Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu är jag igång med rambygge, efter mycket ritande i datorn och samlat in de största delarna.

Eftersom detta är forumet jag går till för info och ideér, detta "inte-en-7a-klon-bygge" hoppas jag passar in under övrigt? 

Iallafall, planen är att dra ihop ramen först. Därefter fräsa en plugg i frigolit eller Jackopur, ett lager väv med epoxi. Formar från den pluggen för att sen göra karossen.

Från donatorbilen, Lexus LS400, tar jag motor (1UZFE) och hjulupphängningar inklusive servokuggstång. Adapterplatta mellan motor o vxllådan är klar, Tremec TKO600, liksom svänghjul, tryckplatta o lamell.

En grej jag funderat mycket på är rideheight. Har nu satt 11 cm, med axelavstånd 2650 mm. Borde klara fartbulorna med det.....

tröskel.jpg

snitt.JPG

Edited by ulwe
komplettering.
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

110mm funkar säkert.

Jag kanske bara anar det, men finns det lite TVR inspiration i de linjerna? :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inspirationen är allt möjligt, i ett läge såg den ut som en förvuxen 911, sen Mercedes SLS. Ja TVR är med på kartan, och Viper, Ferarri 250 GTO you name it. Namnet blev Wingnut, men visst låter "1966 Bizzarrini GT 5300" betydligt fräckare! Bizzarrini! Synd att det är taget redan. Målet är i alla fall att ha en egen design, med neutrala attribut. Framlamporna är BMW E32/34, riktigt svårt att få till framskärmen med det, nu har det ett vettigt stuk utan att va snyggt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

MMMMMMMmmmmmmm... Iso Griffo..... :wub:

Edited by Pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker linjerna påminner lite om BMW:s sportbil som man kör Endurancetävlingar med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, coolt projekt.

Vad är det för pulver i en sån maskin?

Och det här med att fräsa en kaross. Har du en egen stor CNC?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso Grifo, den jag hittade hade man ju arrangerat dubbla lamporna snyggt. Luften funkar inte så bra med vassa kanter fram på huven, just nu ser lampområdet ut som en LeMans-prototyp fast utan täckglas. Vet inte hur jag ska kunna lyckas forma klarplast utan att det ser taffligt ut.

1994 hade maskin 245 häst, några borde finnas kvar. Turbofolket skruvar upp dom till 4 - 600 häst utan att öppna motorn. På senare årsmodeller bör man byta stakar.

Ja, gjorde en DIY CNC i MDF, det ingick i de 2 år jag planerat bygget. Bordet tar L600 B350 H200 så om man multiplicerar det med 4 meter bil så blir det väldigt många klossar innan man fått ihop en karossplugg, vill inte göra den matematiken ännu.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vindrutan är ett problem, har gjort den med lite, lite krökning så att man ska kunna spänna ner en plastruta på 5 mm tjocklek. Frågan är hur det funkar i lite högre fart, bubblar sig inåt och get ett förvrängt fisheye-perspektiv?? Dubbelkrökt vore bättre, men hur? Pluggmodell på insidan av rutan och varmluftspistol? Klä pluggen först med en tunn plåt för bra finish? Stålram på utsidan av rutan som tynger ner jämnt medan man värmer? Nån som har erfarenhet?

ruta.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det inte att leta upp någon ruta från någon produktionbil som kan passa? Åk till skroten o mät ta med en pappskiva som mall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provade en gång genom att skruva ner en plastskiva på en stabilt reglad mdf skiva och värmde med infrarör. Jag hade en luftanslutning underifrån och trycksatte lite för att få en parabolform. 

Annars är det som sagt enklast att anpassa efter rutan från någon vanlig bil. Enklare att byta i händelse av stenskott och repor från torkare

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Häftigt bygge!
Framruta från en Saab 99/900 är ju ganska smal och välvd på ett snyggt sätt.

Edited by Jari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för input, en av Ajdens var väl i en tidning för 3-4 månader sen, imponerande bygge,

Tog en närmare titt på donatorbil2, som jag skaffade för 3 veckor sen, en Astra -99, den ruta har bara lite dubbelkrökning, i längsled 1 cm på 50 cm längd och på tvärs är det faktiskt oxå rimlig krökning, ser bra likt ut som det jag ritat. Behöver fräsa en mall, för att kolla.  På Overhaulin var det en glasmästare som skar ner en ruta till passande storlek med rits och bränna av laminatplasten. Har en glasfirma bredvid jobbet, ska titta in där på måndag! Fastsättning med Butyltape eller Sikaflex. Vore vackert om man kunde göra en sarg i rostfritt vinkeljärn böjd runtom konturen, minsta dimensionen jag hittar är 15x15x3... men med skruvar svetsade i en sån ram blir det ju jämnt tryck utan bubblingar, och döljer sågkanten, både för glas och plast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rörkapandet och ihoploppandet går framåt, gör mittsektionen/kupe´n först. Vad är bäst, att punkta ihop hela ramen och sedan helsvetsa, ELLER helsvetsa kupe-lådan först innan man börjar med sektionerna för hjulupphängning?

ram1.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grunden är lagd, ska börja med mittunnel, så provade med hålsåg i pelarborren eftersom det är rundrör där. Funkade anmärkningsvärt bra, slipper att göra en tube notcher, yes. Nu testade jag med 40 mm, ska ordna 44 mm så fogen blir helt rätt.

Pumpade ur bensinen ur Opeln, till nyinköpt 20litersdunk från Biltema. Gick bra att pumpa i, det går inte att hälla ut tyvärr, kommer bara 2 deciliter typ sen ställa ner den och släppa in luft för att få 2 deciliter till. Konstruktionsmiss?

1ram18juni17.jpg

fiskmun.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupe-sektionen är klar, så klar den kan bli nu, återstår stolsinfästning och rattaxelplacering för att veta var ifyllnadsrören fram gör bäst nytta. 6 "störtbursinfästningar" klara, 4 svetsade på plats de 2 bakre får vänta. Funderar på tankutformning kontra ljuddämpare i bak. 40 - 50 liters tank, 600 mm lång.

ram.jpg

främre V störtbågeinfästning.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakramen har vart under uppbyggnad ett tag nu, har gjort 12 av 20 konsoler för bärarmarna.

Övre hyllplan i bagaget.

bootshelf1.jpg.4058a84cd3c99afcc1d61b95bc60d5b9.jpg

Demonterbar brygga, svårt att få in slutväxeln annars.... Passar på att slå ett slag för krysslasern, rundstrålande horisontal + en vertikal linje, kombinerar den med en app på telefonen där det är annat än 90 grader.

59eb09cf25dad_2017-10-21047.jpg.7d80fa68f95ada3929304fa450b1e467.jpg

Några av bärarmsinfästningarna.

LHrearbracket1.jpg.f453d368ae8da51f3e25f9e872b2aa1f.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorfästen, bakre är klart, använder gummikudden som följde med Tremec-lådan.

Lexuskuddarna till motorn är gigantiska gummihydrauliska sorten, säkert bra att ta ut vibrationer, men.... siktar på att använda valpersättningskuddar, 25 mm höga dia 75 mm och knallhårda. Har en 15 mm distans under så det går att byta till mjukare ifall det inte funkar.

Funkar det att ha dom horisontellt enbart? De flesta brukar ju va vinklade in mot motorn, så det blir som en vagga. Ett annat spår är ju då att ha runda bärarmsbussningar, styr ju åt alla håll.

vxllådsfäste1.jpg

motorfäste1.jpg

motorfäste2.jpg

Edited by ulwe
mer bilder...
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser fint ut!

Många vinklar på rören till motorfästet :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade styva (nästan stumma) kuddar monterade liknande som du har det och under ~5 år inga problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punktar fast dom imorrn, så man kan fortsätta med ramen framåt.

Dom riktigt jobbiga rören, som möter 3 andra rör i varje ände, dom gör jag plåtutbredning på i CADen, printar 1:1, klipper ut, sveper om stålröret, ritar av, bågfil o smärgel så det passar på förarsidan. Ritar av den mot högersidans rör, bågfil smärgel, klart.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, den metoden att kapa rör var ny för mig. Snyggt 👍

Själv höftar jag med tuschpenna och kapar med vinkelslip. Justerar med flappdisc. 

Hepp, Mvh Pär 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×