Jump to content

Funderingar kring vattenkylt laddluftsystem


janne85

Recommended Posts

Jag kommer ju köra på vattenkylt laddluftsystem i min Spyder och har lite funderingar på några saker.

1. Kylare, ska jag satsa på så stor som möjligt?

2. Vattenpump? 15-20 liter/min? Ska man låta styra pumpen via laddtryck eller låta gå kontinuerligt?

3. Expansionskärl?

4. Glykol i systemet? Eller finns det nått annat frostskyddsmedel som tar värmen bra?

//Janne

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1. Kylare, ska jag satsa på så stor som möjligt?

#I teroin så stort du hade fått plats med om det varit luft luft tror jag är rimligt,, verknings graden är ju lite sämre vatten till vatten men du har lite mera buffert factor.

2. Vattenpump? 15-20 liter/min? Ska man låta styra pumpen via laddtryck eller låta gå kontinuerligt?

#Min går kontinuerligt, som sagt du vill ju se till att du buffrat bort allt varmt vatten till nästa "gasning" . har dock en brytare oxå vid tändning på ej motor I gang pillande (som jag glömmer ibland :banghead: )

3. Expansionskärl?

# Jag kör utan , har en lite längre tom påfyllnings/ blindtarm slang.... som expansion , men det är nog inget bra egentligen.

Vattnet kommer ju aldrig att koka så behöver inte över tryck men det utvidgar ju sig så något liknande behövs för att ta den delen, kan nog va enklast med litet expansion kärl.

4. Glykol i systemet? Eller finns det nått annat frostskyddsmedel som tar värmen bra?

Glykol JA , gärna något som är bra mot alu

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag har en ganska liten kylare till vattnet, verkar funka bra ändå.

T.ex Toyota celica ST2000 med vattenkyld intercooler har liten kylare.

Min pump går kontinuerligt. Pumpen är Bosch från en chargecooler för Ford F150 lightning. Funkar bra och gjord för ändamålet, men dyr.

Jag har kopplat IC vattnet med ett t-stycke till samma expansionskärl som kylsystemet. Det är nästan inget flöde mot expansionskärlet så mängden varmvatten från kylsystemet som kommer in i intercoolern måste vara minimalt, och man sparar lite vikt (ett mindre expansionskärl)

Jag kör samma glykol som i kylsystemet. Motverkar korrosion och frysning b.la

Vatttenkyld intercooler är mycket bra för korta effektuttag då vattnet är kallt och det tar tid innan det blir uppvärmt. För "steady state" höga effekttutag finns en nackdel i att man har en extra övergång med en viss verkningsgrad mellan olika media.

Jämför "Luf-Luft" med "Luft-vatten-vatten- luft"

Vikten är en nackdel. Man skall släpa på mer vatten, extra vattenpump, rör, en extra kylare, elkablar för pumpen etc.

Plats är en fördel. Har men inte plats för luftrör till en luft - luft IC så kan vatten vara en lösning för att få smidigare rördragning. man vinner också en del på "lag" då rördragningen för luftrören ofta blir kortare.

Sammantaget:

Platsbrist eller myket lång rördragning till luft-luft IC, eller korta effektuttag (låg dutycycle) => Luft Vatten

Annars Luft - Luft IC

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Kan nog hålla med om att stort kyl kan va onödigt stort, går ju i några kilo vatten , min första version använde ett motorcykel kyl men av plats brist använde jag aldrig det.

Använder En såhär pump

http://m.ebay.de/itm/Umwaelzpumpe-Wasserpumpe-Johnson-Pump-CM10-16-mm-Anschluss-/222076906874

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Får se vad jag kan hitta för cellpaket att använda då jag ändå måste svetsa gavlar med anslutningar på rätt ställen.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Menar du chargecooler ?

Menar kylet som sitter i fram på bilen. Själva chargecoolern har jag köpt färdig.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat lite och räknat lite, men jag får lite konstiga siffror så jag skulle gärna ha någon som moträknade.

Jag tänker att om vi ska fåt ut 150 kW (ca 200 hk) så behöver vi en viss mängd luft.

Anvsätter vi 25% verkningsgrad på motorn och stökiometriskt blandningsförhållande går det åt ungefär 1l luft per kW och sekund

Dvs 150 liter luft vid atmosfärtryck

Vilket väger ungefär 0,16 kg

Om vi kan få ut det med 0,5 bars laddrtyck så borde laddluften kliva upp ungefär 110 grader (räknat adiabatiskt)

Med en specifik värme på 1 kJ/kgK och en önskan att kyla bort 100 grader övertemp från laddluften så borde vi behöva plocka bort ca 16 kW

Vatten har en specifik värme på ca 4,2 kJ/kgK och om vi accepterar 10 graders temperaturäkning får vi bort 42 kW/ls

Dvs vi behöver pumpa 0,4 liter per sekund eller 25 liter per minut.

25 liter per minut verkar mycket.

Vart har jag räknat fel eller antagit orimliga värden?

/T

Link to comment
Share on other sites

En 9-5 äter ungefär 1050mg/conbustion vid ca 5500 --> 250 hk ( från minnet)

Om jag inte tänker fel borde det

ge ca 5500/60*2 conbustion per varv *1050 1.9 kilo/sec

Så det är nog vettigt med 1.6 kilo

Gaslagen vågar jag inte svara på men adiabatisk borde nog funka överslags mässigt

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...