Jump to content

Liten kalkylmall för alla som funderar på motorvarv, utväxlingar, fälg


Kjelland28

Recommended Posts

Hej !

Har hängt på detta forum ett tag med planen att bygga ett McSorley 442E chassie bygge, har en B18 Sport i bruksrenoverat orginalskick M40 låda med kort spak som ska sänkas ner i chassiet. Har haft mina funderingar över vilken utväxling man skulle välja. så till slut satte jag mig och plockade ihop den här beräkningsmallen där man kan laborera med varvtal fälg och däck dimensioner. Lägger upp den här så att alla andra med samma funderingar kan ha nytta av den. den är låst för att det inte ska vara för lätt att sabba den. vill man lägga till eller ta bort växellådor så kan man göra det genom att skapa en ny kolumn skriva in växlarnas utväxlingar (använd komma inte punkt) och sen kopiera en annan växellådas hastighetsområde och klistra in i den nya kolumnen. Lås upp arket med lösenordet = locost. :rolleyes:

Hastighetsberäkning baserat på motorvarv och hjuldiam .xls

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Coolt med B18! :)

Hade samma tanke själv från början, då med bakaxel och framnav från Amazon för att lättare komma åt lite schystare fälgar, både gamla americaner och nyare japaner passar. Tror även att bakaxeln är bra mycket lättare än 940-axeln jag bygger med nu, även om den kanske inte är lika stark...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Coolt med B18! :)

Hade samma tanke själv från början, då med bakaxel och framnav från Amazon för att lättare komma åt lite schystare fälgar, både gamla americaner och nyare japaner passar. Tror även att bakaxeln är bra mycket lättare än 940-axeln jag bygger med nu, även om den kanske inte är lika stark...

Tjena !

Siktar på att hålla allt så enkelt som möjligt, inget servo vare sig på broms eller styrning. Har ändrat mig vad gäller chassiet det blir nu ett 442 utan E för då passar den smalare noskonen. siktar på en gammal look med tidiga 140 eller amazon fälgar kromade kapslar och dom långa " clamshell " skärmarna. motormässigt så blir min gamla trofasta b18 med m40 låda 740 eller 940 axel siktar på en 120 kusar lite försiktig hemma portning 2 mm planing och en lämplig kam. På lördag går jag från planeringsfas till kapa och svetsa fas är planen. :-)

Ha det gött / Kjell

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...