Jump to content

Infästning bakåtsträvor


janne85

Recommended Posts

Hej.

Ska svetsa fast min båge och bultförbandsfästen för bakåtsträvorna men är lite osäker på om jag kan sätta bultförbanden som jag tänkt eller om det blir fel. Och eftersom det finns mycket kunskap här på forumet så skulle jag vilja ha lite synpunkter.

Två bilder på hur jag tänkt svetsa fast bultförbanden :

IMG_20160424_113443_zpskte4280f.jpg

IMG_20160424_113450_zps2wueg64y.jpg

Vad tror ni om denna lösning? Eller måste jag få bulten horisontalt.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nog att stöta på lika många åsikter om det här som det finns medlemmar. Så bered dig på många olika intryck. Här kommer mitt:

1. Jag misstänker att huvudbågen och bakåt-strävorna blir bultade i nederkant? Om det är så, varför sätta ytterligare en skarv? Varför inte notcha bakåtsträvorna och svetsa dem i huvudbågen istället? Att sätta en skarv blir både tyngre och svagare än den notchade varianten.

2. Så som det sitter just nu kommer bakåtstöttan gå inåt när huvudbågen vikar bakåt vilket resulterar i att infästningsplåten kollapsar innåt och bulten skjuts av pga brytande krafter. Om du nu nödvändigvis måste ha en skarv där, se till att skarven sitter i rak linje från bakåtsträvan in mot huvudbågen, ytterligare vinklar i skarven ökar trycket mångfalt på bulten när bilen glider på huvudbågen. Och nej jag menar inte vertikalt eller horisontellt med bulten, utan en rak linje från nedre infästningen av bakåtsträvan längs bakåtstråvan, rakt in i centrum på huvudbågen. På det viset hamnar bulten parallellt med infästninglinjen i huvudbågen och du slipper brytande krafter i infästningsjärnet och bult som skulle försvaga din konstruktion ytterligare. Men som sagt, det är inte optimalt...

Jag har nog redan indikerat det, men skarvar är både tunga och svaga så eliminera dem! :)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att det blir bultförband i båda ändar av strävorna är för att dom måste gå att demontera för att dom kommer gå genom karossen i bak. Alltså blir huvudbågen svetsad i ramen.

Hade också tanken att det blir brytkrafter i fästplåtarna om bågen skulle vilja böja sig.

Då blir det att göra nya fästöron så krafterna går rakt in i bågen från strävorna.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att du vill kunna demontera stöttorna på ett enkelt sätt.

Det finns ju en del racerbilar som har stöttorna demonter-bara.

Kolla på olika konstruktioner där hur de har gjort och tag bilder.

Det är mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Kolla SBF om skruvförband så ser du vad de anser är säkert. Jag, Pelle 17B och Fege har gjort enligt dem. Snyggt, säkert och demonterbart.

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...