Jump to content

Botten parallell med marken?


TonysGarage

Recommended Posts

Är det  inte så att en  "bra sportbil" ska vara högre i bak och lägre i fram.

För att undvika att luft kommer in under bilen.

Markfrigången är nog individuellt på olika bilar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Tabaco sade:

Är det  inte så att en  "bra sportbil" ska vara högre i bak och lägre i fram.

För att undvika att luft kommer in under bilen.

Markfrigången är nog individuellt på olika bilar.

Jo, precis, men hur mycket? Tänkte att 1grad skulle vara lagom, sen räknar jag på det å det blir ju drygt 40mm skillnad å då känns det helt plötsligt som för mycket.

Tror jag kommer halvera så ser det inte ut som en gammal jänkare med hijackers. Front 90mm, bak 115mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på detta med aerodynamik men jag tror inte att en 7:a har så stor nytta av att ligga när backen, tror väghållningen i en 7:a har mer att göra med chassiestyvhet och fjädersättning fram/bak och läge på tyngdpunkt kontra rollcenter. Att montera mjuka fjädrar fram och hårda bak kan t o m få en lätt understyrd framhjulsdriven bil att bete sig nästan som en bakhjulsdriven. :biggrin: lite högre bak är nog alltid bra  dock !

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kjelland28 sade:

Jag är ingen expert på detta med aerodynamik men jag tror inte att en 7:a har så stor nytta av att ligga när backen, tror väghållningen i en 7:a har mer att göra med chassiestyvhet och fjädersättning fram/bak och läge på tyngdpunkt kontra rollcenter. Att montera mjuka fjädrar fram och hårda bak kan t o m få en lätt understyrd framhjulsdriven bil att bete sig nästan som en bakhjulsdriven. :biggrin: lite högre bak är nog alltid bra  dock !

Jag är definitivt ingen expert så jag försöker läsa så mycket som möjligt, problemet är ju att efter några års läsande så kommer man inte riktigt ihåg var man läste något och kommer inte riktigt ihåg exakt hur det var... :banghead: 

Har läst någonstans att 7:an blir flygbenägen i höga farter, så jag tänkte att det kunde vara bra att ha i åtanke eftersom de flesta 7:or funkar på en flygraka och kan ju lätt komma upp i väldigt hög fart. Har man misslyckats med hjulupphängningen så märks det förmodligen i de första kurvorna, flygtendenser lär ju komma som en överraskning...

Edited by TonysGarage
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Kjelland28 sade:

Fick tipset av Belo att hålla chassit så att frigången är 1-1,5 cm högre bak med förare och full tank.

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
 

Gott då har man ju ett tips från någon som hållit på ett tag!:banana:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag säger nog plan undre och diffuser bak då skapas downforce när luften passerar förbi. Har inte sett många formel bilar med Stance - är väl bara raggar jänkejärn som stukar bilarna förutom en Gasser som är högre fram än bak? Ferrari eller lambo har väl inte heller en högre bak än fram förutom i karossformen.

 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...