Jump to content

Vilket chassi valde du och varför?


Fjonkalicious

Recommended Posts

Nyfiken på hur ni har resonerat kring ert val av chassi. Det kan finnas många olika tankar och idéer kring varför just du valde just detta chassi. Likaså intresserad av de som valt ett kit-chassi, vilken modell och varför just det.

All input är välkommet, jag är väldigt velig själv. Jag vet att det är jag själv som kommer att få välja vad jag skall ha utifrån mina egna preferenser, men det kan finnas argument och anledningar som jag inte tänkt på.

Tack på förhand! :heyjoe67_ferrari:

Link to comment
Share on other sites

Valde ett kit för att kunna köpa mig ur en situation och inte efter 2 år stå med en halvbyggd bil/chassi. 2 år var min gräns och jag valde till stor del egna lösningar och inte från kit-leverantören.

Valde Westfield för att det är en av de största tillverkarna i dessa lågserie-bilar och förhoppningsvis mindre problem. Dessutom blev det Westfield för att de enligt min smak har den snyggaste karossen (FW bakände och V8 motorhuv med scope)

Link to comment
Share on other sites

Ren tillfällighet avgjorde val av ram, fick tag i material som var färdigkapat till ett McSorley chassi. Har byggt på ritningar som finns på nätet och i en kombination hämtad från "Gibbs-boken". Det som är bra med McSorley är att den har bredare sittbrunn, jag har 43 cm bredd mellan kardantunnel - sida på ramen. Har gett mig möjligheten att montera glidande stol.

Har hållit på i 2,5 år med bygget, mycket tid går åt att hitta lösningar/material. MEN.... så j...a roligt. I slutänden blir bygget nog inte locost MEN jag har byggt en bil.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

För mig var det samma sak - jag ville bygga en bil från grunden. Det är resan med byggandet som har varit det roliga, vad jag sedan skall med bilen är inte så självklart. Det är en härlig känsla att fara runt med en bil som man har byggt själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag ville också bygga från grunden för att bli fabrikör och inte montör. Jag har ett bokchassi för jag ville vara nära orginalet samt att jag är 174cm och väger 74kg så jag har gott om plats i en bokram. Sen är det skitkul att bygga!

Min bakvagn är en mix av Rorty och Gibbs då jag liksom Morty började innan Gibbs boken kom ut och ville ha IRS bakvagn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

McSorley 442 - bra ritningar på nätet. Har ingen vettig förklaring till varför jag inte byggde utifrån original. Jag visste att jag skulle satsa på Duratec och McSorley var högre. Bakvagn för mig blev Rorty - Chris Gibbs bok fanns inte när jag startade och jag ville ha IRS - bakvagn

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi började med ritningar av BeLo/Leto, eftersom det fanns en del vettiga tankar med den designen (t.ex. hur främre länkarmarna monterades). Vi ville dock ha IRS och använda Sierra som donator, så vi började rita om bakvagnen med idéer bl.a. från Haynes Roadster (Chris Gibbs). Efter ett längre uppehåll (och isärkapat chassi) började vi helt och hållet om med ritningar för Haynes Roadster i förhoppningen att det skulle vara en mer färdig design för IRS och övriga Sierra-delar. Men det finns en hel del att förbättre även i den designen, som vi obönhörligen fick veta av vår SFRO-besiktningsman...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...