Jump to content
Jespervejby

Pinto vevhusventilation

Recommended Posts

Har en 2,0 Pinto. Enligt uppgift portad topp med racekam och dubbla Weber 45:or. Tycker att den skvätter olja i ventilationen från vevhuset. Någon annan som har lika och framförallt, hur har ni löst det? Funkar ju inte att drälla olja omkring sig hursomhelst...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var skvätter den?

Var har du för layout?  Bara ett litet filter och sen ventilation rakt ut i det fria? Besiktningsorganen brukar föredra en sluten variant så som orginalsystemet ser ut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Sitter bara en gummi "bälg / plutt" och bara hål ner i motorn. Känns inte som att det ska va så, visst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en ideal värld borde det gå en slang från sidan av blocket till insuget bakom spjällhusen, samt en slang från ventilkåpan in i luftfiltret.

Om det inte går är nog den snyggaste lösningen en catch tank med avluftningen mynnandes innanför luftfiltret.

har du sett den här guiden?

http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/engine-breather-system.html

Burton säljer även pcv ventil och de delar du behöver för att ansluta.

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk vad samlad kunskap kan ge.... superbt ✔️

Blir en beställning till Burton - check.

 

tack för hjälpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×