martin_ts

Stötdämpare fram

5 posts in this topic

Hej!

Undrar hur ni har gjort för att klara sfro 1 och 30 grader

Problemet ligger i att dom övre bärarmarna fram är inte symetriska och enda chansen att minska lutningen är att höja övre fästet. Då får jag problem med att fjädern ligger på ena röret på bärarmen. 

Så jag vill flytta nedre fästet på bärarmen. inte längre in eller ut. Utan lite i sidledes för att gå fritt från röret. Då blir inte fästet för dämparen helt centrerad i mitten på bärarmen

Är det ok att göra så?  

framvagn 1.JPG

framvagn 2.JPG

Hmm. En tanke bara. Den delen där justerskruven för Cambervinkeln sitter.--

Om den yttre Dia. vore dubbelt så stor. då kommer rören för övre länkarm att fjärma sig från fjädern.

Eller ta en massiv fyrkantstång--borra och gänga i den biten.  Det blir samma resultat--

rören för övre länkarm kommer ligga längre ifrån fjädern.

Fast då får du ju svetsa om rören till länkarmen förstås.

Det finns ju osymetriska nedre A-armar så om du skulle ha stötdämparinfästningen lite osymetriskt kommer  till 99% inte spela nån roll alls  så länge som den undre armen håller för den böjkraft som uppstår i och med bilens vikt och den extra last som uppstår vid infjädring. 

Och jag har betydligt mer än 30 grader och inga sfro besiktningsanmärkningar över huvud taget. Han tittade på det men tyckte inte att jag skulle ändra innan provkörning. Och den var han väldigt nöjd med.

Okej men då har jag bättre koll på läget! Tack för hjälpen :)

/Martin