Jump to content

Tips på karosslim som går att få bort


AlfaRonny

Recommended Posts

Kommer limma mina glasfiber delar direkt mot ram med PL400. Men trösklarna vill jag ha möjlighet att (med viss möda givetvis) kunna få bort utan att dom bryts sönder. Om jag skulle få problem med bränsletankarna som ligger innanför. Tips på lim mottages tacksamt, kanske kan funka med någon form av silikon?

Link to comment
Share on other sites

Aha, men så ser det tyvärr inte ut för mej. Min tröskel har ingen kant upptill. Eventuella skruvar kommer att bli synliga eftersom dom måste skruvas utifrån och in, inte uppifrån och ned. Därför vill jag helst använda något "milt" lim

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du vill ha en tät fog, Annas kan man ju sätta små klickar,Kanske latexfog kan funka. Limmar inte lika starkt som silikon tex. Men prova på en testbit först.. värme alt kyla kan göra lim mjukt eller skört vid demontering.

Link to comment
Share on other sites

Silikon ska man ju undvika i alla fall, eftersom det är nästan hopplöst att lacka något när man haft silikon i närheten.

Jag skulle titta på något karosserilim som inte blir stenhårt (till alla paneler), typ Sikaflex 521 eller 221 kanske. Limmar man kjolarna klokt med "klickar" kanske man kommer åt med ståltråd/nylontråd att såga loss delarna om det behövs?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

3M säljer tape för att limma fast plastpaneler på bilar.

Det finns vissa typer som är skummat lim, inte såna där skumgummifästkuddar man kan köpa på Ica men ser likadana ut men är lim rakt igenom.

Sådana har väldigt trevliga egenskaper och sitter bra. När du ska få loss får du fläka långsamt med någon form av kilar. De flesta lim har svårt att klara fläklast under längre tid.

/T

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant, väntar även svar från 3M supporten på vilken tejp som skulle kunna funka men dom verkar inte vara så snabba på att svara.
Funderar även på att sätta mina alu-plåtar (som skall sitta runt och i sittbrunnen) med något halvsegt istället för PL400 om man skulle vilja få bort dom. Min ram är extremt triangulerad så jag tror inte jag behöver den extra styrkan som stumt monterade alu plåtar eventuellt ger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tejper sitter jättebra det me ibland så har vi tejpat dit stora plåtar på bänkskivor på jobbet man får inte bort dom utan att förstöra plåten.. skruv & typ P-list är nog melodin så sliper du skav mellan ram & kaross. finns ju snygga skruvskallar (kanske lät tokigt perverst nu)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...