Jump to content

Laga glasfiber.


family guy

Recommended Posts

Jag behöver laga glasfiberstommen till min förarstol, den har tyvärr spruckit på ett ställe.

Helst vill jag också "plasta in" en bit stål eller aluminium så att det ska hålla.

Kruxet är bara att jag inte har en aning om hur man gör, jag har aldrig jobbat med glasfiber förr.

Jag lär använda Biltemas grejer eftersom de har öppet i helgen.

Att jag behöver glasfiberväv förstår jag, men är det polyester eller lamineringsepoxi jag ska använda?

Vet tyvärr inte vad stolarna är gjorda av men jag gissar på glasfiberarmerad polyester.

Räcker det att rugga upp ytan på det jag vill laga eller behöver jag någon slags primer?

Link to comment
Share on other sites

Q1: Vet tyvärr inte vad stolarna är gjorda av men jag gissar på glasfiberarmerad polyester.

Q2: Helst vill jag också "plasta in" en bit stål eller aluminium så att det ska hålla.

Q3: Räcker det att rugga upp ytan på det jag vill laga eller behöver jag någon slags primer?

A1: Ganska viktigt att ta reda på vad de är gjorda av för att kunna laga med rätt matrial.

A2: Nja, jag tycker nog att det är bättre att jobba med riktad glasfiber och epoxi för att stärka upp områden. Men om du är newbie är detta överkurs. Problemet är att de troligtvis går sönder igen där du lagt din metallförstärkning pga punktlaster i matrialövergångarna.

A3: En riktig lagning göra på en stor yta för att sprida lasterna. Börja med att skära ett brett V från båda sidorna(fram och baksida) där sprickan är(spetsen på V'et skall vara inåt i matrialet och jag skulle tippa på att V'et skall vara några centimeter(4-5) brett på ytan). Sedan tar du ett grovt sandpapper och slipar så att det blir ordentligt fäste för "klistret" du skall använda. Klipp till färdiga remsor du kan lägga i och sedan är det bara till att börja laminera. Se till att ytterkanterna på remsorna ligger omlott åt alla håll så att du sprider lasterna och på utskikten lägger du breda remsor som täcker hela lagningen (både uppåt och nedåt).

Edited by Pac
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...