Sign in to follow this  
Followers 0
Pac

Information om Duratec Westie önskas

39 posts in this topic

Posted (edited)

Hej,

det finns en Westfield på blocket som jag tycker är byggd helt rätt! https://www.blocket.se/stockholm/Track_day_car_eller_bara_glida_i_sommar__73642182.htm?aw=1

 

Killen som har den heter Anders och jag vill inte trakassera honom via blocket för att få info om bilen så jag undrar om någon här vet något om den? Det jag framförallt är intresserad av är:

  1. Växel-lådan:
    1. Vem kommer delarna från?
    2. Vem har byggt lådan?
  2. Kylvätskepumpen:
    1. Vilken pump är det?
    2. Hur styrs den?

Som sagt vettigt valda delar som jag gärna vill veta mer om.  Tacksam för all support.

Mvh, Per 

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte enklast att ringa honom?  Det finns rätt många bilar som inte hängs ut på forum. 400 mil sedan 2008 pekar ju På att den verkar stå bortglömd i nåt garage som så många andra 7or..  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pac, nu kan jag bara gissa för jag egentligen ingen aning.

Man kunde eller kan genom Westfield köpa en typ 9 med förlängd etta. Det är då samma utväxling som V6:an hade med typ 9. Växellådan har även i så fall den uppgradera bottenstocken och lagringen. Dvs den är starkare än den äldre typen, men klarar inte tävlingskörning med 200+ hk Duratec. Har en sådan låda från en kompis i bitar i garaget som gått i kras på Mantorp..

När det gäller elektrisk vattenpump till trimmad Duratec, så är vi fyra stycken i SPVM som har Davies Craig EWP 80 med tillhörande styrning. Fungerar kanonbra om du drar slangarna rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Magnus.

Jo ringa är nog enklast, men samtidigt så vill ju killen sälja inte ha en massa töntar snokande... :blush:

 

Davies Craig, visst men jag funderar på om det finns något roligare(läs mer esoteriskt), det finns ju massvis med elpumpar i bilindustrin idag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De originalmonterade elektriska vattenpumparna jag sett hittills är mycket tyngre än EWP 80:n. Den dag det finns en elektrisk som kan ersätta originalpumpen på originalpumpens plats, då början det bli intressant 😃

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det hade varit fint.

Tills dess, ta en titt på Bosch PAD och PCE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Halloj !

Volvo PV Har ju kört med elektrisk vattenpump på bensinarna sen VEA- arkitekturen dök upp den ser inte så farligt stor ut tycker jag men å andra sidan har jag inte sett nån EWP 80 heller. Skruvhålen är M7 eller M8 för storleks referens. :-) ska ju orka gå rätt länge på en Volvo så det borde funka på en Sjua med. Ska se om jag kan fota en på en motor när jag kommer till jobbet !

595c676061e53_volvo_v60_2014_vrigt_motor.jpg.b8b5e2c95dd133f7333532a6b245b134.jpg

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltid intressant med denna info. 👍👍

PAC, de som du refererar till verkar vara "små" pumpar och inte till att klara hela flödesbehovet på en motor?

Nu när tråden ändå spårat ur, finns det elektriska oljepumpar för trycksidan på motorn. Läste för ett tag sedan att någon BMW motor skulle ha det, men har inte lagt ner tid nog för att hitta någon vettig info..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag förstår så blir ju vattenflödet bättre med en elektrisk vattenpump,

men är det så att en remdriven vattenpump tar mycket effekt, så att även det talar för en elektrisk?

Jag har ju en liten motor som behöver all hjälp den kan få :biggrin:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alltid intressant med denna info.
PAC, de som du refererar till verkar vara "små" pumpar och inte till att klara hela flödesbehovet på en motor?
Nu när tråden ändå spårat ur, finns det elektriska oljepumpar för trycksidan på motorn. Läste för ett tag sedan att någon BMW motor skulle ha det, men har inte lagt ner tid nog för att hitta någon vettig info..

Denna typ av pump sköter hela flödet även till våra T-6 motorer.


Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tål de att gå gull fart hela tiden i en hobby bil eller behöver de  pwm tro ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast det mest intressanta är väl vad är skillnaden i åtgången effekt under drift. En sån här pump tar ju ut en rätt bra ström som då dyker upp på remskivan till generatorn visst du kan köra den på mindre fart i vissa fall under uppstart och kanske högväxel i hög fart men ger den nåt i en sjua och är det värt detaljer ? Kanske bättre att bara plocka av propellern och sen ha en elfläkt på kylet eller att mixtra med utväxlingen till pumpen ?

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tål de att gå gull fart hela tiden i en hobby bil eller behöver de  pwm tro ? 

Vet inte men jag kan ju rota runt lite på jobbet och om nån vart med och vet nåt

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör en ewp i sjuan pågrund av platsbrist för själva pumpen . Styrningen av de tidiga dawies pumparna var rena skiten så nu kör jag min full fart hela tiden , tror dock fortfarande den inte drar mer än EM orginal pump vid 6000 Rpm. 

 

Nuvarande bygget har oxå plats brist .... så en Volvo pump kunde va en plan. Skulle bara ha en smartare styrning 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om motorstyret har en ledig PWM utgång kan man nog använda ett sånt här relä.

https://www.hella.co.nz/en/products/relays-flashers/solid-state-relays/12v-4-pin-solid-state-relay-22a.html

Sen är det "bara" att göra en vattenpumps map...

Skulle kanska kunna styra på någon funtion an temp bränslemängd varvtal o hastighet

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker någon borde ta utmaningen nu och slänga ihop en lite krets man kan mappa. Vad går tex en aurdino på till enkel pwm  styrning som funktion av Temp . 

Eller är det överkill ? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tycker någon borde ta utmaningen nu och slänga ihop en lite krets man kan mappa. Vad går tex en aurdino på till enkel pwm  styrning som funktion av Temp . 
Eller är det överkill ? 
 

Kolla in speedunio på webben


Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Kjelland28 sade:


Kolla in speedunio på webben
 

Den där har jag helt missat! Spännade projekt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp hade jag inte kört det helt analoga spåret så hade jag nog valt den

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den funkar säkert bra om 4 Ampere räcker, Eller man kanske ska dra fläkten/Pumpen över ett vanligt relä. Det verkar ju vid lite eftertanke vara det rätta, ett relä och en hängsäkring ute i motorrummet ! :burnout:

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, srylul sade:

Blir den här typen av lösning för enkel eller för billig?

https://www.carbuildersolutions.com/uk/digital-fan-controller-thermostat

Visserligen tål just den här produktens medföljande tempgivare inte vatten och kretsen klarar bara 4A i grundutförandet, men ingen här tycker väl att det är för jobbigt att modda saker?

Modda är inte jobbigt, det är kul! :biggrin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Man ju även vara riktigt Locost:

Jag har köpt några såna här för att dimma de kombinerade broms/bak-ledlamporna och likadant fram till blinkers/positionsljus. Eftersom man får det man betalar för...

Man kan byta ut potentiometern och använda en resistiv tempgivare istället. Eller bygga en massa extra lullull om man vill ha den mer avancerad.

http://www.ebay.com/itm/DC-12V-8A-Light-Dimmer-Brightness-Control-For-Single-Color-LED-Strip-ED-/112094193701?epid=1154382591&hash=item1a1955a825:g:KWsAAOSwB09YQD-h

 

 

Edited by srylul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där ebay prylen är nog inte så dum!

Det verkar vara en PWM-drivare och det är ett väldigt bra sätt att driva en el-motor på. Med PWMen får man en direkt styrning av fältet i motorn. En förutsättning för att det skall funka med en roterande maskin är att det finns frihjulsdiod, men det kan an ju enkelt fixa till.

Om inte annat kan man säkert göra om den till ett drivsteg och få temp-signal inkl logik från ett EFI.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Halloj !
Volvo PV Har ju kört med elektrisk vattenpump på bensinarna sen VEA- arkitekturen dök upp den ser inte så farligt stor ut tycker jag men å andra sidan har jag inte sett nån EWP 80 heller. Skruvhålen är M7 eller M8 för storleks referens. :-) ska ju orka gå rätt länge på en Volvo så det borde funka på en Sjua med. Ska se om jag kan fota en på en motor när jag kommer till jobbet !
595c676061e53_volvo_v60_2014_vrigt_motor.jpg.b8b5e2c95dd133f7333532a6b245b134.jpg

Här kommer en bild på pumpen på en VEA motor !
7ae409392fb127775ec292d74cca075a.jpg

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

VEA motor ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

VEA är dom nya 4-cylindriga motorerna på 2 och 1,5 liters slagvolym med effekter från 120 till 367 hkr den senare är en Fyra med både turbo och kompressor samt optimering från Polestar, ger i std Volvo utförande 327 Hkr. Personligen så gillar jag 5:orna mer men bensinarna har ju redan gått i graven och dieseln gör det väl om nåt halvår eller så. Vi bygger också 1,5 l 3-cylindrigt bensin i Kina max effekt på den strax under 200 Hkr vrid strax över 300 Nm. är medvetet lite luddig här ! NDA är inte att leka med. :biggrin: 3:an är riktigt kort och skulle sitta som en smäck i en sjua med rätt växellåda. Ska nog kolla upp om bakplanet på cylinderblocket fortfarande är samma som dom gamla motorerna då borde gamla M90 vit passa på en sån 3:a, den lådan stod ju pall för 272 Hkr i förra V90'n vi hade. 

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låda är minsta problemet,  grannen här svetsar om starka  BMW lådor till Volvo hela tiden ( snart uppe i 1000 lådor) 

 

så bygg nu 😜

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11 juli 2017 at 22:50, Kjelland28 sade:


Här kommer en bild på pumpen på en VEA motor !
7ae409392fb127775ec292d74cca075a.jpg

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
 

Kapar denna lite till och länkar till extern styrning av den liknande BMW pumpen ( som de använt sedan 2004) 

BMW styr med enkel pwm externt , kan det gå att ta reda på hur Volvo interfacet ser ut ?

Verkar väldigt likt en Pierburg cw400 , vikt ca 2 kg inte värre än väntat kan man gissa 1 kilo orginalbutiken pump med stål hjul + rem och liiiite längre slangar ?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Tecomotive-tinyCWA-Steuerung-elektrische-Wasserpumpe-BMW-Pierburg-CWA400-Kit/332062727571?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D895a699c3dab49cb90b69b5d976e7369%26pid%3D100033%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D131913012499

 

 

 

bra manual här från han som säljer genvägen ( har mailat och frågat om han täcker Volvo oxå)

 

http://www.tecomotive.com/download/manual_tinyCWA_V2_manual_version.pdf

 

 

man får dåliga idéer här :-) nu blir det bara generator på nästa bil oxå.

El-bränsle , el pump awd  hydraulik,el styrservo a-klass MB, el vatten pump , snart en elbil ....

Edited by LUPUS
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan, LUPUS sade:

Kapar denna lite till och länkar till extern styrning av den liknande BMW pumpen ( som de använt sedan 2004) 

bra manual här från han som säljer genvägen ( har mailat och frågat om han täcker Volvo oxå)

http://www.tecomotive.com/download/manual_tinyCWA_V2_manual_version.pdf

FY fanken vilken bra information!

Jag tittade på CWA200 för ett tag sedan men den är för grov för mina applikation, jag bara behöver kunna kyla max 250Bhp. När jag undersökte det här senast fanns inte tinyCWA, men den ser ju riktigt bra ut! Tack Lupus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yess! Ppt fina grejer

 

En intressant slide där är ju de två sätten att styra pumpen LIN + pwm eller bara pwm . Volvo pumpen verkar efter lite efterforskningar i natt ha lin interfacet frågan är nu har BMW det oxå och kan man alltid köra den pwm som emergency ? 

I princip nya cw400 pumpar finns på Jönköpings skroten för 2' om ingen kan köpa loss direkt från Volvo till bättre pris 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och en sån här.. http://m.ebay.com/itm/362031653191

Så kommer man  500 meter innan batteriet är slut Om remmen går av eller att generatorn lägger av. 

Jag tänker på alla fina borstlösa modellmotorer och fartreglagen till dom.  Man kan väl bygga en temperaturstyrning till en sån för original vattenpumpen för en bråkdel av priset. Driva direkt eller med kuggrem.  Hur mycket effekt tar en vattenpump? Jag tycker att många krånglar till saker i onödan även om det finns plats. Ballfaktor? Eller är det så fantastiskt mycket bättre med elvattenpump?

Bygg en sån här och montera magneterna på svänghjulet så kan man kasta startmotorn, låta den fungera som gemerator när motorn startat och få 45 kw ( exemplet bara, valfritt)  tillskott när man behöver. Fattar inte varför inte biltillverkare gör så och tar bort aggregaten redan nu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick svar från Tyskland 

 

The tinyCWA uses the PWM interface because not every CWA type pump has a LIN bus interface.
It looks like the Volvo version does have the same controller as any other CWA400.

So no problems there ... I am pretty confident that the pump and the tinyCWA are compatible to each other.

 

Så nu blir det en pump löser mina plats problem under huven + lite nördigt :23:

frågan är om det skall lödas egen styrning skapa en pwm krets som följer lockup tabellen i manualen ovan som funktion sv Temp 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är ju inget svårt att få ihop en styrning för en billigare peng. Ta tex en arduino med ett skal för PWM och du kan göra det och mycket mer. http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/ Det behöver inte gå på mer än någon hundring om du baserar det på en "kina"-arduino.

Men, det är nog mycket enklare att gå på tinyCWA, den är ju redan integrerad och utprovad.

Hur stor är Volvo's CWA? Är det också en 400?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvos verkar enligt min bild jämförelse va en 400 sedan svara även tinycwa att den var verkligen lik 400 förutom fäst punkterna .

Lite Volvo kontakter intyga att den är LIN ( som förväntat)  men tinyCWA använder tydligen backup/emergency pwm kanalen så jag beställde en s90 pump med 6 mil från skroten idag , ska bli kul att experimentera lite . 

Och jo jag vet att köpa är troligen billgare än bygga själv ( man kommer ju göra fel och bränna massor med timmar. Så om  någon gillar löda kretsar kan jag gärna ståför idéer men det lutar åt köpa. 

Har vi någon aurdinio nörd :-) 

 

Eller som mitt eget ordspråk är , varför köpa något färdigt för 100 kr när man kan bygga det själv för 200 :banghead:

Edited by LUPUS
2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, LUPUS sade:

Eller som mitt eget ordspråk är , varför köpa något färdigt för 100 kr när man kan bygga det själv för 200 :banghead:

Ja visst gör man sådana dumheter mest hela tiden! :biggrin::biggrin::biggrin::toot:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0