Jump to content

Drivaxelbekymmer


postmanpat

Recommended Posts

Hej

Nu har drivningen kraschat efter en kort, mycket kort provtur. Drivknuten på yttre vänster har gått av i kulhållaren så kulorna ligger i medbringaren och på garagegolvet. Det dröjer väl inte så länge innan högra sida har rasat den med. Det är CV/Lobroknutar både ute vid hjulet och inne vid diffen. Insticksaxel. Bakvagnen och drivningen är byggd efter Chris Gibbs boken, där kan med god vilja urskilja på en bild att han använder en diff från Sierra. Min diff kommer från en Scorpio och är 7". Jag skulle behöva kortare drivaxlar. Finns det några med 25 splines som går att korta eller som har ett mått av 455 och 500 mm?

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Axlar från berrisford är intressanta, men dom är ju inte locost precis. De har en "flytande" del i varje ände på 8 cm vilket ju gör att axeln kan flytta på sig. Axelns längd mäts mellan bottnarna på medbringarna - 16 mm. Om jag fattar rätt så kan axeln komma att ligga emot nå´n av medbringarna. Kan det vara bra?

http://berrisford.co.uk/index.php/driveshaft-information

/bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Så här blev det, är en balansering eller kortning av drivaxlar. Välj själv. Mycket mäta, fundera och mäta och fundera igen, jag bestämde längden till måttet mellan medbringarna när axlarna är i våg mellan diffen och yttre medbringare. Svarva drivaxlarna i mitten av längden och 8 cm och längden som sen skall bort, i mitt fall 2,3 cm och 2,8 cm. Svarva av till angiven längd.

8 cm krymphylsa av svetsbart material. Tjocklek 5,5 mm. Borrat 10 mm i olika lägen, 3 hål på varje sida skarven.

59ff084d05897_IMG_20171023_140937(Small).jpg.67914def8ef5d9eed981f1ee1e3a3e0e.jpg

Drivaxlarna fick ligga i frysen och krympa. Krymphylsorna värmdes med induktionsvärmare tills de blev blåa, smart verktyg! Sen var det bara att släppa ner hylsan över drivaxeln till den svarvade kanten. Ingen press behövdes.

59ff0a103b015_IMG_20171024_112239(Small).jpg.68275b8fb83e5ff5acc2505faf6b3bb0.jpg

Sen svets i hålen, ingen svetsning runt ändarna på hylsan då jag är rädd för sprickanvisningar. Här är resultatet monterat och klart, nu är det bara att hoppas det håller och att jag har mätt rätt, tiden får utvisa.

59ff0abbdc98e_IMG_20171029_132846(Small).jpg.df09af949b0b888a630da0bbc81a407a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...