Jump to content

Solcellspark


steel

Recommended Posts

Inte blivit så mycket Super V8:a bygge, har haft fullt upp med att svetsa suntrackers. Hela garaget har varit belamrade med dessa. Det som från början var tänkt som en liten kul grej att ladda kommande elbil med, har blivit en hel solpark. Har grävt för fundament för de fyra första, ska gjuta nu i veckan. Kommer att bli 8 Suntrackers med 3 paneler på varje. Blir då ca 6,12 kW solceller, låter inte så mycket men med Suntrackers ökar jag utbytet med ca 40 %.  Har skaffat en 10 kW 3-fas hybrid inverter från Tyskland ( halva priset ) så att jag kan koppla ett batteripack till solcellerna och på så vis utnyttja solenergin även kvällstid. I nästa steg ska det upp ett 3 kW vindkraftverk som ska ladda nämnda batteripack. Blir det ytterligare överskott kör jag in det i ackumulatortanken via elpatron i värmesystemet. Sedan ska jag kapa kabeln till elbolaget !!!

 

Link to comment
Share on other sites

20170321_142509.thumb.jpg.2135441f39579ba5bd10637f5a9f0e77.jpg

Svetsning av stativ.20170325_174050.thumb.jpg.cd584927b1b20117d1f9f7d2b2e56802.jpg

Felskickad kombinerbox.  För brytning av DC från solcellssträng, ( serie kopplade 12 st ca 450 v ) samt överspänningsskydd och säkringar. Blir i mitt fall 2 strängar 12+12 st. Man kan koppla strängarna direkt in i invertern men rekommenderas ej av elbolag och installatören av praktiska själ. Åska osv.20170402_141756.thumb.jpg.8420569d4c8194f6e057a8ca0c6a9bd7.jpg

Paneler, överskott från England. Stor installation utanför York för att vara exakt. 20170322_162004.thumb.jpg.32af407fd0190ee11c81efd5c6a7b44c.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Förutom att det verkjar jädrigt roligt och det helt klart är en grej att kunna i teorin va "off gridd"  vad kostar varje KW ( inte räknat med svetsning mm)

Jag har nämligen ett stort tak i rätt riktning för fast installation men än så länge tycker jag inte att det verkar gå ihop rent ekonomiskt ( även om det kommer vara lantbruket "företaget" som investerar).

Har cellerna rasat i pris senaste året ( kolla senast slutet 2015)  

Link to comment
Share on other sites

Hej, min kalkyl, om man räknar bort svetsning stativ, gjutning ,suntrackers ( nöjeskonto ), är enligt följande:

Paneler: Renesola virtus ll : 24 st x 1300 kr = 31200 kr,  normalpris ca 2000 kr / st, ca 6120 w

Växelriktare: FSP hybrid 3 fas 10 kW : 25200 kr, i sverige ca 50000 kr

Kablage, överspänningsskydd, DC brytare, säkringar samt AC brytare, elektriker : 7000 kr

Batterier: 4 x 250 Ah, 12 kWh : 13600 kr

Totalt ca : 77 000 kr

Med batteribanken tror jag  ( mao ingen aning ) att jag ska klara största delen av elbehovet övrig tid. Med 10 kW inverter kan jag bygga ut systemet.

Beräknat ska detta ge ca 8600 kWh med suntrackers. Betalar idag 1,55 kr / kW med alla avgifter.

Detta ger då : 77 000 / ( 8600 X 1,55 ) = ca 6 år.

Sedan kan man få bidrag från länsstyrelsen för både batteribanken och solcellsanläggningen, men efter att jag fått svar på min ansökan därifrån, får man nog ta det som lite återbetalning på nöjeskonto i efterhand. De behandlade idag ansökningar som inkommit jan-feb 2015, vilket måste anses som ett skämt då man som privatperson ska ta så stora ekonomiska beslut byggda på eventualiteter. 

Får jag överskott kan jag även sälja den elen till VB-energi, får då 60 öre / kW + spotpris. Men även det får anses som nöjeskontointäkter.

Mvh Pär 

Nedanstående stycke inklippt från Svensk Solenergi :

Solel, kostnader

Vad kostar ett solelsystem?

En solcellsanläggning kostar från 12.000 till 20.000 kronor per kW inklusive växelriktare.  Ett komplett 3 kW-system med solcellsmoduler, växelriktare, med mera kostar i storleksordningen 50.000 kronor och ett 5 kW-system kostar i storleksordningen 75.000 kronor. I princip oberoende av typ, men främst beroende på placering ger en solcellsanläggning från 600 till 1.000 kWh/år per kW. 

 

 

 

 

 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt i tiden.

du vet det säkert redan men kanske glömt att ta med det.

el bolaget skall montera en mätare som räknar både förbrukad energi och vad du levererar till nätet. Annars så får man betala dubbelt.

det du levererar till nätet genererar ett brutto avdrag på skatten. Har inte exakt sifra tillgänglig men jag fick i runda slängar 450kr för ~ 900 kw. Hade en 3 kw anläggning på förra huset som producerade 2600-2700 kw per år och den var inte optimal vad gäller skugga och vinkel.

med en annan mätare som fins som mäter produktionen så får du rätt till utsläpps rättigheter. Kan inte regeln fult ut.

Men det går ju åkso att tjäna pengar på eller att lägga i bankfacket för dom du äger kan inte industrin använda. Potentioel inkomskälla.

Helt rätt att styra överskottet till ac tankar eller batteri pack. Jag saknade en funktion i min annläggning som automatiskt i första hand tankade acc tank vid solsken vilket ju innebar att jag levererade mycket till nätet.

Betalade ifjor 1,54kr kwh i totala avgifter för elen.

Att sätta sol celler för besparingar är blan den besta ränta du kan få idag, men det är många lurendrejare på marknaden som bara vill sälja.

Intresant med dina trackers.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tilläg

jag hadde Eon som leverantör och motagare av överskottet, sedan lyckades jag inte få till et kontrakt om försäljning av överskottet. Då fins det ju bolag som betalar upp emot en krona kwh. Kanske ändrat det är ju två år sedan jag sålde det huset.

El bolaget eller nät ägaren rapporterar vad du som så kallad Små Els Produsent har levererat till nätet sedan löser sig skatteåterbergningen automatiskt.

Jag fick också ersättning för svin/ förluster som Eon har i sitt stammnät. Små pengar dock.

 

Men som sagt det jag nog saknade mest var styrning och automatick som såg till att mina lagring fyldes på inan överskott gick till nätet. Men min Elektriker fattade inte den gallopen.

Det är också en sak att tänka på att eventuelt höja huvudsäkringen inan man anmäler att man vil bli småels produsent. I mitt fal hadde jag 16 Amp huvudsäkring och det begränsade då att jag inte fick installera mer än 3000 Wat sol paneler.

Väljer man att vara koplad mot nätet så är det ju inte fel att kunna tjäna en slan det hållet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

har dom inga nollavtal längre? ,en god vän hade detta för ca7-8år sedan, de överskottstimmar han skickade ut var gratis och när han behövde samma tillbaka på vintern så var dom gratis, rätt så enkelt system,inget krångel .

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ha fel. Men skatteverkets uppfatning är/ var att det inte går att lagra energin i nätet därför så kan man inte som i Tyskland ha ett nättosystem så som du nämner. Vilket hadde varit det optimala. Som det varit hitils så måste man i Sverge köpa och sälja man. Kanske kommit fram någon smart lösning hos någon leverantör man kan ju hoppas.

En del elbolag straffar ju dom som använder för lite el " Eon höjer avgifterna om man förbrukar under 8000 kwh" vet dock inte om detta också drabbar små els producenter. Det händer mycket hela tiden på denna marknaden och jag har ju som sagt inte hållit mig uppdaterad på ett par år.

En av dom smartaste ideerna för dom som har plats är den svenska uppfiningen Giraffen.

https://www.innoventum.se/giraffen/?lang=sv

man slipper styrning ock rörliga konstruktioner och får ändå en bättre verkningsgrad.

Det största störande momentet jag hadde var när det snöat. Snön som smälte fastnade mellan takfoten och solcellerna , halva cellerna kunde då vara täkta av snö iflera dagar. Cellerna borde varit monterade närmare takrännan om inte till ock med hänga överlappande av takränan. I synerhet omman har lå lutning på taket.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, inte hänt så mycket i verkstaden. Kom ett kök i mellan. Hade förhalat detta kök en längre tid, men då hot om matlagningsvägran och andra fysiska bestraffningar kom på tal hade jag inget annat val.

Efter jag lyckats fått igång de flesta vitvarorna smet jag dock ut i verkstaden igen ?

Har fått upp några Suntrackers:

20170504_194421.thumb.jpg.53f20b9a92f4aae4cf3d1aa910fe8c5b.jpg

Kopplat lite mer skåp. Måste ha en Modbus elmätare för att styra batteri laddaren. Sätter transformatorer mellan nätbolagets mätare och min anslutningspunkt.  Tänkt flöde: först egen förbrukning sedan batteriladdning och sist nät. 

Även plockat med batteripack. Måste ha balanserare mellan batterierna för bästa hållbarhet. Dessa AGM klarar ca 800 cykler vid 50 % urladdning. De ska även ha 0,1 volt mer i laddspänning än vanliga bly.

Mvh Pär 

20170509_180304.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som två ställdon per suntracker. De rör sig alltså både våg- och lodrätt? 

Vad är det som sitter överst i mitten på alla suntrackers? Sensor för att sikta mot solen? Eller rör sig suntrackersen efter uträknade banor?

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Rickard.  Två ställdon  samt styrenhet i lådan. Det är en fotocell med fyra plattor n-s och ö-w som mäter skillnaden på ljuset och riktar efter det.

Finns kompletta paket. Kolla Suntrackers på Ebay. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Rickard,  du får planera till nästa hus. Du har ju tre månader till det...

Jocke4U, tack ! Det har blivit väl mycket ett tag nu. T.o.m folk i min bekantskaps krets tycker jag är dryg. Har ett konto på Instagram, törs inte lägga upp ens hälften av vad jag håller på med. Risk att folk tror att jag är dum i huvudet på riktigt ?

Samtidigt tycker jag att det är väldigt kul med nya projekt, så varför bry sig.

Mvh Pär 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte deppa för det Rickard. Finns gratis ladda ner program på nätet där du kan planera / simulera din blivande anläggning.  Det ger förvånansvärt mycket kWh även på paneler rakt i norr. Indirekt strålning via moln osv. Återkommer med länk. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är äntligen anläggningen i drift. VB-ENERGI har bytt elmätaren och godkänt anläggningen.  Har producerat 20 kWh  sedan kl 11.00 idag ?20170602_162215.thumb.jpg.2c4a1999d429cdc25072dea347f79d85.jpg20170528_120235.thumb.jpg.f159213621629f4d0ec88c4393f7d315.jpg

Mvh Pär 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Åkte förbi dig igår och såg anläggningen. Det är väldigt intressant, och jag funderar på att bygga en anläggning här hemma också. Svänger in nästa gång. Nu syns det ju lite tydligare var du bor ?

Link to comment
Share on other sites

Hej, Pac. Fick officiellt igång anläggningen i fredags.  Då var det en solig dag och det blev väl 20 kWh. Men det är endast 12 paneler uppsatta,  det ska upp totalt 50 st till Hsb:s förtjusning.  Det blir ca 12 kW installerat,  det för att kunna ladda batteripack och blivande elbilsmonster. 

Just det ?skrev monster...... återkommer i ämnet ?

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, har nu lyckats få upp ytterligare 26 solceller.  Möter inte samma entusiasm hos HSB längre pga estetiska skäl och miljöargumentet biter inte lika bra. Vet inte hur jag ska få igenom etapp 3.

Förvånansvärt är att de 12 celler  med suntrackers producerar över dagen nästan20170613_174431.thumb.jpg.c71f66cf182bf40ae9536d70c36b6bf9.jpg mer kWh än de 26 fasta.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Fick någon dum idé  nu med en halv lastbils axel ned gjuten med motor och typ 30 celler som snurrar ?

Eller var man nu hittar stora lager billigt 

vad väger en ? 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det är ju synd att taken är rakt åt väst. Tycker att det smartaste vore att bygga på, eller bygga fler små suntrackers istället för jättepaneler och sprida ut dom lite. Eller som ett estetiskt förslag, dra kablar ner till sågverkstaken. 

Link to comment
Share on other sites

LUPUS : har haft samma tanke. Bäst effekt ger den öst - väst rörelsen.  Med facit i hand skulle jag byggt typ fyra lite större tracker.  Nu har jag hamnat lite i skuggan..... 

Christer : har delar till fyra till av den storleken jag har. Tyvärr verkar det som det kinesiska suntracker kittet inte håller måttet riktigt. Har redan fått byta ut två styrenheter. Sågen har några rejäla tak i rätt riktning !!!  Bra idé ?

Lutar åt som tidigare nämnt att bygga på de befintliga. 

En annan iakttagelse är att vid mulet väder gäller yta. Då ger solcellerna proportionelig effekt utifrån m2. 

Vid sol är det riktning mot just solen som ger effekt. 

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, har nu listat ut varför styrenheterna brinner. Det är reläerna som ligger och drar i ytterlägena. Suntrackerna har endast ca 90 graders utslag och vill då styrenheterna vrida mer mot solen ligger de och drar reläna hela tiden. Åtgärdat med tidrelä.  

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej, har prånglat igenom fas3 av bygget, blev en del kohandel med HSB.  Men det var det värt. Har nu ca 12 kW.  20170827_161158.thumb.jpg.a89afb4d5b1e14b33611f7c5a998cffe.jpg

Har även beställt ett vindkraftverk, men det vet hon inte än, hepp ?

Mvh Pär 

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Hej, Pac ! Har producerat ca 4300 kWh sedan starten ( 3 mån) av det har vi förbrukat ca 1600 kWh själva. Resten har vi sålt. Elräkningen och elförsäljningen tar ut varandra.  Därutöver får man 60 öres skatterabatt av staten. Så hittills under sommaren,  bästa tiden för solceller,  ligger jag på ca 500 kr plus i månaden ☺

Mvh Pär 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack, janke5 !  Svetsar för fullt på stativet till vindsnurran, varit ett rackarns väder så det har inte varit läge att kravla upp på taket än. Bilder kommer.

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20171020_165141.thumb.jpg.82e0d73a5d3378d7bf555f34f300f280.jpg

Vindsnurran på plats förra helgen.  Besvikelse, måste nästan vara storm för att den ska snurra. Har försökt lågvindsanpassa den men inte lyckats fullt ut. Hmmm

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, har idag roat mig med att rädda planeten åt mina barn. Monterat de tre sista solcellerna jag hade kvar.20171112_122416.thumb.jpg.25f1fa9efaae597a665a9bf25368859e.jpg

Har nu ca 12,5 kW installerat.  Kommer att behövas till laddning av El Vito.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Tesla's nya lastbil säljs med fast Kw-pris. Det fixar Elon genom att sätta upp solceller i anslutning till sina Ladd-stationer.

Att ladda El-Vito direkt från solcellerna kommer att ta evigheter. Kommer du att ha ett batterilager som mellanlager och ladda El-Vito därifrån eller hur har du tänkt?

Link to comment
Share on other sites

Läste en intressant artikel angående elbilar och alla led från olika elproducenter och förluster på vägen med alla transformarorer, ledningar osv som tar ner verkningsgraden och miljövinsterna. Bästa är ju att ha två batterier. Ett på laddning direkt mot solcellerna och ett i bilen och sen byta. Ladda batterier i ett mellanled för att tanka över i andra lär inte bli så effektivt 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, som det är nu betalar VB-energi så bra för den el man säljer så batteripacket som sitter i anslutning till solcellerna använder jag inte. VB-energi betalar idag spotpris plus 60 öre / kWh samt att jag får en skattereduktion på 60 öre / kWh för varje såld kWh. Det betyder att det är mer lönsamt för mig att sälja kWh än att ladda batterierna och som Christer skriver dessutom får man förluster i systemet pga inte full verkningsgrad, ska man omvandla batteriets 48 volt dc till 220 ac är verkningsgraden 93 % osv.

Ser batteripacket mer som reservkraft ifall det blir strömavbrott, har möjlighet att slussa ut elen via ett LOAD uttag på växelriktaren utan att jag skickar bakspänning ut i nätet.

Min tanke var att vindsnurran ska ladda batterierna och sedan skulle jag slussa ut elen som vindsnurran genererat via växelriktaren och ut i vår förbrukning.  Men vindsnurran är hittills en stor besvikelse, den lyckas inte ens ladda batterierna fullt utan belastning. Har hittat en annan turbin i USA som kanske fungerar bättre, men har lagt detta på is ett tag. Fokus på annat.

Teslas gen 2 laddare laddar batterierna med 7 kW. Det planerade  P85 batteripacket är på 85 kWh vilket innebär ca 10 timmars laddning ( 20 % kvar ). Har idag 12,5 kw installerad solceller så teoretiskt ska det gå att ladda ElVito med solcellerna en lång sommardag. Har ju inte tillgång till en supercharger.....

Hela cirkusen med Elbilar kan tyckas lite hypad, precis som du skriver Christer. För en gångs skull tror jag faktiskt att vi landsortsbor står i vinnarbåset. Möjlighet att sätta upp egna solceller för att ladda våra bilar, åka gratis. Ska nu börja odla potatis :23:

Mvh Pär 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!  MPP ;)

Jag kör också MPP och har 18kWp på taket just nu. Dessvärre är ju MPP produkterna inte de mest pålitliga eller effektiva men visst funkar det. Får väl lägga ut info om det vid nåt tillfälle.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej, solcellerna har nu producerat ca 80-85 kWh per dag vilket motsvarar en full laddning i Elvito samt ca 400 km körning gratis( om man bortser från investeringskostnaden) per dag :tongue:20180328_181657.thumb.jpg.cfff8881dc8208fa93abb4c7b26d01a8.jpg

Mvh Pär 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, gnetar på med uppgraderingen av solarplant. 20180417_175625.thumb.jpg.433051f766ae57b5a776aae0ae762a84.jpg

Lite pillande med att få allting rakt. Syns väldigt tydligt om det blir snett eller lite vågor.  

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...