Jump to content

Blanda Cv knut med kardanknut ?


LUPUS

Recommended Posts

Sitter nu och lurar på kardan kortning och funderar på hur en del s.k motorsportfirmor gör.

Den kardanen som skall kortas är av typen växellåda- kardanknut-cvknut-stödlager-cvknut fastmonterad diff.

Mao kommer första kardan knuten i princip jobba helt rakt och de två cv knutarna ta vinkeln. Så långt helt okej och inga behov av två kardan knutar som tar ut varandra.

http://ebayapi.loc8apartltd.netdna-cdn.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/iS0AAOSwr7ZW4~f5/$_1.JPG

Min blir dock nästan 20 cm kortare och borde gå att göra enkel, men hur gör man då?

många kardan firmor där alltifrån kolfiber till vanliga stål axlar byggs använder En cv och EN kardan knut. Är detta inte fel ! Och om det är fel är det så litet så man inte behöver bry sig

Första knuten kommer ju generera olikformighet som inte cv knuten kompenserar ?

http://www.evasivemotorsports.com/mm5/graphics/00000001/driveshaft-cf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara till 100% men jag tänkte jag kan nämna att det inte är helt ovanligt på BMW med kardan där det är en Hardyskiva mot växellådan, sen knutkors framför eller bakom stödlagret och cv knut mot diffen. Detta fungerar i många tusen mil på förhållandevis tunga och motorstarka bilar utan några vibrationer så jag tänker att är allt hyfsat rakt och balanserat så är det inte ett så stort problem.

Hittade ingen riktigt bra bild men de två nedre i den här bilden är av den typen:

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/jens920125/DSC_0086%201024x576_zpslm9sxtut.jpg

Link to comment
Share on other sites

kanske är så enkelt at så länge vinken är "liten" så funkar en enkel kardan med blandade cv och kardan knutar.

I mitt fall är det 11cm offset på 97 cm det känns lite för mycket, kanske få bli att korta det jag har , första blir dock löjligt kort

Link to comment
Share on other sites

Adapter och två cv knutar då?

jo, men vill helst slippa uppfinna hjulet, har ju faktiskt samma låda kardan och diff .

Inte ofta det varit så förr

Egentligen är väl enda straffet för korta orginalet att jag måste bygga fäste för mellanlagret och kanske 1 kg extra vikt. ( cv knutar är tunga grejer)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Varför inte skicka ett mail till Michael på Northwest Propshaft och fråga vad de rekommenderar och vad det skulle kosta för att få en kardan gjord av dem?

Blir enklast så, du slipper fundera ut vad som kan fungera, de lämnar en prisuppgift till dig som du kan ta ställning till om du vill satsa på eller ej.

Oavsett så borde du få ett kvalificerat svar som du kan fundera/agera vidare på.

Som referens, i Malmö ville MMR ha 1460kr+moms för att balansera min kardanaxel. Northwest Propshaft ville ha 135£ för en komplett ny.

Link to comment
Share on other sites

Mailat dem får vi se, men har oxå inte fått svar en gång tidigare ( ett år sedan)

Men antar att diskussionen är värdelös utan bilder

Skall alltså ner ca 11cm på 97 cm lång sträcka och funderar hur jag skall göra minst skada/jobb .

Arbets hypotesen just nu är att jag kortar den första biten närmast lådan med ca 20cm och samtidigt sätter den absolut rakt från lådans plan.

En sak som oxå slog mig är att en så kort stup kanske inte ens behöver ballanseras om den görs i en svarv och mät klocka

Vad tror ni

IMG_2321.JPG

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Tärningen är kastad, starta svarven ikväll , kapa den korta , blir original step-up med, otroligt kort första del.

Känns även ingenjörsmässigt rätt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...