Jump to content

Regelverk som styr placering av regskylt?


Recommended Posts

Såvitt jag vet finns inga exakta krav utan det är Förordning (2001:650) om vägtrafikregister som styr;

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Så det blir en subjektiv bedömning.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Köp en skylthållare till en liten USA skylt och montera bak med belysning, om du sedan får frågan om skylt så har du som konstruktör avedd plats för den och att skylten bör anpassas i storlek till det anvisade utrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, det gäller en vanlig bil som jag vill placera skylten nedanför stötfångaren och en bit in i nedre grillen.

Det är med andra ord upp till den enskilde polismannen att avgöra om det är OK. Det kan jag leva med, alla poliser i Skåne agerar ju biljettkontrollanter på Danmarkstågen så det är ingen risk att bli stoppad så länge det finns något som liknar en skylt i fronten.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. sätter du den en bit in i grillen lär du väl få problem både hos farbror blå och besiktningen, i värsta fall får du böter och en regbesiktning.

Om det är en vanlig bil och den är helfordonsgodkänd så får du inte ändra någonting på den igentligen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...