Jump to content

Det där med straff skatt på nya bilar


Recommended Posts

Hej på er, hörde på radion idag om det nya bil skatteförslaget 1 juli 2018 och funderade lite. :banghead:

Vår kära regering (mest MP) vill få oss att sluta åka stads jeepar = Volvo  och det kanske innebär att alla tjänstebilar snart blir dyra hybrider för det är ju där volymen ofta är i sverige. 

Men......detta kommer väl att drabba oss SFRO byggare med "NYA" bilar ganska hårt  fram för allt de första 3 åren,  eller har jag fel ( hoppas det ) för jag hinner nog inte klart med nästa bygge innan detta träder ikraft. 

 För hade min sjua reggats efter nya förslaget hade den kostat 3440kr per år  

 

 

### räkna lite ## 

Magisk Formel från Transport styrelsens hemsida  ( 2015 troligen kurv anpassning på befintlig data så den kan ändra sig troligen uppåt med nya körcykler) 

12786,837 - ( ÅR X 6,35) + (AWD=0 X 7,097 + totalvikt x 0,052 + effekt(kw) X 0,415        (manuell låda)  

--> räkne exempel från min sjua  2009  ( total vikt 975)  132Kw  

12786,837 - 12757,15) + 0 + 50,7+54,78    -->     29,687+50,7+54,78 = 135gram     idag tror jag det kostar 888Kr 

Hade bilen blivit byggd 2018 med ny skatten de tre första åren  

-->  Grund avgift = 360 + gränsen straff  (95-135) X  77kr     --->    3440 kr i fast avgift för en bil som rullar 50 -100  mil per år .

Med bensin skatt + moms mm är det lite grovt 45 kr milen i skatt  :banana: på en hobby bil den första tiden 

Efter 3 år   -->  grundavgift 360 + 880 =  1240kr  ( lite mera rimligt men kanske inte helt skäligt för de mycket låga milen) 

Eventuellt hitta jag oxå en magisk magisk Etanol  formel på samma ställe man kanske kan använda med sjuan som exempel och då blir det lite enklare. 

 -18,880 + Bensin Co2 x 1,05 =  122,87 Co2   --> 2516 kr de tre första åren 

 

En tyngre v8 hotrod vågar jag inte ens räkna på och helt klart behöver man på något vis ta sig ner till 95 gram via formeln ovan och det ser ju ut som att mini motorer är enda lösningen, mitt nya bygge landar kanske på 150g då det inte är en super lätt sjua.

 

 

 

 

Referense  Klippt från Experessen

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/sa-har-tommer-den-nya-bilskatten-din-planbok/

Så här har regeringen tänkt sig:

Bensin- och dieselbilar äldre än tre år:Gränsen för att ta ut ett så kallat koldioxidbelopp sänks till 95 gram från 111 gram. Kostnaden per gram är här 22 kronor – eller 11 kronor om bilen kan köras på en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol. För en vanlig bensin- eller dieselbil som släpper ut mer än 111 gram CO2/km betyder det här en skatteökning på 352 kronor per år. En liten Volkswagen Polo med en 90-hästkrafters bensinmotor släpper enligt VW ut 109 gram CO2/km vilket tidigare inte gav någon extra CO2-avgift men som i det nya systemet betyder 308 kronor mer i skatt.

Bensin- och dieselbilar under de tre första åren: Här kommer den riktigt höga skattehöjningen då koldioxidbeloppet höjs från 22 till hela 77 kronor för CO2-värden mellan 95 och 140 gram och till 100 kronor över 140 gram. Volvos populära V70 T4 – som sålde som smör förra året – släpper ut exakt 140 gram CO2 och alltså med det nya systemet få en skattehöjning på 880 kronor för att gränsen sänkts till 95 gram. Sen blir det ytterligare en skattehöjning med 1 595 kronor för att beloppet höjts till 77 kronor. Den totala skattehöjningen blir därmed 2 475 kronor per år. För bilar som släpper ut mer än 140 gram CO2 blir skattehöjningen ytterligare 78 kronor per överskjutande gram. Volvos snålaste XC60-variant – som reats ut i vår – släpper ut 124 gram CO2 per kilometer vilket betyder en skattehöjning på 1595 kronor. 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Sjukt vad de håller på, beskatta industrin lika som bilar får vi se vad som händer! Sossarna och MP har ju alltid lagt straffskatter på "vanligt" folk för att bekosta sina tokerier.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Just nu, vedde sade:

Sjukt vad de håller på, beskatta industrin lika som bilar får vi se vad som händer! Sossarna och MP har ju alltid lagt straffskatter på "vanligt" folk för att bekosta sina tokerier.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Vilka tokerier menar du då ....är det barnbidrag, mer pengar för pensionärer , mer pengar till våra vägar,järnväg ,båttransporter osv,,,,, förbättra sjukvården? mer pengar till skolan så fler lärare anställs vilket det hela tiden görs , är det dom tokerierna du menar

Efter många år av sänkta skatter så tar man nu tag i för att bygga upp vad som raserats under 2 tidigare mandatperioder, det kostar men många vill inte va med och betala,,,egoistiskt tänkande, 

Läs lite på denna sidan så kanske polletten trillar ner nån gång..https://motargument.se/2017/04/02/fem-myter-om-det-dodliga-valdet/

Sen håller jag med att detta påfundet med höjda fordonsskatter ifrån MP är inte förankrat i verkligheten alls,hur urbota dumt som helst.

 

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Där ser du, tokerier = urbota dumt som du kallar det. Om allt gick tillbaka till de som brukar det vore det OK men inte denna straffbeskattning. Alla har inte tunnelbana.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo men nu ökas den med koppling till KPI och annat vilket gör den progressiv. Tidigare har den varit rak.
Men jag kanske ska köpa en Tesla snart så det kanske är OK att alla är med och betalar den. Sweet! Då åker man nästan gratis!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Oj har var det diskussioner

Det var inte direkt stor politik jag tänkte på när jag skrev denna punkt :biggrin:  utan mer vad vi gör åt det i närtid som bil byggare.  ( rösta är ju en långtids lösning)

Rimligtvis kan man tycka att ett amatör bygge borde kunna ansöka om något slags undantag då skatten inte motiverar användandet och de är ganska orimligt att vi än så länge kan hybridisera våra hobby bilar på ett rimligt sätt ( även om det vore kul) . 

Nu ser jag i och för sig det orimliga med att skatteverket ens brys sig om 1-200 bilar totalt men det är ändå ganska sura pengar och jag tror att SFRO är de enda om kanske har en kanal in i systemet ?

Om inte du Gustav har någon info så tänkte jag snacka med någon på Elmia och se om SFRO har funderat på förslaget eller man inväntar att det blir fakta. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi har tyvärr inte blivit tillfrågade i någon form alls.

Vi skriver på ett annat remiss-svar där vi försöker ta upp detta, men vi behöver kanske också hitta en annan väg in.

Prata gärna med mig eller oss på Elmia så kan vi resonera mer.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...