innerhjulet lagom mycket. På släta banor kan det fungera bra med spole även i banracing, speciellt om man kör på ganska snabba banor och har en chassisättning som ger lagom lite tryck på innerhjulet. Det funkar dock inte så bra på gata, bland annat för att man normalt sett behöver mer utfjädring än på en banbil (för att klara ojämnheter bättre).

Men att bygga en delad bakvagn med differential är ju inte hopplöst svårt på något sätt. Det finns gott om bra lösningar för sådant.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra tips/råd/inspiration i denna tråden!

Jag har börjat snegla lite på klassiska Mini Cooper delar när det gäller geometri. Bra med beprövade grejer som verkar finnas i överflöd i England. Små 10" fälgar rimmar oxå bra med mitt ursprungliga koncept och man kan få en uppsättning däck och fälg för inte många tusenlappar alls.

Jag skissar vidare... 

Link to comment
Share on other sites

När vi var på Stoneleight så såg vi flera som hade byggt på Reunalt R5S, hela framvagnen med motor,växellåda och framvagn - bak ena sidan (bärarm och hjul) på samma bil. Enkelt och funktionellt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hjälp! Vad har jag gjort nu?

tup1oi0im9kuk5o1.jpg

Köpte en bok oxå

7tmll2kvo8818au1.jpg

Och så har jag börjat räkna lite. Enda problemet är att jag fortfarande vill bygga i aluminium och plywood. Och limma...

8qff3nu9g4mk7ik9.JPG

Var skall detta sluta?

Edited by CarlB
Bättre nu?
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, steel sade:

Hej, är väl bara att sätta igång, kan väl inte gå mer än åt helvete !

Mvh Pär 

Ja. det mesta brukar ju gå åt helvete så varför skulle detta vara annorlunda? :blink:

Skall bara bygga klart motorcykeln först...

lharcd5798rtltzf.JPG

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skissar lite för att se vad som är genomförbart. AutoCAD funkar bra för dessa enkla skisser men jag är sugen på att jobba mer med Fusion 360 som verkar vara ett spännande program.

a86q8id2ozgc346m.JPG

Något sånt här kanske?

//C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...