Jump to content

Körintresse?


Christer J

Recommended Posts

Hur är det med intresset för att köra bana här? På de trackdays (9 st hittills) som jag varit på så är det alltid några 7or med och kör. Men med ett par undantag så är det bilar man inte ser här. Inte heller på andra forum. De dyker bara upp och finns där. Allt ifrån enkla Locost till ytterst potenta och påkostade bilar. Men de har det gemensamma att de vill köra.

Jag hoppas på lite nytändning med de nya bilarna som kommit ut, och de som är på gång ut i trafik.

läser man några år bakåt i tiden så verkar det som att det hände mer på körfronten.

Ser man på tex Miataklubben så kör dom ju nästan varje vecka! Om inte i egen regi så är det många bilar med på andra träffar. Exempelvis den 7 maj på gelleråsen är det 21 bilar anmälda tills idag , varav 8 miator! En 7a hittills? 

Vad gör andra märkesklubbar som inte vi gör? En del är samarbete, många klubbar välkomnar och bjuder in andra klubbar och biltyper. Det är ett bra sätt för få hjälp med arrangemanget, men det är ju också ett tillfälle att visa upp klubben och bilarna för andra.

Enkelt för oss att bara hänga på någon annan klubb, bara stå nåt flaggpass och sen köra hela dagen.

Alternativt åka på nån körning som arrangeras av någon av de många trackday klubbarna, då kör man bara hela dagen. Allt annat är ordnat. Kostar lite mer, men räknar man krona per varv så är det helt okej. Dessutom är det mycket blandade bilar och människor. 

7an är ju en bil som är gjord för bankörning oavsett ambitionsnivå. Och det är inte alls farligt att köra samtidigt med karossbilar. Man tar hänsyn till andra även om man sitter i en karossförsedd bil med helbur.

Är vi till största delen hamnseglare? Forumrävar? Glassätare? ?

Det verkar ju tom vara dåligt intresse för att få till Kinnekulleträffen? Vi måste ställa upp om det ska bli något. Vaknar vi till i och anmäler oss i Juli när halva säsongen gått?

Jag menar inte det här som kritik, utan för att väcka frågan igen och förhoppningsvis någon givande diskussion. Inte alls för att ta bort intresset från kinnekulle, det är ju en ren 7 träff. Jag vill gärna öka det. Och för oss som vill köra lite mer på bana.

Hälsningar Christer J

Link to comment
Share on other sites

Jag och flera med mig i klubben har varit med och kört med Sportvagnsklubben i flera år. Jag har bara varit med på deras Bankalas på kullen men andra vet jag har varit med på Falkenberg och Rudskogen.

Har även kört med Autotec Trollhättan (med Ralphs Däck) http://atechmotor.com/.

Båda med karossbilar och har heller inget större problem med det men som alltid måste man visa hänsyn. I vissa fall finns det riktiga banracingbilar med slicks som går riktigt fort men man har ju backspeglar och få släppa förbi dom.

För att hitta extra bankörningar är det ju bra att hålla koll på http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=10 

4 timmar sedan, Christer J sade:

Det verkar ju tom vara dåligt intresse för att få till Kinnekulleträffen? Vi måste ställa upp om det ska bli något. Vaknar vi till i och anmäler oss i Juli när halva säsongen gått?

Att få intresserade att köra på klubbens Kinnekullekörning tycker jag inte vi har haft några problem med alls. Alla deltagare måste vara med att dra sitt strå till stacken och stå flaggvakt. Sen när det gäller att vara med i arrangörsteamet - där är det betydligt svalare. Jag tycker det är tråkigt att inte fler anmäler sig. Skall tilläggas (som Pac och Jari har nämn i annan tråd) att det inte är en stor insats utan det kan vara att stå ett pass vid huvudposteringen och vara behjälplig med annat smågrejer - men vi behöver engagerade medlemmar som inte bara skall köra utan även bidraga med annat.

Kan dra en parallell - att vara med i styrelsen. Jobbigt uppdrag? Inte alls - vi har normalt kranke 7-8 styrelsemöten via Skype som tar 30-60 min/gång, 1 styrelsemöte där vi träffas fysiskt på lämplig plats och där styrelsen får milersättning och lunch samt slutligen årsmötet....dvs vi är några likasinnade, trevliga personer som träffas och "diskar" av några protokollpunkter och pratar bilar och andra roliga event. Jobbigt??? Inte alls - KUL är ett bättre ord och ni andra skulle vara med!!

Det var några 20 cents - och jag håller med dig Christer - sen finns det många som är nöjda med turer till glasskiosken/forumrävar... och det måste man också respektera.

Link to comment
Share on other sites

Just att samla ihop fler till de övriga träffarna var lite av min tanke. Säg till när/var ni åker så kanske fler hänger på och upptäcker det roliga med banträffar. Jag börjar med GRC på Gelleråsen den 7 maj. Tänker mig Mantorp någon måndag, Kullen om jag är hemma, men även nån fikaträff där fler 7or sluter upp.

Alla har självklart olika ambitioner, möjligheter och intresse. Men det är ändå lite märkligt att det finns så många 7or och bara ett fåtal används till det dom är bäst på, nämligen att köras. Och gärna på bana ?

hur många finns det i landet? Måste vara hundratals i trafik? 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Halva säsongen  har snart gått. Ingenting på gång?  Jag kommer att åka fler gånger i sommar trots att jag alldeles för lite tid. Har inte kört mer än lite drygt 100 mil hittills i år, varav nästan hälften på en och samma dag. Men det ska bli turer åt alla väderstreck innan sommaren är slut. Hoppas få se någon 7a på vägarna. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...