Jump to content

Type 9 - Volvo bakaxel - kardan - oljeläckage


Frena

Recommended Posts

Tjo,

Känns som man bombar med inlägg nu, men behöver experthjälp. Jag körde ju inte så många bil förra säsongen eftersom bilen blev klar väldigt sent samt pga ett läckage i växellådan (trodde jag då). Tog ut motor och växellåda, bytte lite packningar som jag trodde var problemet. Lagt alldeles för många timmar på att googla oljeläckage på type 9 lådan och kom fram till att det borde vara packboxen på utgående axel som var kass!

Nu körde jag ett par km i söndags och det sprutade fortfarande något från kardanen, fett eller olja. Det kan vara överblivet fett som jag hade vid monteringen för att inte förstöra packboxen, men det kan också vara fortsatt läckage. Eftersom jag är Sokrates okända lillebror funderar och spekulerar jag alldeles för mycket.

Förutsättningarna är som sagt en type 9 låda kopplat till en Dana 1031. Det är nu det börjar bli svårt. Ännu svårare för att jag inte är bekant med terminologin. Fyll gärna i.

Principskiss enligt följande:

post-1143-0-03339100-1463466919_thumb.jpg

Jag förstår ju att kardanen måste kunna röra sig lite fram och tillbaka så att bakaxeln kan röra sig, men är det helt åt skogen att där är splines i båda ändarna och därmed kan röra sig i båda ändarna? Se filmen (pustar som en gammal gubbe, men det var svårt att filma och röra kardanen liggandes under bilen).

https://www.youtube.com/watch?v=1rm8wlmF5sc

Nästan funderande (efter ännu mer googlande) är att det kanske läcker olja från främre knuten. Oljan tar sig inifrån växellådan genom "honan" och sedan ut i korset. Tittar man på korset är det lite kletigt där.
Är jag helt ute och cyklar?

Guida mig lite så att jag kan bocka av något.....

post-1143-0-04501600-1463467171_thumb.jpg

post-1143-0-47128000-1463467176_thumb.jpg

post-1143-0-11616000-1463467181_thumb.jpg

post-1143-0-14730100-1463467186_thumb.jpg

post-1143-0-45211400-1463467191_thumb.jpg

Kardanen är alltså ihopaskarvad av en Volvo-bit och en Ford-bit. Kan man byta korset där fram om det är kass?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Efter att kollat på din skiss så är jag 99% säker på att du ska skippa den splines delen bak vid diffen eftersom att du han en vid lådan som tar upp förskjutningen av axeln vid fjädring.

I nuläget när du har splines på två ställen så finns ju risk att kardanstången kan vandra framåt och bakåt när som helst under körning.

Att det skulle komma olja ur knutkorset låter osannolikt för mig då du har kapslade skålar runt nållagringen till korset.

Mitt tips är alltså att börja ta bort sen bakre delen med splines.

Hoppas det löser sig.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej. Efter att kollat på din skiss så är jag 99% säker på att du ska skippa den splines delen bak vid diffen eftersom att du han en vid lådan som tar upp förskjutningen av axeln vid fjädring.

I nuläget när du har splines på två ställen så finns ju risk att kardanstången kan vandra framåt och bakåt när som helst under körning.

Att det skulle komma olja ur knutkorset låter osannolikt för mig då du har kapslade skålar runt nållagringen till korset.

Mitt tips är alltså att börja ta bort sen bakre delen med splines.

Hoppas det löser sig.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Är också inne på att jag kan ta bort splinesen bak, dock hade jag gärna undvikit det denna säsongen. Då blir det ännu mindre körning....

Om man borrar igenom splinsen och hylsan och sätter gängstång så det blir symmetriskt, då borde det inte bli obalans.

Vet inte hur jag skall gå vidare....

Link to comment
Share on other sites

Är också inne på att jag kan ta bort splinesen bak, dock hade jag gärna undvikit det denna säsongen. Då blir det ännu mindre körning....

Om man borrar igenom splinsen och hylsan och sätter gängstång så det blir symmetriskt, då borde det inte bli obalans.

Vet inte hur jag skall gå vidare....

Borde ju gå att stummontera splinsen med bult genom eller liknande för att göra så den inte kan röra sig.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar vi snacka. Egentligen skulle man kunna sätta ett par svetsloppor så att den inte kan röra sig fram och tillbaka, eller hur?

Nästa fråga, hur mkt skall den gå att röra på framme vid växellådan?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gjort så här:

Märk ut läget bak med en spritpenna, flytta bakaxeln till fjädringsändlägena (du får kanske ta av dämparna för att lyfta till maxkompression). Kolla så att markeringen bak fortfarande kan linjera, och att du har lite extra rörelse kvar fram.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gjort så här:

Märk ut läget bak med en spritpenna, flytta bakaxeln till fjädringsändlägena (du får kanske ta av dämparna för att lyfta till maxkompression). Kolla så att markeringen bak fortfarande kan linjera, och att du har lite extra rörelse kvar fram.

Bra idé...får väl montera ner halva bilen igen för att få bort dämparna bak bara.

Link to comment
Share on other sites

När jag tog måtten till min kardan som jag lät en firma göra för jag va rädd om mina ben. lite o balans / sned på den jäkeln & 6500RPM på 6an så kan det snabbt hända mycket otrevliga saker. så sa de att när bilen stod på backen att man skulle ha kardanen i botten läge (det längsta måttet) & skjuta den 20mm bakåt (korta den 20mm med andra ord) & det skulle räcka.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En sak till

Det finns uv färg att hälla i Oljan

http://www.ebay.co.uk/itm/UV-Dye-UV-Torch-Kit-Leak-Detection-Dye-For-Oil-Fuel-Leaks-RLD4-Ring-/230754744531?hash=item35ba0df8d3:g:adcAAOSwUfNXRxL0

Tesen är att hälla i färgen, köra väldigt lite så det precis börjar sippra och då kunna se vart oljan kommer ut

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Det där låter smart! Nu har du ju kompressor också, men ta det försiktigt med trycket. Krävs nog inte många tiondels bar för att hitta ev. läckage.

Nä hoppas på det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...