Jump to content

Behövs det trattar?


Recommended Posts

post-5199-0-94082100-1464364295_thumb.jpg

Tratten är för liten, det diffar invändigt nästan 3 mm i diameter. Det går säkert att utjämna utvändiga måttet mellan sprutet och tratten, men frågan är om bilen kommer att gå sämre med liten tratt och större sprut? Behövs tratt? Bilen skall köras av gubbe för att handla den billigaste osten i affären, alltså ingen rejsare (jag har lovat frun) :whistling: .

/bengt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min tanke är lite i stil med "hur långt är ett snöre"

Trattformigheten gör att du får någon eller några procent bättre flöde, på en rejsbil är det skillnad mellan vinst och förlust, på en gatbil är det nog mer en fråga om bästa kompromissen.

Längden är nog mer intressant för en gatbil, långt insug flyttar avstämningen neråt och ger mer mos i botten. Så längden är ganska viktig.

Varje areaändring gör lite motstång och minskar avstämningen, men en sån liten ändring gör ju lite motstånd, så igen en rejsbil är det självmål, på en locost för gata, en förbättringspunkt att ta tag i senare när tid ork pengar och lust finns.

Jag tror längden från trattarna gör att du får mer användbar effekt och att det överväger att de inte är optimala, så bättre med än utan, men det är bara en bildad gissning...

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle tippa att du tjänar på att köra utan tratt jämfört med att köra med fel tratt. Med för liten tratt har du ju i princip strypt motorn.

Formen på trattarna, speciellt vid mynningen, är viktigare än längden. Enligt David Vizard's "Tuning the A-series engine" förlorar man 6,7% flöde med ett rakt rör istället för ingen tratt alls.

post-12-0-78801500-1465589663_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

MYCKET intressant läsning i länkarna!

Undrar om det finns några rör i passande dimension som passar i varandra så man kunde få till en variabel längd på trattarna.

Materialet får väl vara antingen plast eller aluminium.

Trattformen kan man ju fixa med hjälp av en svarv, lite fett, ett lämpligt verktyg och sedan trycksvarva till änden (aluminiumrör), eller varmluftspistol + svarva en trattformad plugg i trä som man pressar in i änden på röret, lämpligtsvis i en svarv (plaströr)

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Trattar har aldrig varit mer tillgängligt för mig än senaste året.

Gjorde 40, 60, 80 & 100mm långa för att se vad som ger bäst effektkurva vid mappning på rullande landsväg :-)

post-696-0-03551300-1466533516_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Flera bra tips! Har du svarvat dina trattar Magnus? Jag funderar på att kona egna trattar med hjälp av 50 mm:s VP-rör (rör för kabeldragning av el). Blir ju inte så snygga, men billiga och väldigt lätta och förmodligen rätt så smidiga att fixa konan på. (Har man ett luftfilter utanpå så syns dom ju inte).

Link to comment
Share on other sites

Det är nog en fråga om vad man utsätter delarna för gällande belastning, temperatur och kemikalier.

Trattarna är gjorda för utvärdering av vilken längd som ger mig bäst effektkurva. Om man tänker på vilken belastning, temperatur och olje/bränsle påverkan de utsätts för så kan de mycket väl hålla för mer än bara kort test.

Har designat och printat en hel del olika saker så tiden får utvisa :-) Lätt blir det i alla fall..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...