Jump to content
ellac

Lotus / Morgan projekt

Recommended Posts

Hej

Har under många år från och till läst på forumet , här finns mycket kunskap / tips och ideér!

Biltokig sedan födsel, boendes utanför Lund i Skåne och med ett par tidigare projekt i olika former avslutande ( http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83873&highlight  ,  http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51156&highlight  ,   http://www.rejsa.nhad u/forum/viewtopic.php?t=97740 ) hade jag vinter 2016 plötsligt inget att göra (??) .

Tanken var att bygga en rolig trackdaybil och olika superseven alternativ funderades över. En dags tipsar en kompis om att det ligger ett Lotus chassi med en tillhörande Morgan glasfiberkaross på blocket. Av gammal vana köper jag denna osedd , det är mest spännande så..

Så nu står jag med följande projekt:

Ett Lotus Elan chassi från engelska Spydercars , nytillverkat som skall modifieras för att få en Morgan kaross .

Hjulupphängningar runt om skall byggas.

Fullbur skall byggas.

Motor / växellåda och bakaxel skall lösas , idag sitter det en 4 cyl BMW motor i men jag överväger att hitta på något annat. Osäkert vad?

Lite bilder så får jag uppdatera efterhand.

 

 

 

FullSizeRender.jpg

IMG_3673.JPG

IMG_3675.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Lotus Elan är både kortare och smalare än en Morgan så chassit måste förlängas för att passa hjulbasen och hjulupphängningarna måste breddas.

Hjulupphängningarna var påbörjade av förra ägaren men jag gillade inte riktigt spindlarna (Lotus / Triumph) i kombination med vinklar på bärarmar och rideheight.

Tog hem bilen och måttade in chassit på saxlyften så att den står rakt och bra. Testmonterade karossen , det blev en SUV med 20 cm frigång i hjulhusen.

Bestämde mig för att sätta chassit i den rideheight / markfrigång jag ville ha och sedan började jag måtta på hjulupphängningarna fram.

Hade 2 st spindlar från en Alfa Bertone kupé liggande , modifierade dessa och fick nya axeltappar svarvade. Tillsammans med hjulager från en BMW E30 fick jag en kompakt och fin spindel med demonterbar styrarm.

Bärarmsvinklar i rideheight med orginalspindlar.

 

 

 

IMG_3703.JPG

IMG_3759.JPG

IMG_3705.JPG

IMG_3764.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chassit förlängt för att passa Morgankaross.

 

IMG_3681.JPG

IMG_3680.JPG

Edited by ellac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beställde en dragande rörbock och 12 meter 25x3 mm rör och lite uniballs och började bygga framvagn. Bara dithängt på bilderna och styrväxeln sitter inte på rätt plats.

Stötdämparinfästning osv. funderas det fortfarande över, bak har jag Avo justerbara coil-overs så jag överväger att beställa motsvarande fram.

280 mm ventilerade skivor skivor från en Nissan 200 SX modifierade för att passa 4x100 bultdelningen

IMG_3928.JPG

IMG_3929.JPG

IMG_3930.JPG

IMG_3931.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har börjat fundera på hur jag skall få till bakre hjulupphängningar . 

Vad skall man använda för uprights till bakvagnen. Westfields variant i alu verkar ju smidig, finns det fler alternativ? Tanken är att använda en Sierra diff med tillhörande drivaxlar.

 

/Carl 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, vilket intressant bygge!

Det enda som ger mig lite lite funderingar är främre undre bärarmen's vinkel i ride hight på första bilden. Har du kollat hur spårvidden och camber förändrar sig vid in/utfjädring? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har just plöjt dina trådar på rejsa. Jag sätter prenumeration på den här tråden och hoppas på massvis med goa bilder. :biggrin:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Pac sade:

Oj, vilket intressant bygge!

Det enda som ger mig lite lite funderingar är främre undre bärarmen's vinkel i ride hight på första bilden. Har du kollat hur spårvidden och camber förändrar sig vid in/utfjädring? 

Hej Per

Tack !

Du menar kanske första bilden med den gamla spindeln och de gamla bärarmarna? De pekar käpprätt åt skogen ..

Med den nya spindeln och nya bärarmarna är nedre bär-arm lätt nedåtriktad och övre svagt uppåtriktad. Skall göra lite riktiga tester när allt sitter ihop men som det ser ut nu så verkar både spårviddsändring och camberkompensation vara riktigt rimliga.

/Calle

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, Pac sade:

Oj, vilket intressant bygge!

Det enda som ger mig lite lite funderingar är främre undre bärarmen's vinkel i ride hight på första bilden. Har du kollat hur spårvidden och camber förändrar sig vid in/utfjädring? 

tänkte precis på detsamma...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, ellac sade:

Hej Per

Tack !

Du menar kanske första bilden med den gamla spindeln och de gamla bärarmarna? De pekar käpprätt åt skogen ..

Med den nya spindeln och nya bärarmarna är nedre bär-arm lätt nedåtriktad och övre svagt uppåtriktad. Skall göra lite riktiga tester när allt sitter ihop men som det ser ut nu så verkar både spårviddsändring och camberkompensation vara riktigt rimliga.

/Calle

:checkeredflag:

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, ellac sade:

Du menar kanske första bilden med den gamla spindeln och de gamla bärarmarna? De pekar käpprätt åt skogen ..

Med den nya spindeln och nya bärarmarna är nedre bär-arm lätt nedåtriktad och övre svagt uppåtriktad. Skall göra lite riktiga tester när allt sitter ihop men som det ser ut nu så verkar både spårviddsändring och camberkompensation vara riktigt rimliga.

/Calle

Gött Calle, det var precis det jag tänkte på. På våra lätta bilar påverkar viktförskjutningar i form av hjulbas- & spårvidds-förändrningar vid in/ut-fjädring riktigt mycket så jobba på med framvagnsgeometrin innan du låser allt, Belöningen blir en bil som rör sig reptilsnabbt och oerhört kontrollerbart.

Skall det bli en glassätar-bil/pizza-racer eller en riktig racer-bil av det hela??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jobbar vidare med framvagnen men börjar försiktigt fundera på hur jag skall få till bakvagnen.

Någon som har tips på bakre Uprights och inköpsställe? Jag är inne på weatfields alu version men den kostar ju en slant , finns det fler tips tas de tacksamt emot!

/Calle 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan, Morty sade:

Njae.. då bygger jag nog hellre själv.  Är mer inne på att köpa mig "fri" för en lösning som jag gillar .

Tittar på Miata 98-05 uprights , ser vettiga ut, har rätt bultmönster men kanske lite tunga? Osäker på hur man löser drivaxlarna sedan, tanken är att köra sierradiff med dito drivaxlar .

/Carl 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske byta hela bakvagnen(diff, uprights, drivaxlar) till Miata? Och går du på 06-14 miatan(NC) får du en finfin multilink! :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte helt enkelt att bygga "kitcar" har jag kommit fram till..! Jag tycker om att få saker gjort och känslan av att kunna komma ut i garaget nästföljande dag och känna sig nöjd med det man utfört.

Nu tvingas jag istället sitta och fundera över olika lösningar och göra simuleringar på hur bra de funkar , det har sin tjusning det också men men känslan av att ha utfört något fysiskt är betydligt lättare att hantera..!

Nu tror jag mig ha hittat infästingar för framvagnen som ser vettiga ut. 

Stötdämparen är bara ditslängd som referens , det är inte dessa som skall användas .

Väntar på styrväxel från Rallydesign och sedan skall jag måtta fram nya styrarmar.

/Carl 

IMG_3969.JPG

Edited by ellac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej , coolt bygge ! 

Vill inte egentligen påpeka något negativt  i mitt första inlägg men ...... det har genom åren varit mycket diskussioner med uniballs och besiktning och att lasta dem med coilover lasten. 

Så om det inte redan diskuterats i tråden Ta ett kort snack med din sfro så du inte får problem. 

 

Och det där med att fundera mer än man bygger är ju lite av halva grejen med att gå ut i man caven 

 

??

Share this post


Link to post
Share on other sites

lupus,tänkte precis ta upp den tanken du tog upp.

Som sagt Calle, prata med din SFRO kille om uniballsen annars kan det bli problem.

 

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm , ni har nog rätt.. Jag tolkade kanske SFRO boken fel (?)

Gör om gör rätt som säger , har suttit halva förmiddagen och försökt komma fram till vilka nedre spindelleder som  egentligen är godkända utan att hitta någon som jag är direkt förtjust i.

Austin Maxi verkar vara en klassiker?

Mazda Miata NA skulle kunna fungera

Fler tips uppskattas , helst typen som man bultar fast (inte pressade alltså).

Tack !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Austin Maxi fungerar bra och är bra mycket starkare än bärarmarna.

Annars har Mercedes också med dubbla koner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

austin maxi på min seven nu sen 6 säsonger, funkar bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips på inköpsställe Maxi spindelled, hittar bara Rallydesign i mitt googlande. Gärna svensk lev. 

/Calle 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips på inköpsställe Maxi spindelled, hittar bara Rallydesign i mitt googlande. Gärna svensk lev. 

/Calle 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har Maxi spindelleder till mina omlänkare. Verkar vara OK kvalitet och praktiskt taget gratis från Rallye Design. Även deras 2,4 varvs Escort styrväxel ser bra ut.
Men man får se upp med Rally Design. Ibland kan kan få riktig skit från dem. Tex rattaxelknuten som kastade +/- 4 mm (!) mellan axelanslutningarna eller deras "snabbtanklock" som bara är bling att sätta utanpå det vanliga tanklocket. Inte ett ord om det på hemsidan. Dessutom var det snett.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömde nämna Rallye Designs uniballs.
Beställde 8 st 1/2" med invändig gänga. Fick tre olika sorter varav 2 st gick att använda till något. De övriga var överdimension på förborrningen till gängan så att den överlappade motgående gänga med bara 0,25 mm radiellt. Dessutom var de inte ytbehandlade.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har använt deras escort styrväxel. Den funkar fint efter lite justerande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Pac sade:

Jag har använt deras escort styrväxel. Den funkar fint efter lite justerande.

"lite" justerande?! 

Byggde inte du om nästan hela framvagnen på Tigger :busted_cop: :banana:

Fast det var inte pga styrväxeln :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, ellac sade:

Tips på inköpsställe Maxi spindelled, hittar bara Rallydesign i mitt googlande. Gärna svensk lev. 

/Calle 

Här har du en av dom större försäljarna av delar till engelska bilar ,en mycket trevligt herre.

Köpte mina delar där till bra priser.

http://engelskabildelar.se/

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestämde mig för en Miata spindelled , den stämmer bra med mina behov och har en inbyggd vinkel som jag behöver.

Trodde jag skulle få ett helvete att spänna upp spindeln för att brotscha en ny kona men för en gångs skull gick det som en dans! Tror det är fjärde spindeln där Julas 79:- brotch jobbar på!

 

Edited by ellac
Bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny version av nedre bärarm med Miata spindelled . Skall bygga ny övre också .

 

IMG_3993.JPG

IMG_3994.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miata grejerna såg ju smidiga ut .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny övre bärarm med egentillverkad camberjustering samt nästan klar med undre också.

IMG_4024.JPG

IMG_4025.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roligt att se nästa projekt från ditt garage... sparkar på 1300 alfa maskinen jag handlade av dig för länge sedan....

Miata... hämtade mig just en framvagn igår.. fast jag skall ha den till en bubbla..

klurar lite hur göra framnaven nu för 5*130 mm... .. och modifiera miata spindlarna..

.

Edited by Michael Th
.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2016-12-25 at 12:02, ellac sade:

En Lotus Elan är både kortare och smalare än en Morgan så chassit måste förlängas för att passa hjulbasen och hjulupphängningarna måste breddas.

Hjulupphängningarna var påbörjade av förra ägaren men jag gillade inte riktigt spindlarna (Lotus / Triumph) i kombination med vinklar på bärarmar och rideheight.

Tog hem bilen och måttade in chassit på saxlyften så att den står rakt och bra. Testmonterade karossen , det blev en SUV med 20 cm frigång i hjulhusen.

Bestämde mig för att sätta chassit i den rideheight / markfrigång jag ville ha och sedan började jag måtta på hjulupphängningarna fram.

Hade 2 st spindlar från en Alfa Bertone kupé liggande , modifierade dessa och fick nya axeltappar svarvade. Tillsammans med hjulager från en BMW E30 fick jag en kompakt och fin spindel med demonterbar styrarm.

Bärarmsvinklar i rideheight med orginalspindlar.

 

 

 

IMG_3703.JPG

IMG_3759.JPG

IMG_3705.JPG

IMG_3764.JPG

berätta mer om denna korta lagertapp. mått som lagret sitter på...och E30 nav.. fanns E30 5 bultade??

Frågar då jag behöver modifiera Miata framvagn  till 5*130...  sitter lagret som en integrerad del av BMW navet eller lösa enheter??

Hur många mm är det från navbakkant till anläggningsytan för skivan???

 

Mvh Michael

Edited by Michael Th

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Michael Th sade:

berätta mer om denna korta lagertapp. mått som lagret sitter på...och E30 nav.. fanns E30 5 bultade??

Frågar då jag behöver modifiera Miata framvagn  till 5*130...  sitter lagret som en integrerad del av BMW navet eller lösa enheter??

Hur många mm är det från navbakkant till anläggningsytan för skivan???

 

Mvh Michael

Hej Micke!

Är inte Alfa motorn klar än?! ?

E30 fanns som fembult på M3an. Dock så tror jag att lager från en E34 är snarlika och de är fembult.

Min spindel är från Alfa 105 serie , axeln är 31 mm för att stämma med E30 lagret.

Tror att du kan Googla fram en ritning på naven, jag köpte hjullager från Schmiedmann, de är bearbetade även på insidan vilket skulle göra din idé med en bultad "krans" och större bultcirkel monterad från baksidan teoretiskt möjlig.

 

/Carl 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm nä Alfa maskinen skulle i ett seven schassie.. som jag hade ett efter "boken.." det var en kille från Gotland som svetsat det. men jag var aldrig överens med svetsar och design,,så sålde det till göteborgs trakten.. drömmer om en caterham clon.. har handlat en del original grejer..

sedan kom det en hus renovering emellan... och nu har jag sysslat  med ett buss projekt... till jag fick ett efterlängtat bygglov till utbygge av garage..

som tagit en hel del tid/år..sen dödsfall bouppdelningar osv..

Funderade på E36.. nav.. 5 bultade.. köper väl mig ett beg och kikar lite på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte motor och låda häromdagen , 2 liters Duratec -10a och en Miata NC 5 vxl låda. Tror det kan bli bra!

IMG_4050.JPG

IMG_4049.JPG

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut klockrent drivlineval! :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är egentligen en vettig rideheight? Jag har räknat på 120 mm under den plana delen av ramen men det är kanske att ta i?

/Carl 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mät på din bruksbil... ja inte Rovern kanske:unsure: har för mig jag hade 90 mm under vår saab vektor.. och där e ju axelavståndet långt.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow , vilken fint bygge ! Är det din? Undrar om det kan vara samma karosstillverkare (Jan i Gråbo) som tillverkat min ?

18 timmar sedan, Gäst Docontrac sade:

 

 

Citat

 

Edited by ellac

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest docontrac

Jag köpte den för tre år sedan av Janne Pettersson och har kört den några långa turer till bl a Tyskland och Lappland. Den är faktiskt bekväm. Glasfiberskärmarna kommer från Hjalmar Jansson, som också hade formarna, så jag antar att han tillverkade dem. Motorn hade från början en besvärlig spikningstendens, men går nu klockrent sedan jag bytt till elektroniskt  123 tändningssystem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-02-03 at 16:05, ellac sade:

Vad är egentligen en vettig rideheight? Jag har räknat på 120 mm under den plana delen av ramen men det är kanske att ta i?

/Carl 

Inte mindre än 100mm bör du ha, då får du tillräcklig frigång i dom flesta situationer, trottoarkanter,tjälskott och kurbs bla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behövde lite inspiration och kolla hur karossen skulle passa över bakre dämparinfästningen så jag testade lite kaross och hjul.

IMG_4151.JPG

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering, framvagn och bakvagn närmar sig långsamt färdigställande.

IMG_4162.JPG

IMG_4222.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äntligen på hjul , skönt att städa ut garaget!

Håller på med bromsarna nu sedan skall infästningarna för bärarmarna spikas och byggas. 

IMG_4493.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering, motor och låda nu på plats !

 

 

IMG_5263.JPG

IMG_5269.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motivationshöjande plastpåhängning, jag är nöjd med stuket men bävar inför jobbet att få skiten att sitta på plats..!

IMG_5276.JPG

IMG_5277.JPG

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×