Jump to content

Bränsletank under huven


Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att byta drivlina i mitt bygge från Saab 2.0 och omega-låda till en drivlina bestående av Honda Fireblade BEC. En tanke som slog mig är att eftersom motorn (vikten) hamnar till vänster i chassiet, plus att den är mycket mindre till måttet, så borde en mindre bränsletank få plats i motorrummet istället för att ha den där bak.

Vad skulle det vara bra för? Jo, jag tänker att man skulle kunna tvinga tillbaka masscentrum till höger, iaf när tanken är full. Även ur ett krockperspektiv borde det vara säkrare då det ska mycket till att bli påkörd från sidan. Bränsleledningar blir ju korta också..

En klar nackdel är väl brandrisken. Het motor och 20 cm till tanken.

Vad tror ni om ett sådant koncept?

Link to comment
Share on other sites

Kör på din idé. Jag kan intyga att det funkar på en bannad Megabusa utan bekymmer. Tanken sitter till höger framför "torpedväggen" klädd i svetsduk, folieklädd glasfibermatta.

http://m.ebay.com/itm/DEI-010462-Reflect-A-Cool-Thermal-Heat-Barrier-24-x-24-Sheet-Fiberglass-Foil-/181256070451?hash=item2a33b42533%3Ag%3AaAAAAOxyfpJSYWHV&_trkparms=pageci%253A8862f6c7-a2c6-11e6-b936-005056aa615e%257Cparentrq%253A30db42c21580a2a39861ca39fff87412%257Ciid%253A1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...