Jump to content

Westfield Zetec Turbo TILL SALU


HX40

Recommended Posts

Har varit dålig på att uppdatera. Har pysslat lite med bränslesystem och tank. Tyvärr kanske jag råkade bygga tanken 10-15mm för hög så det blir bekymmer med påfyllning :(

Har börjat med avgassystem, gjort första delen men kan inte fortsätta då SSCS fortfarande efter 16 veckor inte lämnat nåt besked vad som händer med fraktskadorna på sidorna och bakdelen. Måste ta hål i sidan för att fortsätta och kan ju inte göra det förens jag vet hur det blir...

IMG_1025.thumb.JPG.92af2558b866ed02d904e6b73b0b4a32.JPG

Har passat på att bygga ett insug då orginal inte gick använda.

IMG_1024.thumb.JPG.166175cd1c98ec065ff2de13c24fc68e.JPG

Väntar annars på att stolar ska skickas från England.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade inte sett att du skrivit Rickard, bara dyka förbi när du känner för det. 

När tanten är på Melodifestival, barnen sover, vad passar då bättre att gå ut i garaget med en folköl en fredagkväll? :)

Stolarna har kommit, passade hyffsat efter lite mixter.

IMG_1056.thumb.JPG.058eb8dc3ad455e39891703672297ff3.JPG

 

Har även börjat bygga en bränsletank. 3mm aluminium. Kommer hamna en liten kopp under som matar bränslepumpen och returen sitter på ovansidan med ett rör inuti tanken som går ner i koppen. Väntar på lite rörbitar och måste köpa en hålsåg så jag kan sätta dit nivågivaren. Sen blir det väl nån sorts skvalpskott inuti också.

IMG_1057.thumb.JPG.ba2d095b984c260de04670b04321928d.JPG

 

Är nog annars bara säkerhetsbälte innan jag kan göra SFRO 1

Edited by HX40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Trevligt bygge! ?

Vad tänker du för effekt? (Vad är originaleffekten?)

jag själv är sugen på en annan motor. Billigaste trimmet.  har 1,8l Blacktop. 115hp. Men mappad och bänkad lite högre. 

Funderar på en motor från ST. Vanligt bland min bilmodell i England. Fast jag tror inte man använder inte den 6 vxl växellådan pga utrymme. 

 

Link to comment
Share on other sites

On den 26 februari 2017 at 13:17, FilipD sade:

Trevligt bygge! ?

Vad tänker du för effekt? (Vad är originaleffekten?)

jag själv är sugen på en annan motor. Billigaste trimmet.  har 1,8l Blacktop. 115hp. Men mappad och bänkad lite högre.

Funderar på en motor från ST. Vanligt bland min bilmodell i England. Fast jag tror inte man använder inte den 6 vxl växellådan pga utrymme.


 

Jag har inte något effektmål direkt. Utan att ens ha kört bilen är det svårt att gissa hur mycket effekt som behövs, eller är rimligt. Men jag tänker nog försöka regga den med så mycket som vikten tillåter.

 

Fördelen med turbo, och om man bygger allt runtomkring så bra man kan är det ju möjligt att skruva på mer effekt om det skulle behövas.  Fast jag tror jag kommer ha fullt upp att lära mig bilen med 170-180hk :)

 

Orginal har motorn kring 130 tror jag.


 

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt med att göra klart alla delar till tanken, tagit upp hål och passat in nivågivare mm.

 

Tänker mig ha en "burk" under tanken med ett uttag till bränslepumpen, den kommer att rymma knappt 7dl. Returen går ner i den så den fylls hela tiden på både från returledningen samt ett 25mm hål från undersidan av tanken. Kommer detta att fungera tror ni?

 

IMG_1059.thumb.JPG.805cdca20c86e4b0394d49e98505fcf6.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-27 at 23:35, Morty sade:

Ja det kommer fungera. Jag har det så förutom att jag har två 16mm (ca..) hål istället för ett stort. 

Tack för svar!

Då bygger jag så :)

Link to comment
Share on other sites

Ser lång ut, skall du ha tanken högt eller den sticka ner? Bära vikten lågt är ju till fördel för väghållningen. Du vill nog inte ha catchen under ramrören. Just saying?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den är 73cm bred. Kommer sitta just ovanför diffen. Den är så bred den kan vara på den höjden utan att bärarmarna tar i vid full ihopfjädring.

 

catchen kommer inte sticka ner under. 

 

Kommer bilder när den är klar och monterad

Edited by HX40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Frena sade:

Mycket snyggt bygge!
Nu blev jag ju också sugen på turbo....
Vad är hela "receptet"?

Tack :) Jag gör så gott jag kan :)

 

Om du menar receptet på motorn så är det väldigt enkelt. Försöker bygga så enkelt som möjligt i ett inledande skede bara för att få en fungerande motor reggad med turbo. Men alla grejer jag köper eller tillverkar hoppas jag ska fungera även om man i framtiden efter det att bilen är "klar" vill bygga en motor med lite mer klös i.

 

Receptet är ungefär följande. 

Zetec Blacktop ca 10 000mil

Stålsvänghjul knappt 4kg

Arp vevstaksbult

Mitsubishi TD04 15T turbo, hoppas på väldigt snabbt spool med den

Ombyggt orginal zetec grenrör (se bild på första sidan) jag tycker att utformningen på det borde fungera för en så pass snäll motor som denna.

Raceline oljetråg

Hemmabyggt plenum med fullradietrattar tillsammans med insugsfläns från ST170

Spridare antingen Bosch 347cc/min eller Bosch 465cc/min

Styrsystem har jag inte köpt, men det lutar väl åt ECU Master

 

Jag hoppas det blir en trevlig motor, kommer inte bli så mycket effekt, men kommer knappast behövas heller. Gissar på kanske strax under 200hk men måste väl hålla nere effekten för att det ska gå att regga. Men med andra kolvar och stakar så antar jag att det borde gå kräma kring 250hk, men det finns säkert inte behov för det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på att mecka med bränslerör och slangar nu. Blir AN6 alurör i tunneln med AN6 slangar fram och bak.

Efter det så får jag nog gå på kylare och IC.

Velar lite mellan att köpa typ KL Racing vanlig kines IC och nån typ polo kylare eller ett kylar/ic paket jag hittat på Ebay

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-POLO-DERIVED-RADIATOR-INTERCOOLER-FAN-COMBO-WESTFIELD-KIT-CARS-ETC-UK-MADE-/162006985058?hash=item25b85e6962:g:msIAAOSwEzxYa9Uq

Blir lite dyrare med ser kompakt och smidigt ut. 

 

Link to comment
Share on other sites

KL racings IC:s är ganska tunga enligt Christer J. Runt 7 kg vill jag minnas (om de inte bytt leverantör). "Bar and plate".

Jag har "tube and fin" liknande denna: http://www.ebay.com/itm/Delta-Fin-Intercooler-450-x-300-76-mm-in-alluminio-Audi-S2-RS2-20V-Turbo-S3-1-8T-/361876481821?hash=item544184e71d:m:m_U9MuFIjRtb1Bn42s1Mwiw&vxp=mtr

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

KL racings IC:s är ganska tunga enligt Christer J. Runt 7 kg vill jag minnas (om de inte bytt leverantör). "Bar and plate".

Jag har "tube and fin" liknande denna: http://www.ebay.com/itm/Delta-Fin-Intercooler-450-x-300-76-mm-in-alluminio-Audi-S2-RS2-20V-Turbo-S3-1-8T-/361876481821?hash=item544184e71d:m:m_U9MuFIjRtb1Bn42s1Mwiw&vxp=mtr

Stämmer bra. Jag sågade av hela  gavlarna för att bygga om anslutningarna, men det är cellpaketet som står för den mesta vikten i dom. 

Link to comment
Share on other sites

Har dragit bränslerör och gjort slangarna till fulrail och från regulator. Dom bakre slangarna kan jag inte göra förens tanken är färdigsvetsad. Saknade nåt AN6 koppel dessutom till bränslepumpen.

Har även bytt batteri till ett LiPo och flyttat det till ett bättre ställe än jag hade tidigare.

IMG_1078.thumb.JPG.efd6dd71ca5e231d7059f75066013c2f.JPG

IMG_1077.thumb.JPG.021729f15d03ceeae59e788644df6b55.JPG

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Måste gratulera till bra val! ;)  

Ser otroligt mycket finare ut än vad mitt bygge gjorde. Dock samma recept. Letar du kyl och ic så kola denna http://radtec.co.uk/products/445/-Turbo-Engine-Package.htm

Förövrigt var dom leverantör av kylare till Königsegg innan dom började fabricera allt själva. Lite dyrt men vem kan skryta om att man har sådana detaljer på sin sjua! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-18 at 19:00, Kenped sade:

Måste gratulera till bra val! ;)  

Ser otroligt mycket finare ut än vad mitt bygge gjorde. Dock samma recept. Letar du kyl och ic så kola denna http://radtec.co.uk/products/445/-Turbo-Engine-Package.htm

Förövrigt var dom leverantör av kylare till Königsegg innan dom började fabricera allt själva. Lite dyrt men vem kan skryta om att man har sådana detaljer på sin sjua! ;)

 

Tack för fina ord!

 

Jag har kikat lite på radtec, men blev lite snål så jag beställde kylpaketet jag länkade till ovan!

Link to comment
Share on other sites

Nu är tanken färdigsvetsade och monterad. Fattas bara material till det ena bandet som håller fast tanken.

Har även beställt fälgar till bilen. Det blev OZ Racing Ultraleggera 15"

Säkerhetsbälten också monterade, på ena sidan iaf. Tror jag är redo för SFRO1 nu!

 

IMG_1107.thumb.JPG.33d08921d803a150d515aaf05dc7abe1.JPG

IMG_1108.thumb.JPG.a52a2cc51b2fdaa11fa608c9bc6bc35e.JPG

 

Väntar annars på kylare och IC

Edited by HX40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått kylare och IC nu. Att det skulle passa en Westfield är väl lite av en halvsanning, måste svetsa om nedre kylaranslutning för att det ska passa någorlunda. Men det borde bli bra. Har iaf gjort övre fästen, ska svetsa dit nedre anslutning så borde det gå få till nedre fästen också.

 

IMG_1144.thumb.JPG.80533737ffd50da99977ea59020ee4d3.JPG

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kylaren omsvetsad, alla fästen gjorda.

Har börjat punkta upp tryckrör mellan turbo & IC och mellan IC & insug.

Har även börjat kika på vattenrör. Från vattenpump till nedre anslutning är klar, den är enkel. Mellan termostathus och kylare är det mer trångt.

Skaffade även nåt expansionskärl som jag gjort fäste till. ska skruvas på scutteln har jag tänkt.

 

IMG_1190.thumb.JPG.622481a80fd82acd7f2d137c502da027.JPG

IMG_1192.thumb.JPG.e3901fcbd3eedf9de1126cd6e2eb59ac.JPG

Edited by HX40
Link to comment
Share on other sites

Ser mycket bra ut.

Tips: Hade samma expansionskärl men det är ganska stort så jag bytte till Volvo 740/940 som är mindre http://www.l-m-r.se/p/volvo/expansionskarl-volvo-740-760-940-960-rund.html och likaså har jag inget monterat på scuttlen så är det lättare att lyfta av den vid behov.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jocke4U sade:

Ser mycket bra ut.

Tips: Hade samma expansionskärl men det är ganska stort så jag bytte till Volvo 740/940 som är mindre http://www.l-m-r.se/p/volvo/expansionskarl-volvo-740-760-940-960-rund.html och likaså har jag inget monterat på scuttlen så är det lättare att lyfta av den vid behov.

Jag hade tänkt använda volvokärlet, men en bekant till mig mobbade mig så mycket så jag tordes inte :)

Bra tips att inte montera på scutteln, är ju rätt logiskt om man tänker efter :)

Link to comment
Share on other sites

Håller som sagt på med kylsystemet. Har hittat en bra skiss på hur zetec ska kopplas. Men jag försöker förenkla lite.

58f3d216ac271_CoolantDiagramPAINT_zpsewguflve.jpg.28aadc81f44def721e800823ab38aaef.jpg

Dom två röda, från expansionskärlet och från termostathuset ska ju in på nedre kylarslangen. Man borde väl kunna T-korsa ihop dom och bara dra en slang till kylarslangen? Eller tänker jag fel?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min lösning är kanske inte nåt bra exempel då jag haft problem med läckage och jag använder Racelines termostathus istället för Fords orginal.

Så här ser det ut hos mig, 3 är pluggad och 1 och 2 är ihopkopplad. Men du verkar ha fler anslutningar..

Det borde ju gå som du säger, men jag vet inte riktigt vad den röda slangen på ditt termostathus har för funktion, det påverkar ju möjligheterna.

domiseven-kylning.png

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, HX40 sade:

Jag hade tänkt använda volvokärlet, men en bekant till mig mobbade mig så mycket så jag tordes inte :)

Tala inte om för honom/henne att det nya är till Volvo 850..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Christer J sade:

Tala inte om för honom/henne att det nya är till Volvo 850..

 

Jag tror inte det är så mycket att det är ett volvokärl som att det är just det kärlet. Men naturligtvis är det med glimten i ögat!

 

Någon som har några teorier kring att använda ett T-kors som jag beskrev i något inlägg ovan?

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar att sätta t-kors där under förutsättning att du behåller en vettig diameter på slangen.

Syftet med med kretsen från termostathuset är att cirkulera vätskan innan termostaten öppnar och syftet med kretsen från toppen av termostathuset är kontinuerlig avluftning av kylsystemet.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Morty sade:

Det fungerar att sätta t-kors där under förutsättning att du behåller en vettig diameter på slangen.

Syftet med med kretsen från termostathuset är att cirkulera vätskan innan termostaten öppnar och syftet med kretsen från toppen av termostathuset är kontinuerlig avluftning av kylsystemet.

Ja dom är ju 19mm ID slangarna, hade tänkt dra ihop från termostathus och expansionskärl och sen fortsätta med 19mm fram till nedre kylarslangen. Ska man kanske gå upp i dimension på den?
 

Link to comment
Share on other sites

Gällande de röda slangarna, ett längre svar med kanske lite mycket teori.

Vattenpumpen försöker höja trycket för att få cirkulation på vattnet. Den kan precis som propellern på en båtmotor kavitera (suga ångblåsor) om den snurrar för fort och ingående tryck är för lågt. En kaviterande pump pumpar sämre, vilket minskar kylningen i motorn.

Expansionstanken har ett övertryck på grund av att vattnet i kylsystemet blivit större när det blivit varmt.

Det är här som slangen från expansionstanken kommer in, den är till för att höja trycket precis innan vattenpumpen för att minska kavitationen.
Om flödet i slangen blir för stort ökar tryckfallet i slangen och effekten från expansionstanken minskar.

I verkligheten verkar bilbyggare komma undan med det mesta, så bygg enkelt och med låg vikt. Dvs koppla med T och 19 mm slang.

Får du problem med kylningen kanske du kan hitta lite extra kyleffekt genom att bygga om till två slangar. 
En indikation på för lågt flöde på vattenpumpen är om du har låg returtemp från kylaren och motorn ändå går varm.

/T

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag kör så kopplat på min Saabmotor. Med 8mm slang? bekymrar varken mig eller vattentempen. Det flödar ändå inte mer än den lilla slangen som går till högsta punkten . I verkligheten alltså

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tryckrör klara, återstår från turbo till nåt sorts luftfilter. Även en dumpventil har hittat dit.

Har en ganska tydlig uppfattning hur vattenrören ska bli, har börjat tejpa ihop och kika lite. Väntar på en svets jag har köpt så jag kan börja punkta dom. Det blir trångt på ena sidan, så jag gjorde det enkelt för mig och kapade ur en bit av tryckrörert och svetsade in en halvmåne för att frigöra plats för kylrör.

IMG_1236.thumb.JPG.697848324d94a2e9f88a4ec3a333ae77.JPG

IMG_1237.thumb.JPG.0e1071446582423bf669c9ca5d9b1cbc.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inte så mycket har hänt, latmasken har slagit till :)

Men kylsystem är klart, fattas några slangklammer bara.

Har dom senaste kvällarna pysslat med avgassystem, det blev klart ikväll.

IMG_2141.thumb.JPG.99a4f3fd20fcb5161f9f6576d6663fa2.JPG

 

Ska börja klura med luftfilter och framförallt rördragning från turbon. Inloppet på turbon (Mitsubishi 15T) verkar vara nån slags V-bandsklämma eller liknande. Vet någon om det finns nån typ av fläns eller liknande att köpa nånstans?

IMG_1833.thumb.JPG.61e859bcd5664b78eb40b1d7b56bf888.JPG

Även om någon har tips på något bra luftfilter, hade tänkt mig nåt sorts kapslat filter och inte ett öppet.

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Det går bra med silikonslang och slangklämma på inloppet. Där är ju inget övertryck.

 

Jo det går, men det blir tyvärr onödigt klumpigt då slangen måste vara mycket större än vad som behövs. Jag har en silikonslang som går använda, men det blir inte riktigt bra :(

Link to comment
Share on other sites

En slang på denna sidan borde väl väl vara optimalt och enkelt .

Kom i håg att det "suger" här så diametern borde nog vara lite större än inloppet, speciellt om slangen är lite längre  

 

Off topic saab info  : prylen ovan är för övrigt den största strypningen som finns på denna motorn.  Snäva svängen efter v-band kopplingen --> plats brist mot vatten pumpen . Löstes efter 2005/6 med ny kortare turbo och mjukare sväng   

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Nu är Byggbesiktningen gjord. Inga problem! 

Ska pilla med lite småsaker jag vill ha gjort före jag river och målar ramen.

Så här ser den ut just nu utan några karossdelar på plats.

IMG_3483.thumb.JPG.b5e1cc7bdb005ed0619e82b156779e63.JPG

 

Jag hade dessutom så tur att farbrorn som gjorde besiktningen hjälpte mig att laga svetsen :) Tack för det!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Håller på med ett rör från turbon till luftfilter, fick tips om en v-bandsfläns som passade mot turbon, den var dessvärre i rostfritt. Det optimala hade ju varit aluminium. 

Fattas en rörstump som jag inte hade hemma, men dessa två bitar med ett rör emellan hoppas jag ska funka.

IMG_7612.thumb.JPG.3ddcdd1005aad9a1f7ad8852d712d4ec.JPG

Link to comment
Share on other sites

En rak bit som fattades och nu är insugsröret klart. Lite polermedel och sen blankt och fint :)

 

Har provmonterat och det passar bra. Ska nu bara tillverka nån sorts luftintag som är tänka att sitta mellan anslutningarna uppe på intercoolern som drar in kallluft från fronten.

 

IMG_1328.thumb.JPG.e5f27920577b1b479894e60883f84517.JPG

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...