Sign in to follow this  
Followers 0
Sjulander

Lampor och E-märkning

5 posts in this topic

http://www.swedol.se/award-led-modul-baklykta-diskus.html

Är denna lykta, finns även som blinkers, godkänd? Swedol säger att den är godkänd E märkt. E9 står det på lampan.

Sedan hittade jag en lampa som är benämnd sidomarkering på AD bildelar och den är märkt E1... Är den då godkänd som blinkers fram? Se bild..

IMG_20170322_144301092.jpg

Det är inte siffran i ringen med "E" som säger något om typ, utan du ska leta ensamma siffror/tecken på glaset.

Jag anar "1A" på den där (under "sexkanten" i mitten) vilket i så fall anger att den är e-märkt som blinkers fram. Skillnaden mellan 1, 1a och 1b är hur nära de får sitta annan belysning;

Category 1: For use at a distance not less than 40 mm from the dipped-beam headlamp and/or the front fog lamp;

Category 1a: For use at a distance greater than 20 mm but less than 40 mm from the dipped-beam headlamp and/or the front fog lamp;

Category 1b: For use at a distance less than or equal to 20 mm from the dippedbeam headlamp and/or the front fog lamp.

Gustaf

Tack! Hade missförstått och trodde siffran i ringen var det som gällde.

har för mig att siffran i ring med bokstav betyder vilket land just den produkten är typad i, rätta mig om jag har fel Gustaf.

4 timmar sedan, Jörgen sade:

har för mig att siffran i ring med bokstav betyder vilket land just den produkten är typad i, rätta mig om jag har fel Gustaf.

Det kan man säga, eller i alla fall vilket land som utfärdat typgodkännandet (det är ju giltigt i alla länder som accepterar E-märkning enligt UNECE-reglementena).

Gustaf