ulwe

Köpa eller bygga bränsletank?

9 posts in this topic

Tänkte köpa en bensintank, för att spara tid, men efter en veckas webbutikklickande är jag vilse. Kanske bättre att bygga, bara skaffa plåt och göra, och få det som man vill ha? Målet är att kunna ta 2 varv i en rondell utan bludder!

Köpalt 1:  https://www.summitracing.com/int/parts/rci-2121a/overview/ RCI verkar vettig, men ska man suga ur bensinen genom toppanslutningen? Säger inget om bränslefälla i botten.

2: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fuelcell-40l-med-nivagivare-3.html Med catchtank kan ju denna funka, men klarar dom fästvinklarna en rundslagning? Kabelutgången för mätaren ser tveksam ut?

3: https://www.summitracing.com/int/parts/aei-18664/overview/ Aeromotive, den här är jag övertygad om klarar jobbet, men 11.000 SEK när den är i Sverige. Såå kul är det inte....

4: http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitewise.pl?act=det&pt=52_1608_1611&p=1637&id=proalloy Denna verkar också OK, visar bränslefällan och för £15 får man utgången där man vill ha den. Någon med erfarenheter av denna?

På samtliga ska tanklocket ändras till rörstos för extern påfyllning, skum är jag tveksam till (igensatta bränslefilter).

Råd, tips, hjälp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generellt sett...de tankar som har plåtvinklar behöver tankband runt dem, vinklarna är inte tillräckliga för att hålla kvar tanken.

Om jag skulle bygga så skulle jag satsa på intern pump och göra eller skaffa ett skvalpskott runt den. De flesta standardbilar har sådana och de brukar funka bra, och oftast är det skruvade locket på ovansidan tillräckligt stort för att man ska kunna montera pump och skvalpskott den vägen.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en större variant av tvåan eftersom priset var en faktor då...

Funkar hyfsat i rondellracing (inte så många G som man tror) eftersom jag har extern pump som är monterad lägre än tanken. Som Gustaf säger så är vinklarna bara för att placera tanken, dom håller inte att volta med. Tankband brukar gå att köpa till. Tankgivaren är dålig, jag har bytt till en lodrät som har det elektriska på utsidan. Har aldrig varit bekväm med el inne i tanken. Tankstos för extern påfyllning var dock inte kul att montera på den, det är inte möjligt att gänga så det sitter i så tunt alu.

Fyran var kanon, fast den blev ju nästan lika dyr som trean när man gjort alla tillval som visades på bilden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade på donatortanken idag (LS400, 80 liter) om jag kan använda den pumpen o skvalpbaljan, borde gå. Hur med el i tanken? Kablarna till pumpen har dubbla lager blå isolering, det yttre lagret bara smular sig och ramlar väck, enkelt att byta MEN vad är den svarta klumpen för något, konding? Varför? Nödvändig? Hur hittar man en ny som är OK att dränka i bensin? Eller finns det bensinbeständig krympslang att trä över kablarna? Ja, en lucka på ovansidan i stål 4 x 6 tum eller skvalpbaljastorlek, med plats för påfyllning, ventilation, elkontakter och mätargivare. Givarn visade förresten 25 till 280 ohm, alla USAtankar verkar vara 0 till 90.

Har sett att man använder en 2-delad mutterplatta på insidan på alutankar, tricket är väl att få dom att stanna på plats medan man monterar ihop det......

Ja, fyran blir också dyr, med pundkurs och VAT. Tack för input, ska skissa upp en måttanpassad tank nu.

pump.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Om jag hade byggt idag hade jag använt en komplett armatur och byggt (eller låtit bygga) en aluminium tank runt den. Fördelen med en armatur är att den är "allt i ett" så man löser samtliga tank/bränsle-problemen med en "smäll".

 

Här är några exempel på armaturer: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Branslepump-med-armatur-2000038654/

 

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va, har Biltema sånt? Måste kolla mera på det, för pump med bra kapacitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonas, hur såg bafflingen ut i tanken du köpte? Din modifiering gjorde väl sakerna mycket bättre. Förresten, kul att du använder Golf-blinkers mk1, samma här.

Obp har ett schema för swirl pot, med 2 pumpar kan man ju ha catchtanken var som helst i höjdled. Men smidigast är fortfarande att ha allt inuti tanken.

 

obp swirl pot.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Sitter 3st "skvalpskott" med hål i hörnorna. 

Tyckte att blinkerserna blev så bra att dom sitter kvar, även efter besiktningen :-)

 

Edited by Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now