Jump to content

Dämparlängd


Nosliwe

Recommended Posts

Sitter nu och kikar i träsket bland dämpare till mitt bygge. Har bestämt mig för Gaz från rallydesign.
Men vad ska man ha? Jag har 13 tum mellan fästet på länkarmen till fästet i chassit när nedre bärarmen är parallell med marken.<

Känns som en enda djungel det här för min del, det finns inte mycket till beskrivningar. Om jag beställer en 13" dämpare i öppet läge, räcker den till utfjädringen som krävs, eller kommer den inte ens klara av att hålla bärarmarna i rätt körläge om jag monterar den?

Link to comment
Share on other sites

Sitter nu och kikar i träsket bland dämpare till mitt bygge. Har bestämt mig för Gaz från rallydesign.
Men vad ska man ha? Jag har 13 tum mellan fästet på länkarmen till fästet i chassit när nedre bärarmen är parallell med marken. Känns som en enda djungel det här för min del, det finns inte mycket till beskrivningar. Om jag beställer en 13" dämpare i öppet läge, räcker den till utfjädringen som krävs, eller kommer den inte ens klara av att hålla bärarmarna i rätt körläge om jag monterar den?
Öppen längd är så lång som dämparen kan bli, det gäller alltså vid fullt utfjädrad bil. Har du bestämt dig för hur mycket bump och drop du vill ha så lägger du på din drop på längden i normal läge. Du behöver också kolla så att dämparens minsta längd (öppen längd -slag + 1" genomslagsskydd) får plats mellan dina fästen

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att ha 60 drop och 60 bump på min bak och lite mer fram. Men jag är nog lite extrem åt det hållet, när jag pratade med en del folk på förra årets bandag på kullen så hade några bara 30 bump/drop

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om du vill räkna på fjädrarna så om du ska ha 50 bump så behöver 50* fjäderns fjäderkonstant motsvara halva axelvikten om du har 0 i förspänning vid 50 mm utfjädring, detta föutsatt att jsg inte gjort nån tankevurpa här !

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När ni säger 50 bump och 50 drop, är ni på dämparen eller på hjulet då? Är ju en viss nerväxling däremellan. Har redan köpt mina dämpare med fjädrar, men räknar kallt med att få byta fjädrar minst en gång.

Link to comment
Share on other sites

När ni säger 50 bump och 50 drop, är ni på dämparen eller på hjulet då? Är ju en viss nerväxling däremellan. Har redan köpt mina dämpare med fjädrar, men räknar kallt med att få byta fjädrar minst en gång.
Jag pratar på dämparen, fram gör det en del skillnad men bak och med stel axel inte så mycket

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...