Jump to content
Nosliwe

Pogona 442E

Recommended Posts

Nosliwe    31

Jag har länge funderat på att bygga mig en egen bil från grunden och har nu börjat ta tag i det.

Har först ritat upp bilen i inventor för att sedan börja tillverka lite delar pö om pö.

Det blir ett Mcsorley 442E chassi. Det är ett av dom större super 7 chassina. Valde det av den anledningen att jag är 187 cm lång. Så vill gärna kunna köra bilen utan att behöva resa på mig för att byta pedal.

Tanken är att det ska i en Audi 2.4L V6 i bilen med tillhörande diff och växellåda. I övrigt ska jag försöka tillverka så mycket själv som möjligt. Det som kommer köpas är skärmar, noskon och scuttle. Resten blir i aluminium.

7TqNPOT.png?1

vDw1ih4.png?1

3xOQF8K.png?1

7tMkQ4J.png?1

Vissa saker ska göras om och vissa saker vet jag inte om jag ska ha eller inte. Bla så ska inte mätarna sitta där dom gör.

sVFY5Gt.jpg?1

n7XlsCm.jpg?1

WLePN3v.jpg?1

stIhkng.jpg?1

w9nS1A0.jpg?1

7lvR7Tq.jpg?1

Tutan på ratten skall givetvis bytas till något eget. Testade bara för att se så det passade mot navet.

Kommer inhandla rör till hela ramen om ca 2 veckor.

Edited by Nosliwe
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tpau    31

Det ser ut som att det kommer att bli spännande att följa.

Välkommen!

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites
family guy    64

Gasen tar alltid slut när man har som roligast, så är det bara. Snyggt verkar det bli hur som helst.

Lite nyfiken på ratten, ska det handlas in rör till den också?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pac    96

Läckert!

Hur får du fram delarna, vattenskärning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Kommer att bli rör med en platt botten på ratten för mer benutrymme när man ska ner.

Jag jobbar som laser och stans operatör, så det är inte direkt svårt att få fram delar med 10 års inventor erfarenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pac    96

Jag jobbar som laser och stans operatör, så det är inte direkt svårt att få fram delar med 10 års inventor erfarenhet.

Det är guld värt när man bygger en sjua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Larsurban    6

Hej och välkommen ner i byggarträsket!

Ser redan riktigt spännande och bra ut, blir spännande att följa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Tack!

Kommer väl gå lite halv trögt nu i början då jag har ett till projekt vid sidan av. Min Audi GT coupe 2.2T som jag har byggt på i 5 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Fixade ett grillgaller i veckan till mig och min far (Vi tänker bygga varsin bil).
Dock inte tagit något kort på det, men petade in det i caden lite snabbt och tog tillfället i akt att fixa mig ett emblem till bilen. Alla bilar måste ju ha ett namn och saker som pärlan, diesel doris och bettan passar ju inte direkt in på ett sånt här bygge. Vad är då grunden i ett sånt här bygge? Jo så mycket rövspark som möjigt på så låg vikt som möjligt. Då tyckte jag att Sleipner 442E passade bra och därmed fick Ferraris älskade häst sätta livet till och växa ut 4 extra ben!
Ska bara tillverkas det med :)

MaHa0DWh.png

Edited by Nosliwe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Är väl lite i fel ände ? men har ju inga rör än och kan inte låta bli. Måste slipa klart gt coupen med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Ratten klar för svetsning.

Lg9yxLgh.jpg

Tog även en bild på rör högen. 2 bilar blir en del rör.

YldYfPOh.jpg

Tänkte bränna ihop ratten i morgon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
family guy    64

Egen ratt, vad fränt! Kunde du bocka kringlan själv eller lämnade du bort det?

Bockade du själv får du gärna berätta hur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Kringlan är rullbockad i en rullbock för plåt. Visste att det skulle bli lite platt, men det spelar ingen roll då rattar i nya bilar även dom är platta på insidan. Sen är det nedre röret svetsat på den rullbockade delen efter att ha plattats till samma form. Kommer pulverlackas i morgon.

Edited by Nosliwe
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Som ni kanske har sett, så bytte jag namn på bilen och projektet idag. Min skäggagam dog efter 6 år, förra veckan. Så nu fick det bli ett nytt namn och märke på bilen då det andra kändes lite väl mycket plagiat :)

Ratten är klar för att få färg på sig i morgon.

0diBN63h.jpg

och även en bild på emblemet. Skall införskaffas en 3D skrivare någon gång under vintern.

aXB1VRih.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
family guy    64

Som ni kanske har sett, så bytte jag namn på bilen och projektet idag. Min skäggagam dog efter 6 år, förra veckan. Så nu fick det bli ett nytt namn och märke på bilen då det andra kändes lite väl mycket plagiat :)

Tråkigt att höra. Ett husdjur är ett husdjur och även en liten reptil lämnar ett tomrum efter sig, det är dock inte alla förunnat att få bli ett eget bilmärke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Jo tomrum blir det när man gör sig av med terrariet på 100x75x2000cm ?

Kände att det blev ett unikt märke iaf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morty    45

Strunta i att köpa en 3D printer. Jag kan printa till dig, så kan du skära till mig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Så det tycker du ? jag har nya idéer varje dag. Så tror nog att en egen printer skulle få gå varm var och varannan dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morty    45

Då är vi inte så olika :-)

3D printern går mycket, finns hur mycket som helst att göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Lite lack :D

gchl8Cfh.jpg

Nu ska det bara inhandlas en hud och börja kläs. Någon som vet något lämpligt tunt och HÅRT skum att ha mellan ratt och skinn?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31
Lite bar tape på plats. Nu ska det bara på ett tunt lager med hård polyeten som skall slipas till så det blir plant och fint inför skinnet.


86ZKJ9Uh.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
family guy    64

Rattillverkningen är ju värd en egen tråd ju, jag sitter som på nålar i väntan på nästa avsnitt.

Detta är gravt inspirerande!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Kul att du tycker det är intressant, även fast jag inte har börjat svetsa ihop någon ram än :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
family guy    64

Kul att du tycker det är intressant, även fast jag inte har börjat svetsa ihop någon ram än :)

Jag har sett massor av bilder på ramar, men hur man bygger egen ratt är nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Ja det händer inte så mycket för tillfället med bilbyggandet då vi bygger svets och lackbox i garaget inför bygget. Men vi var iväg igår och hämtade 4st 140 spindlar. Dessa skall blästras och pulverlackas.

MliMODml.jpg

gHOPPp6l.jpg

Sen så ska jag göra klart "finbilen" inför lack innan jag gör något mer avancerat med locosten.

3j5Bd20l.jpg

Edited by Nosliwe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Hämtade en donatorbil i Lördags. A6 2.6 V6 Quattro -95. Plockat ett rådjur i 90, men fortfarande fullt fungerande och i bra skick. Körde hem den som den var. Är ju besiktigad i över ett halvår till :)

Som bonus så upptäckte jag att det var xenon i helljusen med som dessutom har överlevt smällen :) Kan man extra utrusta GT coupen lite till.

Vi håller fortfarande på med att fixa i ordning rummet vi skall svetsa i, så det händer inte så mycket för tillfället. Upptäckt att det blir tight i motorrummet på höjden iaf.
Någon som har en 442E och är sugen på att mäta utrymmet mellan huv och botten av chassit? Motorn är 650mm hög från tråg till toppen av luftintaget.

15060267_10154734378813415_978990619_o.jpg

15126037_10154734378883415_176762138_o.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer J    69

Det beror ju på hur hög huv du gör. Glöm inte proportionerna. Ramen är ju som den är och tråget bör ju kapas ner i höjd med kuggkransen på svänghjulet ungefär  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Jag har gått efter dala7 noskonen. höjden på min huv i caden är ifrån noskonens högsta punkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer J    69

Jag har samma ramhöjd som McSorley tror jag. 380 mm. Dala 7 nos som är 230 mm hög i bakkanten, scutteln är  270 mm hög på mitten framtill. Längden på min huv är 820 mm. Har en bula ovanför ventilkåpan som är ca 20 mm hög. Total höjd från botten av ramen vid framkanten av ventilkåpan är 635 mm. Remskivan 150 mm bakom center på hjulnqven fram. Onödigt långt bak. Baktungt även utan passagerare trots tankar framför bakaxeln. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Med den stigningen kommer det inte vara några problem alls att få i V6an :) Motorn är ju bara 600mm hög, det är med luftintaget den är 650mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Beslutat oss för att köra med med bagageluckan i bak på våra locosts, då var det bara hem och snida ihop ett fungerande gångjärn som lyfter ut luckan från karossen innan den vinklar upp den så mycket som går för att inte vara i vägen när man ska lasta i och ur.

Även kommit en bra bit på vägen med rummet. Suget efter att börja svetsa ram är enormt! 

Skärmklipp 2016-12-13 20.17.02.png

2016-12-13 19.20.03.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rätt med bagagelucka :)

Har ni sett min? Jag hade planer på ett liknande gångjärn men gjorde det mycket enklare för mig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Kikade på den typen av lösning först. Liknande på huven på min gt coupe. Men det sväljer en del utrymme.

jag laserskär fram delarna till gångjärnen sen när det är dags :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
treevee72    50
Lite bar tape på plats. Nu ska det bara på ett tunt lager med hård polyeten som skall slipas till så det blir plant och fint inför skinnet.

86ZKJ9Uh.jpg

Hej!
Fräck ratt. Samma problem som jag haft att få benutrymme under ratten.
Eftersom jag ville ha vintagestuk på min ratt gjorde jag en egen stomme i vattenskuren 6 mm Al med 10 mm centrumoffset (kringlan förskjuten 10 mm uppåt).
För IMG_1621.thumb.JPG.717f555470ef4abb6aa3eIMG_0105.thumb.JPG.da605fe5364779e1c2c63IMG_2882.thumb.JPG.a974118a28ca8c126dc0bmitt 20-talstema passade det bättre med en trådlindad ratt. Till den museala stilen hör att hamprepet kommer från Älvängens Repslagarmusrum. Jag har linoljat det för rätt färg/känsla.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Fin ratt! Passar fint i en bil med det temat ja.

Funderar fortfarande på vad jag kan använda för att få ratten slät och fin. Någon form av polyuretan massa att lägga på runtom och sen slipa slätt vore inte fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Problemet med bakluckan löst. Ska dit en gasdämpare sen bra med när det beger sig. Mer ur vägen än sådär kan man knappt få luckan utan att ta bort den. Laserskär spåret i röret. Redan kollat upp allt och det tar 3 sekunder i skär tid :tongue:

Skärmklipp 2016-12-15 20.46.21.png

Skärmklipp 2016-12-17 19.47.11.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

2 st "gångjärn" Tillverkade.
 



Behöver givetvis gradas ur lite invändigt och smörjas upp. Men finns ju lite att göra på övriga bilen innan dess :biggrin:

Edited by Nosliwe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nosliwe    31

Farsan blästrade ena 140 spindeln igår, så då passade jag på att rita upp den i caden.

dPTigTIh.jpg

sc8dbtZh.png

d2bABreh.png

Länkarmarna osv är bara inritat lite på måfå för tillfället då jag inte vet vad bredden blir förns bakvagnen är borta från A6an och jag har fått hem alla leder / styrväxel.

Är väldigt nära nu att vi kan bygga svetsbord och börja svetsa ramarna :D

5Jxuvlnh.jpg

CT9MhdFh.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjelland28    30

Hej !

Läckert bygge, Ni gör det ordentligt bygger till och med ett rum för att bygga bygget i ! tummen upp ! Undrar lite om du har lust att dela med dig av spindelmodellerna gärna i step format eftersom det är det enda jag kan läsa in i VariCAD. Kan byta mot en modell av mitt chassie, ett 442 med en modifierad fram och bakända om du vill. 

Mvh Kjell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×