Jump to content

Hjälp med ny styrning, Saab 99


Recommended Posts

Hoppas kunna få lite hjälp och tips med min styrning på min 99:a, detta forum verkar det finnas mycket kunskap om detta, så hoppas på lite hjälp.

har varit tvungen att flytta upp original styrväxel och även kortat ner denna så den ligger i linje med ledpunkter i a-armarna.

Detta har medfört att jag fått göra nya strarmar, de är skruvade i spindelhus original, så jag har använt original monteringshål.

har justerat in så jag har i princip 0 i Bumpsteer, från "körläge" +-6cm fjädringsrörelse är det 0 iaf, borde vara ok?

Denna operation har medfört att styrstaget ligger ovanför övre A-arm, inget tar i eller liknande vid rattutslag, men undrar nu om det är godkänt att flytta upp styrarm på detta sätt, tanken är att sfro besikta framöver.

Sen undrar jag om någon vet vilket material de nya styrarmarna är lämpliga att tillverkas i?, har gjort mallar i fyrkantsrör för att få bumpsteer rätt.

På detta forum byggs ju mycket, så tänkte se om någon här har några tips.

Mvh Anders

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har besiktat en Saab 99 med fyrhjulsdrift som hade en liknande lösning (men Golf styrväxel om jag minns rätt). Själva principen att bygga nya skruvade styrarmar som flyttar upp kuggstången är det egentligen inga problem med.

Byggaren som jag hade då, fick jobba en del för att få bort flex i styrarmarna, eftersom de blev ganska höga. Testa att vrida på ratten med hjulen i marken, eventuellt med en planka eller liknande fastspänd i hjulet så man kan hålla emot.

Han använde smidesjärn ("plattjärn") för att bocka till armar som funkade men rör (med rejäl godstjocklek) är också en möjlighet. Det beror mest på hur designen ser ut.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tackar för snabbt och bra svar.

Har möjlighet att få min mall uppmätt på ett laserbord och sen göra hela armen i ett stycke med styrd fräs, frågan är bara vilket material jag ska välja, får väll inte vara för hårt, 

jag tänker på att originalarmarna är ju i ganska mjukt material som böjjer sig vid en eventuell krock, har du något tips?

Har även en fundering angående rattstång, jag har monterat en övre rattstång från en saab 900, denna är ju gjord med kollapskorg som skjuter ihop sig vid krock, 

den nedre stången behöver jag göra om, sitter en "rag"-knut i ena änden mot styrväxel, behöver ha en u-joint där istället, problemet är att denna axel är i ett stycke med u-joint i ena

änden och rag-joint i andra, får jag kapa av rag-joint och fräsa ett spår i axel så att jag kan fästa dit en ny u-joint, dessa finns ju med rätt spline i ena änden och skruv rakt igenom som då går igenom knappt halva axeln som låsning.

mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Exakt material kan jag inte ange men ett normalt konstruktionsstål brukar vara lämpligt. Inte för sprött som sagt och man bör ju dimensionera så det inte flexar (deformeras) vid normal användning.

Normalt sett är det inga problem att fräsa spår i en befintlig axel så man kan använda en knut, hur mycket man kan fräsa beror på dimensionerna förstås.

Byter man en hardyskiva mot knut gäller det att se till att allt linjerar som det ska.

Hälsningar

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

ok, ja styrarmarna vill man ju inte få flex i, ska kolla med firman som säljer stålet vad som kan vara lämpligt.

funderar på fjädringen, skulle det funka med coilover där fjädern sitter original? måste flytta stötdämparen i vilket fall, och tänkte då att ett smidigt sätt

vore att ta bort fjädern och sätta en coilover där, finns ju 14-15" coils som skulle passa fint, behöver bara göra nytt toppfäste isf.

mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...