Jump to content

Westfield Zetec Turbo TILL SALU


HX40

Recommended Posts

Hej!

Tomas heter jag, bor i Skellefteå. Har under ett par år läst på detta fina forum och tanken har grott mer och mer på ett eget bygge. Har tidigare pysslat en del med trimmade och olitembyggda bilar men dom senaste åren fått min dos av motor på snöskotrar.

Nu i höst är iaf tanken att dra igång ett bygge. Har beställt en grundsats men det är ju tyvärr rätt lång leveranstid. Gott om tid att samla delar och förbereda så mycket det går före satsen kommer.

I grova drag tänker jag mig någorlunda följande:

Zetec 2.0 blacktop med en liten turbokonvertering

Typ 9 låda

Ford 7" diff

Har köpt en motor som enligt skroten gått kring 11000mil. Har bytt kamrem, rulle och spännare. Till den har jag beställt ett Raceline tråg, ARP bult till vevstakar och lite annat småkrams. Tanken är att till en början köra med den oöppnad med låg effekt för att ev bygga en "riktig" motor senare då bilen är besiktad.

Växellåda hade en bekant som jag köpte och har till den monterat hydrauliskt urtrampningslager. Köpte ett svänghjul från Retro Ford som passar ihop Zetec med pintokoppling och typ9 låda. Dessutom har det trigger tänder på baksidan för att fungera ihop med Zetec orginal vevaxelgivare. Det bästa av allt är att det väger in på 3850gram enligt köksvågen 🙂

Diff hittade jag också lokalt av en bekant som jag beställt bya lager till.

Det är ungefär var jag står idag, är inte så jättemycket mer jag kan göra före kitet kommer.

Kan visa lite bilder på vad som skett hittils:

post-2466-0-40161400-1471893633_thumb.jpg

post-2466-0-54826600-1471893654_thumb.jpg

post-2466-0-41463300-1471893676_thumb.jpg

post-2466-0-19331600-1471893705_thumb.jpg

post-2466-0-61123700-1471893729_thumb.jpg

post-2466-0-54087700-1471893751_thumb.jpg

Edited by HX40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har börjat kika lite på turbo placering. Redan när jag köpte motorn bestämde jag mig för att utgå från originalgrenröret då det är tight mot motorn och relativt vettigt flödesmässigt. Fullt tillräckligt för mina blygsamma effektmål. Lite vanskligt att börja utan att ha motorn monterad i en ram, men tycker placeringen blir så nära motorn att det borde vara gott om plats för styrningen.

post-2466-0-95266600-1472070411_thumb.jpeg

post-2466-0-37286700-1472070424_thumb.jpeg

Edited by HX40
Link to comment
Share on other sites

En helt annan fråga. Hur liten generator klarar man sig med? Är 40A galet litet?

Tänker att bränslepump och kylfläkt är dom stora förbrukarna?

Edited by HX40
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen ner i bilbyggarfördärvet!

En generator på 40A borde räcka alla gånger. Jag antar att du inte kommer ha en extraljusramp och värstingstereo i bygget(?)

Vad jag minns så satt det oftast 35-40A på de flesta svenssonbilarna fram till 90-talet så nog ska det räcka för dig med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

händer inte mycket i väntan på att kitet kommer. Fick idag ett paket med arp bultar till vevstakarna samt raceline tråget jag beställde tidigare.

Bara svetsa in en nippel för oljeretur till turbon sen montera.

post-2466-0-79575800-1472585946_thumb.jpg

post-2466-0-85969600-1472585975_thumb.jpg

Edited by HX40
Link to comment
Share on other sites

45 A räcker i min 7a med Trionic och 044 pump som bara den drar massor, LED lampor bak, och 45 W fram. Men en riktig elfläkt ( inte SPAL) drar ordentligt med ström. En Bosch som sitter i min 9000 drar tex 20+ A och SPAL 12" som jag har i 7an drar 5 A, men så flyttar den inte heller speciellt mycket luft i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Händer inte särskilt mycket. Väntar fortfarande på att få hem kitet som det nu är 8-9 veckor sen jag beställde. Dröjer väl ett tag till är jag rädd :(

Har fortsatt småpyssla med motorn. Grenröret är klart. Oljetråg på plats med oljeretur från turbo. Fick även göra en ny lösning för oljestickan då den inte rymdes då turbon hamnat extremt tajt mot blocket.

Har gjort ett oljeförgreningsblock med uttag för matning till turbo, oljetryckskontakt samt en pluggad utgång för framtida oljetrycksmätare.

Har även gjort en fläns med nippel för vevhusventilation från blocket. Dom flesta jag sett verkar plugga uttaget i blocket och bara ventilera från ventilkåpan, men provar att ventilera både från block och topp.

Har även gjort fäste för en generator, blev en 90A, klart mycket större än den 40A Denso jag tänkte använda, men nu ska det då finnas kräm för alla tänkbara förbrukare man kan tänkas använda. Fattas bara att göra en smidig sträckanordning till generatorn.

Köpte från Ebay insugsfläns från ST170 så jag får en fläns i plast med spridaranslutningar samt rörstosar. Då kan jag tillverka en plenumkammare som sitter med silikonslang i varje insugsrör.

post-2466-0-52569200-1475611085_thumb.jpg

post-2466-0-78481700-1475611109_thumb.jpg

post-2466-0-59303700-1475611131_thumb.jpg

post-2466-0-57657700-1475611149_thumb.jpg

post-2466-0-79381600-1475611174_thumb.jpg

Det var allt för denna gång :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som ett barn på julafton stod jag och kollade ut genom köksfönstret och väntade på tomten (lastbilen)

post-2466-0-85965600-1477111159_thumb.jpg

post-2466-0-27958700-1477111211_thumb.jpg

Dessvärre var det ju rätt dåligt emballerat så det var skador på karossen där det inte var wellpapp.

Två sprickor på bakdelen samt skrapmärken på sidorna,

post-2466-0-53742500-1477111960_thumb.jpg

post-2466-0-05749300-1477112007_thumb.jpg

Upptäckte det direkt så jag kunde göra en skadeanmälan till fraktbolaget.

Har pratat med Kenneth på SSCS så jag tror han tar tag i det här. Han verkar iaf bra att ha att göra med.

Link to comment
Share on other sites

Har iaf börjat lite smått och tänkte först få i motorn så jag blir av med den från golvet. Tyvärr verkar det inte riktigt passa.

Sprängkåpan ryms inte i tunneln, den har en stor bumla på startmotorsidan som tar i.

post-2466-0-66398000-1477116087_thumb.jpg

det är trångt även på andra sidan men det skulle bli mer plats där om inte bumlan på andra sidan tog i.

post-2466-0-87957900-1477116171_thumb.jpg

lådan går inte centrera i tunneln eftersom bumlan är i vägen.

Någon som monterat typ9 i westfield och haft samma problem?

Link to comment
Share on other sites

Vad synd på karossen att den är trasig, hoppas det löser sig.

Gällande sprängkåpa;

Många andra seven byggen har det problemet.

Där är den föreslagna lösningen är att såga bort en bit av bumlan och sedan mickla dit något som täcker hålet.

/T

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med transportskadorna. Kenneth och SSCS fixar garanterat det.

Vill minnas att folk har kapat bort "bumlan" på sprängkåpan och svetsat igen hålet. Ska du inte ha en i aluminium istället? Många kilo att spara.

Link to comment
Share on other sites

Tror och hoppas Kenneth löser det!

Jo egentligen skulle jag ha haft en i aluminium, men det är mycket andra saker som måste köpas och en alukåpa känns inte som prio 1. I vart fall få till det nu så jag kan fortsätta sen kanske en alulåpa dyker upp vid tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med leverans men tråkigt på skadorna.

Att emballera med wellpapp emot karossen är ju sådär. I mitt fall så hade ju wellpappen legat och gnuggat så det hade blivit "fina" längder med repor.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att det funkade för dig Sorin?

Samma motor/låda

Använde du westfields motorfästen eller gjorde du egna?

Jag har iaf gjort om sprängkåpan lite så nu borde det fungera!

post-2466-0-78434200-1477147515_thumb.jpg

Får se när jag hinner lyfta tillbaka och prova!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju mycket pengar, men som jag ser det är det ett bra alternativ om man inte riktigt har lokal, tid (småbarn), eller 100% kunskap.

Sen gillar jag karossen på westfield.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om dun kollar på andra bilden ser du att sprängkåpan är modifierat lite :) :)

Ja nu ser jag :)

Får man fråga vilket svänghjul samt vilken startmotor du använder?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Köpte de från http://www.retro-ford.co.uk/shop/retro-ford

HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD) - 239.20
SKU: HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD
1 x LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035) - 234.90
SKU: LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035)

Köpte startmotor därifrån också men det blev fel . Fick en ny men har tyvärr ingen art.nr .

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

Köpte de från http://www.retro-ford.co.uk/shop/retro-ford

HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD) - 239.20

SKU: HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD

1 x LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035) - 234.90

SKU: LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035)

Köpte startmotor därifrån också men det blev fel . Fick en ny men har tyvärr ingen art.nr .

Jag köpte också svänghjul och koppling därifrån,

LIGHTWEIGHT (3.9KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035)

det kanske är samma? står ju olika vikt med samma nummer Z035

Var det denna du köpte? Som inte passade?

http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/zetec-rwd-starter-motor-z020

Link to comment
Share on other sites

Exact . Den passar inte med Raceline tråget då solenoiden krockar med tråget men om du meddela Retroford att du använder Receline tråg när du beställer så kan de fixa en som passar .

Link to comment
Share on other sites

Ja nu ser jag :)

Får man fråga vilket svänghjul samt vilken startmotor du använder?

Hej Tomas

På min se7en så är det en startmotor från en DOHC motor som satt i Sierran med automatlåda.

Det satt en sådan motor i bilen när jag köpte den, efter en massa olika uppdateringar så sitter

det Zetec nu.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas

På min se7en så är det en startmotor från en DOHC motor som satt i Sierran med automatlåda.

Det satt en sådan motor i bilen när jag köpte den, efter en massa olika uppdateringar så sitter

det Zetec nu.

//Nisse

Tack för info!

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas! Roligt med en till sjua på nära håll, (286meter enligt hitta.se) Nu får man ju lite press på sig att öka tempot så att jag inte behöver skämmas när din blir klar före.. //Rickard

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas! Roligt med en till sjua på nära håll, (286meter enligt hitta.se) Nu får man ju lite press på sig att öka tempot så att jag inte behöver skämmas när din blir klar före.. //Rickard

Ja jag har ju hört rykten att du bygger också. Att du bodde så nära visste jag dock inte!

Min kommer inte vara klar före, två småbarn ger begränsad tid i garaget. Men nån sommar ska den väl bli klar :)

Link to comment
Share on other sites

Bor längst ner på Forsbrogatan, Du har kanske sett en vit 1600 fastback när du gått till lekparken:)

Då är vi i ungefär samma läge förutom att mina ungar är några år äldre. Skulle vara roligt att inspektera bygget framöver

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju typ tjänstefel om ni inte besöker varandra :-) Bilarna ni snickrar på är ju lite olika men det är väl mest kul.

Jag hade för mig att Westfield monterar diffen stumt men jag ser ju att det finns bussningar nu. Vad är problemet? Jag har monterat liknande med en avdragare, använd en bult/hylsa eller liknande så du trycker på bussningens ytterhylsa. Är den trång, lägg den i frysen över natten först ;-)

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det går inte fort, men det går :)

Motor och låda sitter i.

Diff monterad.

Det trista är att motorn lutar lite mindre än 1grad mot förarsidan. Använder Westfields motorfästen men inte deras kuddar, vet inte heller hur tjocka deras kuddar är. Då ena kudden sitter vinklat mot motorn och det andra helt rakt så får det kanske effekten att den lutar om man inte använder kuddar med samma tjocklek?

post-2466-0-51087400-1478207211_thumb.jpg

post-2466-0-64266800-1478207233_thumb.jpg

post-2466-0-81282000-1478207254_thumb.jpg

post-2466-0-27286400-1478207274_thumb.jpg

Har börjat forska lite i drivknutar, köpte nån sierraknut från mekonomen för att se så det är rätt före jag köper alla 4, hålen stämmer mot medbringare och splinsen är rätt. Men det verkar som att jag saknar nån del att klämma damasken i.

Sen undrar jag var den konkava brickan ska sitta? Samt vilken sida det svarvade spåret ska sitta mot?

post-2466-0-79689000-1478207333_thumb.jpg

Många frågor blir det :)

Edited by HX40
Link to comment
Share on other sites

Väntar mest på grejer men håller på att försöka reda ut några frågetecken bland grejer jag inte riktigt vet vad det är till

Tog 3 biler.

post-2466-0-58866100-1478442078_thumb.jpg

post-2466-0-49891200-1478442096_thumb.jpg

post-2466-0-72778100-1478442134_thumb.jpg

är det någon som kan bringa klarhet? :)

Brickorna (4) använde jag för att pressa in bussningar så dom får jag svarva nya eller fixa till :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, RSr said:

Nr 5 är inte det till bromspedalen?

Kanske,  men jag har ju bromsvåg så den är ju i såfall över.

Går väl använda till kopplingen, där glömde jag säga till att det skulle vara hydraulisk koppling.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, HX40 sade:

Väntar mest på grejer men håller på att försöka reda ut några frågetecken bland grejer jag inte riktigt vet vad det är till

Tog 3 biler.

IMG_0735.JPG

IMG_0736.JPG

IMG_0737.JPG

är det någon som kan bringa klarhet? :)

Brickorna (4) använde jag för att pressa in bussningar så dom får jag svarva nya eller fixa till :D

Mycket bra inlägg där. Dessa bilder kan vara till stor hjälp för nästa Westfield-byggare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite har det väl hänt. Kardanaxel från Northwest propshafts beställd, levererad och monterad. Bland den bästa leverantören jag har haft att göra med! Rekomenderas starkt! Billig dessutom!

Hjulupphängning och bromsar monterade.

Har kapat lite stag som får simulera stötdämpare så jag kan bestämma rideheight på ett ungefär, sen mäta längden vid full tänkt in och utfjädring.

 

Fick ju prova sätta ner den på hjul med lånade fälgar med fel ET förvisso, kan tyckas som ett litet, men för mig kändes det som ett stort steg :)

Sen blir det att börja klura lite på styrningen!

 

IMG_0748.JPG

IMG_0749.JPG

IMG_0756.JPG

 

Det var allt för denna gången

Edited by HX40
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

20 timmar sedan, HX40 sade:

Lite har det väl hänt. Kardanaxel från Northwest propshafts beställd, levererad och monterad. Bland den bästa leverantören jag har haft att göra med! Rekomenderas starkt! Billig dessutom!

Ja, Northwest Propshaft är galet bra...har nog inte upplevt samma kundbemötande och leveranskvalitet någon annan stans :toot:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sakta går det frammåt.

Har fått dit stötdämpare, gjort klart pedalställ och bromsvåg. Tror jag är nöjd, men måste skaffa stolar för att få känna hur känslan är. Tills vidare är jag nöjd iaf.

Det stora är annars att styrningen är klar. Sånär som på att bestämma vilken ratt jag ska ha. 

Lite prylar från Borgeson och nu sitter styrningen ihop! Känns skönt då det är en av dom "stora" grejerna jag var lite nervös inför.

IMG_0810.JPG

 

IMG_0811.JPG

Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, RSr sade:

Trevligt med grejer som verkar passa! Inte som på en MK

Har en 255 och en 300mm ratt du kan få testa med.

Tja att grejerna passar är väl en sanning med modifikation, fick flytta om fästen för bromspedal och även justera fästet för gaspedal, men i stora drag passar saker hyfsat. Styrningen är ju grejer från borkeson så där har inte westfield varit så inblandade :)

 

Jag provar gärna 300mm ratten vid tillfälle! Har för övrigt tänkt sno din lösning för kardanfångare, var smidigt och snyggt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har börjat fippla lite med bromsarna, bromsrör och slangar fram är klart. Slangar bak är monterade men inte dragit bromsrör ännu.

Behållare för koppling och bromscylindrar är på plats och slangar till dom monterade.

Luftade kopplingen ikväll och känslan är att det fungerar som det ska.

Ska fixa rör till bakbromsarna och börja se över handbroms. Köpte vajrar och spak från rallydesign så det borde gå få ihop något fungerande.

 

IMG_0821.JPG

IMG_0822.JPG

Edited by HX40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har dragit bromsrör bak och fyllt vätska och luftat. Verkar lovande. Bra känsla i pedalen iaf. Börjat stöka med handbromsen men tycker inte riktigt utväxlingen i spaken jämfört med bromsoken bak lirar så får klura lite mer på det.

Har iaf tillverkar kardanringar, ett tråkigt jobb men måste ju göras..

 

IMG_0926.JPG

 

IMG_0927.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...