Jump to content
sorin

500 Maxi

Recommended Posts

Efter mycket fram och tillbaka och om och men har jag dragit i gång ett nytt projekt  . Efter att jag byggt två sjuor blir det denna gång nåt met tack . Tanken är liten bil med lagom mycket effekt .Efter en del sökande på internet hittade jag nåt som jag föll för . Problemet var att den var i Italien och min italienska är "0" , engelska hjälpte inte mycket häller . Min sambo hade jobbat lite i Italien och kunde prata lite men bil relaterade  ord var hon inte så bra på . Efter lite mailkontakt vi bestämde oss för att ta en långhelg i italien och besökte tillverkaren/säljaren förra året i september . Trevliga människor och lätt att ha med att göra . 21 mars i år var vi nere igen för att betala och packa allt . Karlsson Åkeri i Växjö fick äran att frakta den till Sverige .

Nu har jag ett stoooort problem . BEC eller CEC ? 

16731002_1224754267572378_1223237923_n.jpg

DSC_6652.JPG

17230388_1249834445064360_1543016476_o.jpg

DSC_6743.JPG

DSC_6770.JPG

IMG_0603.JPG

IMG_0639.JPG

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, tpau sade:

Vad sägs om en paralleltwin typ denna, borde vara rätt ljud!

http://www.dirtrider.com/what-you-need-to-know-about-africa-twin-parallel-twin-engine-2-3

 

Rätt märke :) :) Älskar Honda . Har en CBR 1000 RR i garaget köpt som donator men tycker att det är för fin för att slakta :( 

IMG_0074.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coolt Sorin!

Hur stort motorpaket får du plats med i chassit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte riktigt . Originalet i Italien har en Lancia Delta motor . En Duratec borde få plats i den eller en Saab B204e  .

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha bil eller Mc motor i den 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duratec är ganska stor men lätt. B204e är varken eller, men lättrimmad och billig.

Audi 1.8t är mindre och också lättrimmad. 

Får du plats med Duratecen hade jag valt den framför de övriga, men det är jag..

Vad ska du använda bilen till, putsa och äta glass eller bankörning?

Förmodar att du hamnar viktmässigt så att effekten behöver hålla sig inom 150-160hk?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja viktmässigt hamnar den som du seger . Den ska vara finn vid glass kiosken men den ska klara nån bandag också :) 

Har du kvar din Audi motor ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

:icon_thumbup: den där var cool 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så jädra cool! En Italiensk motor kanske? Ducati har säkert någon lämplig motor att stoppa i för en bec vore klart häftigast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade inte varit för det täta och dyra service intervallerna hade Ducati helt klart varit kul men blir det BEC har jag Hondan som ska bli donator .

Edited by sorin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står väl en Ducati på andra sidan gången i garaget ;-)

Jag har Audi-motorn kvar och en massa extra delar ifall du vill gå det spåret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad ingick i kittet och vad kostade det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riktigt Cool! :wub:

Jag är stöpt i samma form som Morty, min röst går på Duratec.

Vad har de designat in för hjulställ på den? Dubbla A-länkar eller McPhearson?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller förresten, varför inte ett paket från en Civic Type-R? 240 sughästar vid 8000 rpm hade ju suttit som en smäck ihop med de italienska formerna... :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller ett paket ur en Alfa Romeo? En Busso 6'a kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-04-12 at 19:56, sorin sade:

Rätt märke :) :) Älskar Honda . Har en CBR 1000 RR i garaget köpt som donator men tycker att det är för fin för att slakta :( 

Ja vafan, kunde du inte hitta nån klotad hoj att slakta istället :O
;)

Häftigt bygge såklart!

Edited by DomiSeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fasen vilket häftigt bygge!!
Dela gärna mer info om den, firman som säljer den, pris, finns det olika kit mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här ska bli roligt att följa!

(Hur är det tänkt att fungera med bakre sidorutorna när man delar "rutramen" vid öppning?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-04-14 at 18:44, Pac sade:

Eller förresten, varför inte ett paket från en Civic Type-R? 240 sughästar vid 8000 rpm hade ju suttit som en smäck ihop med de italienska formerna... :wub:

En Type R hade varit fint men då måste den vägga lite .

 

Edited by sorin

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-04-14 at 18:54, Pac sade:

Den är den första som såldes till Japan med en Lancia motor.Kraschades i en hill climb tävling sen när den återställdes fick den en Aprilia motor   . Det finns en till i Japan med Alfa motor båda två är reade för gatan i Japan . Finns en till med R1 motor i Belgien bara för tävling . Min är Nr 4 .

http://www.500maxi.com/

http://500maxi.jp/

Edited by sorin
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-04-19 at 14:48, Jonas sade:

Det här ska bli roligt att följa!

(Hur är det tänkt att fungera med bakre sidorutorna när man delar "rutramen" vid öppning?)

 

RSV-Powered-500-13.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorin: Har du kommit till fram till något beslut i motorfrågan? Börjat bygga nåt än? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Tomas . Inte så mycket byggandet mest samla och köpa delar . Jag har inte tagit nåt beslut än ang motor . Fick reda på att Honda har en K20A3 motor på 160HK funderar om jag kan regga med en sådant men Mc motor är inte helt uteslutet heller än. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade nog inte sagt nej till en Wankelmotor i det bygget.

Coolt var ordet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Händer inte så mycket med Fiaten :( :( men den har fått bromsar , lite plåtar och lampor . Tack Nosliwe för hjälpen med bromsokshållare  . Bromsslangar och motorfäste nästa projekt . Har bestämt mig för Mc motor . 

 

IMG_1134.JPG

IMG_1346.JPG

IMG_1419.JPG

IMG_0893.JPG

IMG_1410.JPG

IMG_1425.JPG

IMG_1539.JPG

IMG_1412.JPG

IMG_1423.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maximalt häftigt bygge! Vilken diff använder du? Är det en modifierad Sierra/Scorpio? 

Blir säkert superrolig att köra med mc-motor! 

Bra jobbat och fortsätt gärna uppdatera oss hur det går med bygget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och hur löser du backen med den där diffen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan denna funka? Modifierade lite med en radie 15 i övergången från det cirkulära, samt att hålen till M8 och M6 helicoilen är gjorda från början i skrivaren.

 image.jpeg.192568107e7d8d776b0ec2c864166ec7.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den blir perfekt Magnus .

Super tack 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur går det med bygget? Några nya bilder att visa? 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Tomas 

Det går sakta  framåt . Jag har fått en del små delar tillverkade ( Tack Magnus och Fredrik ) och köpt aluplåt för bottendelen och inredning  men har lite för trångt i garaget just nu . . Broms och bensin slangar provmonterade . Konsoler till växelspak och handbroms klara ska bara svetsas fast . På slutet av månaden ska Westfielden flytta till  vinterförvaring och då kan jag jobba lite mer med Maxin.

 

IMG_1585.JPG

IMG_1587.JPG

IMG_1589.JPG

IMG_1750.JPG

IMG_1756.JPG

IMG_1754.JPG

IMG_1758.JPG

IMG_1761.JPG

Edited by sorin
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så det var det grejerna var till.

Har du värmt grejerna och den bockat för hand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det var det Fredrik tack för hjälpen .

Jag har värmt dem sen bockat med  kantbock

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ju tillgång till kantpress annars. Men då blir det jobbigare att skicka grejerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är lugnt Fredrik . Hade inga problem att bocka de själv . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite uppdatering . Westfielden har flyttat till vinterförvaring och nu kan jag jobba lite mer med 500 Maxi . Har fått mina mätare från Speedhut . Super nöjd . Köpte en ny huv i plåt då den gula i glassfiber passade inte alls . Passade på att prova stolarna och bälte . Försöker bli bättre på att svets och gjorde litet försök . Tyckte det blev helt ok för en amatör svetsare :) :) 

 

IMG_2139_HEIC.jpg.d0f62e347982b942d7149b53c42a540f.jpg

IMG_2080.JPG

IMG_2076.HEIC.jpg

IMG_1975.HEIC.jpg

IMG_2067.HEIC.jpg

IMG_2104.HEIC.jpg

IMG_2127.HEIC.jpg

IMG_2128.HEIC.jpg

IMG_2130.HEIC.jpg

IMG_2140.HEIC.jpg

IMG_2146.HEIC.jpg

IMG_2143.HEIC.jpg

IMG_2112.HEIC.jpg

IMG_2113.HEIC.jpg

IMG_2152.HEIC.jpg

Edited by sorin
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

japp det är de. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Projekt 500 Maxi fortsätter . Fick bråtas lite med ramen idag men skam den som ger sig . Fick den på sidan så att jag kunde fixa bottendelen .Började lite med kedjesträckaren också .

IMG_2194.jpg

IMG_2204.jpg

IMG_2207.jpg

IMG_2205.jpg

IMG_2208.jpg

IMG_2212.jpg

IMG_2177.jpg

IMG_2180.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×