Jump to content

Nät i oljetråget


r Anders

Recommended Posts

Jag håller på att göra klart mitt oljetråg till torrsumpen, och ska sätta dit ett rostfritt nät för att skydda pumpen mot ev, skräp.

Nätet kommer att ligga över en ränna som samlar in oljan, och den totala ytan på nätet blir ca 185 cm2

Jag har hittat 2 olika sorter, den ena har maskor på 0,5mm och den andra är på 1,5mm.

Nu undrar jag om någon har tips på vilket nät som blir bäst?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte satt ett nät över rännan. Tänk hur olja rinner ner genom nät, dåligt och med många och små droppar som kan dra med sig onödig luft. Du vill ha så lätt väg ner för oljan till sugpunkterna som möjligt. Avskrapare nära vevslängarna mer som ett jalusi.

Utsugspunkterna ska sedan suga i nedre delen. Max 5-7mm från botten och inte över det, för att alltid suga olja utan luft och för att hålla så låg nivå i sumpen det bara går. I utsugspunkterna ska/kan du montera sil/nät.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte satt ett nät över rännan. Tänk hur olja rinner ner genom nät, dåligt och med många och små droppar som kan dra med sig onödig luft. Du vill ha så lätt väg ner för oljan till sugpunkterna som möjligt. Avskrapare nära vevslängarna mer som ett jalusi.

Utsugspunkterna ska sedan suga i nedre delen. Max 5-7mm från botten och inte över det, för att alltid suga olja utan luft och för att hålla så låg nivå i sumpen det bara går. I utsugspunkterna ska/kan du montera sil/nät.

Tack för tipset, då får jag enklare att få till det med avskraparen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...