tsnen63

Höjning/ökad markfrigång, rekommenderad lösning?

8 posts in this topic

Hej!

Jag har "blivit med" en 7:a och är gladare än någonsin. Och vad jag förstår finns sveriges samlade expertis här, vad gäller 7:or, det hoppa jag kunna ta del av. 

Hur ökar jag markfrigången på lämpligast sätt? Genom att förändra fjädring och stötdämpning eller öka storlek på fälg och däck(..medför krångel med skärmarna)? Min 7:a har stelbakaxel från en Opel Ascon -74..

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen!

Om du har vanliga coilovers går det att köpa längta fjädrar.

Ta lite bilder o lägg upp?

men kolla dina geometrier så du inte höjer sönder väghållningen.

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett par bilder hjälper, då vet vi vad du har att utgå ifrån och det är enklare att ge råd.

Men, ett väldigt viktigt ord på vägen: Innan du börjar modda så ta reda på vad hjulupphängningen är konstruerad för. Om du inte har byggarns rekommendationer så ta toss dämpar/fjäderpaketen och mät upp hur ett fram och ett bak-hjul rör sig så att du har något att gå ifrån. Du bör också mäta upp fjädrarna fram/bak så att du vet inför framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Bilder kommer och ytterligare info..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man bör kolla hur fjädringsvägen påverkas - med längre fjädrar så minskar man utfjädringsvägen vilket kan sabba vägegenskaperna helt om man har otur. Oftast är det bättre att flytta infästningarna för stötdämparna istället så man behåller samma fjädringsväg.

Man behöver också kontrollera att inte några leder bottnar, och så är det ju smart att som Pac säger kolla hur fjädringen rör sig.

Gustaf

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, therealpinto sade:

Man bör kolla hur fjädringsvägen påverkas - med längre fjädrar så minskar man utfjädringsvägen vilket kan sabba vägegenskaperna helt om man har otur. Oftast är det bättre att flytta infästningarna för stötdämparna istället så man behåller samma fjädringsväg.

Man behöver också kontrollera att inte några leder bottnar, och så är det ju smart att som Pac säger kolla hur fjädringen rör sig.

Gustaf

Tack för tips och svar! Men vad anser du om att gå upp i hjulstorlek, det sitter 13 tum på nu. En ide var 14 tum och lite annan profil, tyvärr måste skärmarna modifieras då. Detta med ställbara coliovers lät som en enklare lösning..:o)..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styrradien förändras (borde bli mindre) vilket påverkar feedback genom ratten och hur hjulen reagerar på en knöl.

Större hjul väger mer vilket ger sämre väghållning speciellt när vägen blir knölig.

Dina stötdämpare borde ha justerbara fjädertallrikar, det går att skruva på dom för att ändra höjd, det är enkelt och gratis, för att finjustera väghållningen kan du nörda ner dig med vågar osv.

om inte justermånen på fjädertallrikarna räcker är nya fjädrar billiga.

fjädrar är standardiserade som 1,9" eller 2,25" immerdiameter

de har en läng odtast i tum, och en styvhet, den oftast i pund per tumm.

om du plockar ur dina fjädrar så kan det med lite tur stå skrivet på dom vad det är för något, tex 9" 300 lbs

om du då byter dom mot 10" 300 lbs så blir bilen en tum högre med samma fjäderstyvhet.

fjädrar hittar du tex här:

https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1153_1161&&page=3

 

För att börja mäta upp din hjulupphängning kolla denna länk:

http://www.fastgrandad.co.uk/documents/Measuring and Correcting Bump Steer on a Caterham 7.pdf

 

/T

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan, tpau sade:

Styrradien förändras (borde bli mindre) vilket påverkar feedback genom ratten och hur hjulen reagerar på en knöl.

Större hjul väger mer vilket ger sämre väghållning speciellt när vägen blir knölig.

Dina stötdämpare borde ha justerbara fjädertallrikar, det går att skruva på dom för att ändra höjd, det är enkelt och gratis, för att finjustera väghållningen kan du nörda ner dig med vågar osv.

om inte justermånen på fjädertallrikarna räcker är nya fjädrar billiga.

fjädrar är standardiserade som 1,9" eller 2,25" immerdiameter

de har en läng odtast i tum, och en styvhet, den oftast i pund per tumm.

om du plockar ur dina fjädrar så kan det med lite tur stå skrivet på dom vad det är för något, tex 9" 300 lbs

om du då byter dom mot 10" 300 lbs så blir bilen en tum högre med samma fjäderstyvhet.

fjädrar hittar du tex här:

https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1153_1161&&page=3

 

För att börja mäta upp din hjulupphängning kolla denna länk:

http://www.fastgrandad.co.uk/documents/Measuring and Correcting Bump Steer on a Caterham 7.pdf

 

/T

 

Tack Torbjörn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now