Jump to content

Intresseanmälan Tjolöholm 2017-05-21


Jari

Recommended Posts

Nu är det fortfarande ganska långt kvar till våren. Men för att vara ute i bättre tid än ifjol, så tänkte jag lägga upp en intressetråd för årets Tjolöholm Classic Motor som går av stapeln 21/5.
http://www.tjolöholmclassicmotor.se/

Uppdatering!
Här har ni ordningsregler och inkörslapp (som skall vara synlig när ni kör in på området):
C1 fältet.pdf
Ordningsregler TCM 2017.pdf

 

Om ni är intresserade, så fyll på med namn:
Jari Kinnunen

 

 

Här är lite information om hur det har fungerat tidigare år:

Utställningen har öppet 10:00-16:00 och transporter på området är inte tillåtet mellan 9:00-16:00.

Insläpp från 7:00 och man måste vara på plats senast 8:30.

Förare och 1 passagerare i varje utställningsbil har fri entré.

Varje anmäld utställare får en kupong till kaffe och fralla.

Utställningsplatsen skall vara städad när man lämnar området.

Entréavgift (utöver ovan) och parkering för besökare:

Vuxen 140kr

Bil 60kr

MC fri parkering

 

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Kan tänka mig att svänga ner och kolla men det blir i vardagsreanaulten, fast det verkar vara den 22:e man ska vara där eller ?

/Kjell

Enligt hemsidan är det 21:e som gäller för 2017. Det var 22:e förra året.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi kan väl ha som mål i år att slå rekord i antalet sjuor?!
Har för mig att vi har varit 10st för något år sedan.
Så kom igen nu och anmäl er!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Upp med tråden lite! Jag tänkte skicka in en anmälan om några veckor, så ta er en ordentlig funderare ifall ni vill hänga med på detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppdaterat första inlägget med 2 dokument: ordningsregler och inkörslapp (skriv ut denna och ha den synlig vid inpassering).

Vi har en plats för 10 bilar, så det finns fortfarande 5 platser kvar ifall det är någon som är sugen på att hänga med.

Link to comment
Share on other sites

Önskar att vintrarna vore lite längre så man hann klart med allt som man påbörjat.

Jobbar på men är osäker på om jag blir klar i tid

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med avhopp. Men det är inte så mycket man kan göra åt att bilar inte blir färdiga eller dubbelbokningar.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev på fb, kan tyvärr  inte vara med i år, då jag inte har tid och pengar att fixa bilen just nu. Men kanske kommer upp och hälsar på er iaf.

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut just nu, blir det bara jag o Fege som står där på söndag. Så ifall det är någon är sugen på att komma visa upp sin fina bil, så finns det många platser kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara MYCKET:banana: uppskattat om det fanns halvfärdiga byggen att titta på.... Jag har krupit under era bilar där de sista 5 åren vilket varit mycket intressant men avklädda bilar är ju enklare att kolla på när man själv har massa olika funderingar och undrar hur andra löst problemen. Byggtrådar i all ära, men IRL är alltid bättre!

Skulle vara intressant med en SFRO gubbe på plats som man kunde diskutera med också. :bowdown:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade jag varit lite längre i processen så kunde jag tagit med min ner. just nu så är det mest ett rörchassi utan hjulupphängningar så jag skippar det. Vi får se hur det ser ut nästa år. Har förhoppningsvis både hjulupphängningar och drivlina på plats då ! :biggrin:   

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎05‎-‎18 at 01:05, Jörgen sade:

Kan nog inte till helgen ,är till 90% säker ,men men ,,

Hör av dig ifall du åker med. Jag åker nog från Trollhättan strax innan 7

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Nosliwe sade:

Löste det sig med bärarmen?

Jodå, fick åka bärgare till Kungsbacka och svetsa ihop den där. Den var inte helt av, men det var inte mycket material som höll ihop det.
Men nu är jag och bilen hemma igen.

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Nosliwe sade:

Bättre det än att hamna i ett dike :)

Ja!
Tur den inte gick av imorse, det gick stundtals undan eftersom det var nästan tomt på vägen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Han som har byggt dessa har nog slipat lite för mycket i svetsen. Nog för att det ser bra ut, men det försvagar svetsen ganska ordentligt.
Nu blir det till att fixa detta på ett bättre sätt.

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Kjelland28 sade:

Tycker nästan det ser ut som om det är materialet i röret som gett upp  sprickan ligger ju ovanför svetsfogen eller ?? Vad har du för godstjocklek i röret ? 

Vet inte vad det är tjocklek, det är ju inte jag som har byggt dessa. Men svetsen är ganska krafigt slipad efteråt, så det kan ha gjort att det har blivit försvagat

Link to comment
Share on other sites

Har han slipat ner i röret så kan det ha påverkat och skapat en en sprickbildning annars så gör inte "rågen" på svetsen nåt för själva hållfastheten, så den kan man slipa till lite,  det man ska undvika är ju att skapa skarpa kanter där sprickor kan starta, mjukt och fint ska det vara vissa material mår bra av uppvärmning innan svets och sen långsam avkylning.   

Link to comment
Share on other sites

Finns det plats på insidan så skulle jag nog lägga dit en bit lite snyggt rundad 3-4 mm plåt som får gå ut i höjd med svetsfogen för krängningshämmaren och sen svetsa den på båda sidorna mot båda rören.

Link to comment
Share on other sites

Jag började allt fundera på om man skulle lägga till en bit material "inne i Y-klykan" bara för förstärka det lite.

Men detta borde ju hålla som det är idag också, under förutsättning att det är riktigt gjort. Kollar man på Caterhams egna övre bärarmar, så är dom i stort sett identiska med mina.
 

front-top-wishbone-assembly-rh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion där om anledningen till att sprickan uppstår på Jaris bärarm.

Christer J, säger ju att det förekommer vrid och brytkrafter där ute.

Den röd-markerade sträckan kommer då fungera som en sorts hävarm efter vad jag förstår.

På Caterhams  bärarm så ser man ju direkt att den biten som här är markerad;  Är kortare.

Kortare hävarm betyder ju att kraften blir mindre.

Sen är det väl inte förbjudet att välja ett rör med högre sträckgräns och brottgräns--

men,  med flera legerings-ämnen i materialet, kan bärarmen må bra av uppvärmning före svetsning--

och långsam avkylning.

Vad säger du Kjelland28  om denna hypotesen ??

Tyvärr lyckades jag inte få in min fina bild, med Rödmarkering.

 

 

 

Edited by Tabaco
Link to comment
Share on other sites

Spricka i bärarmen, inte roligt.

Det ser trångt ut för bärarmen vid fjäderfästet på stötdämparen. Tar det i när det är fullt utfjädrat? Om det gör det så kan den där sprickan bero på att bakre delen av bärarmen pressas bakåt i fullt utfjädrat läge, eller ser jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Hursom helst var det tråkigt för er som drog i trådarna att det blev allt för få bilar när det drog ihop sig.. hoppas det blir någon fler träff någonstans, för det finns massor av intresse för bilarna. Det märks när man är ute och åker. Jag fick flera tummar upp i måndags av både mötande och andra under en liten 22 milatur.

 Stefan Berglund (som byggde Sellnäs roadster) fick lite ny inspiration samma dag genom att få prova som.sedan även drabbades av en en åktur i passagerarsätet. Han både skrattade och höll sig för skratt.. 

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Pac sade:

Spricka i bärarmen, inte roligt.

Det ser trångt ut för bärarmen vid fjäderfästet på stötdämparen. Tar det i när det är fullt utfjädrat? Om det gör det så kan den där sprickan bero på att bakre delen av bärarmen pressas bakåt i fullt utfjädrat läge, eller ser jag fel?

Det går allt fritt där, det är inget stort spelrum men fritt ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...