Jump to content

Recommended Posts

Har gått i tankar på att bygga ett chassie med runda rör istället för 25x25. Vad skulle det behövas för kvalité och dimensioner på sådana rör? Tanken är även att utgå från MX 5 komponenter i hjulupphängning och styrning, eventuellt hela bakvagnen med brygga. Bromsar blir större än Mazda, flerkolvsok och 15 tums hjul.

Skulle det finnas någon möjlighet att ha en motor med runt 170 hk i en sådan bil?

Mvh Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför vill du ha runda rör? Jag har det på mitt chassi och hade hellre haft fyrkantiga, enklare att jobba med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Frena sade:

Varför vill du ha runda rör? Jag har det på mitt chassi och hade hellre haft fyrkantiga, enklare att jobba med.

Mest för att det blir ett starkare chassie, men även att det är snyggare(i mina ögon). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välj kvalitet enligt bygghandboken (i korthet, ett svetsbart rör som inte är för sprött). Dimension beror på hur man konstruerar men generellt sett minst 2 mm gods, ytterdiameter skulle jag lägga runt 25-30 mm i huvudramen.

170 hk "kräver" minst cirka 830 kg i tjänstevikt, det är inte alls orimligt på en "gatseven" med lite klädsel och annat som väger. Men det beror ju på hur du lyckas konstruera ramen också. Generellt sett så är den effektnivån inte så "svår" att klara i ett normalt bygge.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Daniel Larsson sade:

Mest för att det blir ett starkare chassie, men även att det är snyggare(i mina ögon). 

Du får gärna titta på mitt, Boe7 och som sagt, runda rör.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du får gärna titta på mitt, Boe7 och som sagt, runda rör.
Hmm hade ju för mig att fyrkantrör är stark are vid samma dimension. Fast kan hålla med om att det i vissa fall är snyggare med runda.

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-10-13 at 14:47, therealpinto sade:

Välj kvalitet enligt bygghandboken (i korthet, ett svetsbart rör som inte är för sprött). Dimension beror på hur man konstruerar men generellt sett minst 2 mm gods, ytterdiameter skulle jag lägga runt 25-30 mm i huvudramen.

170 hk "kräver" minst cirka 830 kg i tjänstevikt, det är inte alls orimligt på en "gatseven" med lite klädsel och annat som väger. Men det beror ju på hur du lyckas konstruera ramen också. Generellt sett så är den effektnivån inte så "svår" att klara i ett normalt bygge.

Gustaf

Ok, tack. Säg att man har 30x3 i huvudramen och 25x2 i övriga? 

Var kan man få tag på ritningar och vilken bygghandbok är det du refererar till?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bygghandboken är SFROs bok som beskriver en massa saker som är bra att förhålla sig till när man bygger och ska registrera ett fordon.

Beställs via vår hemsida, www.sfro.com.

Ritningar snurrar runt lite överallt på nätet, det finns massor av alternativ med olika förutsättningar och tankesätt.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×