Jump to content

Pogona 442E


Nosliwe

Recommended Posts

Jag har länge funderat på att bygga mig en egen bil från grunden och har nu börjat ta tag i det.

Har först ritat upp bilen i inventor för att sedan börja tillverka lite delar pö om pö.

Det blir ett Mcsorley 442E chassi. Det är ett av dom större super 7 chassina. Valde det av den anledningen att jag är 187 cm lång. Så vill gärna kunna köra bilen utan att behöva resa på mig för att byta pedal.

Tanken är att det ska i en Audi 2.4L V6 i bilen med tillhörande diff och växellåda. I övrigt ska jag försöka tillverka så mycket själv som möjligt. Det som kommer köpas är skärmar, noskon och scuttle. Resten blir i aluminium.

7TqNPOT.png?1

vDw1ih4.png?1

3xOQF8K.png?1

7tMkQ4J.png?1

Vissa saker ska göras om och vissa saker vet jag inte om jag ska ha eller inte. Bla så ska inte mätarna sitta där dom gör.

 

 

WLePN3v.jpg?1

 

 

Kommer inhandla rör till hela ramen om ca 2 veckor.

Edited by Nosliwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fixade ett grillgaller i veckan till mig och min far (Vi tänker bygga varsin bil).
Dock inte tagit något kort på det, men petade in det i caden lite snabbt och tog tillfället i akt att fixa mig ett emblem till bilen. Alla bilar måste ju ha ett namn och saker som pärlan, diesel doris och bettan passar ju inte direkt in på ett sånt här bygge. Vad är då grunden i ett sånt här bygge? Jo så mycket rövspark som möjigt på så låg vikt som möjligt. Då tyckte jag att Sleipner 442E passade bra och därmed fick Ferraris älskade häst sätta livet till och växa ut 4 extra ben!
Ska bara tillverkas det med :)

MaHa0DWh.png

Edited by Nosliwe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kringlan är rullbockad i en rullbock för plåt. Visste att det skulle bli lite platt, men det spelar ingen roll då rattar i nya bilar även dom är platta på insidan. Sen är det nedre röret svetsat på den rullbockade delen efter att ha plattats till samma form. Kommer pulverlackas i morgon.

Edited by Nosliwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som ni kanske har sett, så bytte jag namn på bilen och projektet idag. Min skäggagam dog efter 6 år, förra veckan. Så nu fick det bli ett nytt namn och märke på bilen då det andra kändes lite väl mycket plagiat :)

och även en bild på emblemet. Skall införskaffas en 3D skrivare någon gång under vintern.

aXB1VRih.png

Edited by Nosliwe
Link to comment
Share on other sites

Som ni kanske har sett, så bytte jag namn på bilen och projektet idag. Min skäggagam dog efter 6 år, förra veckan. Så nu fick det bli ett nytt namn och märke på bilen då det andra kändes lite väl mycket plagiat :)

Tråkigt att höra. Ett husdjur är ett husdjur och även en liten reptil lämnar ett tomrum efter sig, det är dock inte alla förunnat att få bli ett eget bilmärke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja det händer inte så mycket för tillfället med bilbyggandet då vi bygger svets och lackbox i garaget inför bygget. Men vi var iväg igår och hämtade 4st 140 spindlar. Dessa skall blästras och pulverlackas.

MliMODml.jpg

gHOPPp6l.jpg

Sen så ska jag göra klart "finbilen" inför lack innan jag gör något mer avancerat med locosten.

3j5Bd20l.jpg

Edited by Nosliwe
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hämtade en donatorbil i Lördags. A6 2.6 V6 Quattro -95. Plockat ett rådjur i 90, men fortfarande fullt fungerande och i bra skick. Körde hem den som den var. Är ju besiktigad i över ett halvår till :)

Som bonus så upptäckte jag att det var xenon i helljusen med som dessutom har överlevt smällen :) Kan man extra utrusta GT coupen lite till.

Vi håller fortfarande på med att fixa i ordning rummet vi skall svetsa i, så det händer inte så mycket för tillfället. Upptäckt att det blir tight i motorrummet på höjden iaf.
Någon som har en 442E och är sugen på att mäta utrymmet mellan huv och botten av chassit? Motorn är 650mm hög från tråg till toppen av luftintaget.

15060267_10154734378813415_978990619_o.jpg

15126037_10154734378883415_176762138_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma ramhöjd som McSorley tror jag. 380 mm. Dala 7 nos som är 230 mm hög i bakkanten, scutteln är  270 mm hög på mitten framtill. Längden på min huv är 820 mm. Har en bula ovanför ventilkåpan som är ca 20 mm hög. Total höjd från botten av ramen vid framkanten av ventilkåpan är 635 mm. Remskivan 150 mm bakom center på hjulnqven fram. Onödigt långt bak. Baktungt även utan passagerare trots tankar framför bakaxeln. 

Link to comment
Share on other sites

Beslutat oss för att köra med med bagageluckan i bak på våra locosts, då var det bara hem och snida ihop ett fungerande gångjärn som lyfter ut luckan från karossen innan den vinklar upp den så mycket som går för att inte vara i vägen när man ska lasta i och ur.

Även kommit en bra bit på vägen med rummet. Suget efter att börja svetsa ram är enormt! 

Skärmklipp 2016-12-13 20.17.02.png

2016-12-13 19.20.03.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite bar tape på plats. Nu ska det bara på ett tunt lager med hård polyeten som skall slipas till så det blir plant och fint inför skinnet.

86ZKJ9Uh.jpg

Hej!
Fräck ratt. Samma problem som jag haft att få benutrymme under ratten.
Eftersom jag ville ha vintagestuk på min ratt gjorde jag en egen stomme i vattenskuren 6 mm Al med 10 mm centrumoffset (kringlan förskjuten 10 mm uppåt).
För IMG_1621.thumb.JPG.717f555470ef4abb6aa3eIMG_0105.thumb.JPG.da605fe5364779e1c2c63IMG_2882.thumb.JPG.a974118a28ca8c126dc0bmitt 20-talstema passade det bättre med en trådlindad ratt. Till den museala stilen hör att hamprepet kommer från Älvängens Repslagarmusrum. Jag har linoljat det för rätt färg/känsla.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Fin ratt! Passar fint i en bil med det temat ja.

Funderar fortfarande på vad jag kan använda för att få ratten slät och fin. Någon form av polyuretan massa att lägga på runtom och sen slipa slätt vore inte fel.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med bakluckan löst. Ska dit en gasdämpare sen bra med när det beger sig. Mer ur vägen än sådär kan man knappt få luckan utan att ta bort den. Laserskär spåret i röret. Redan kollat upp allt och det tar 3 sekunder i skär tid :tongue:

Skärmklipp 2016-12-15 20.46.21.png

Skärmklipp 2016-12-17 19.47.11.png

Link to comment
Share on other sites

2 st "gångjärn" Tillverkade.
 



Behöver givetvis gradas ur lite invändigt och smörjas upp. Men finns ju lite att göra på övriga bilen innan dess :biggrin:

Edited by Nosliwe
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Farsan blästrade ena 140 spindeln igår, så då passade jag på att rita upp den i caden.

dPTigTIh.jpg

sc8dbtZh.png

d2bABreh.png

Länkarmarna osv är bara inritat lite på måfå för tillfället då jag inte vet vad bredden blir förns bakvagnen är borta från A6an och jag har fått hem alla leder / styrväxel.

Är väldigt nära nu att vi kan bygga svetsbord och börja svetsa ramarna :D

5Jxuvlnh.jpg

CT9MhdFh.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Läckert bygge, Ni gör det ordentligt bygger till och med ett rum för att bygga bygget i ! tummen upp ! Undrar lite om du har lust att dela med dig av spindelmodellerna gärna i step format eftersom det är det enda jag kan läsa in i VariCAD. Kan byta mot en modell av mitt chassie, ett 442 med en modifierad fram och bakända om du vill. 

Mvh Kjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...