Jump to content

ElVito: Mercedes Vito elkonverterad med Tesla drivlina, batteri och Corvette C5 hjulupphängningar.


steel

Recommended Posts

Inte så effektivt idag ändå. Blev övningskörning med sonen och massa ärenden. Men sågade upp golvet under stolarna för 4 moduler samt förstärkningar av balkar dito.20171202_165426.thumb.jpg.8216d4fc0023e42ddc82168a96713ee7.jpg

20171202_165446.thumb.jpg.2c4bd2a075777203e24cb743b3ff86e0.jpg

Men imorgon då jäklar.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha Frena !! Kul att du uppskattar byggeriet. 

Inget riktigt flyt idag heller. La mycket tid på att hacka bort underredsmassa och slipa rost. Ska ju göras det med.

Men till slut kom vinkelslipen och svetsen fram.

20171203_165000.thumb.jpg.25e706c13611d1d80618e427e314fd98.jpg

20171203_165904.thumb.jpg.b6adf43a1d75b7699c218dceda89e8a8.jpg

20171203_165956.thumb.jpg.a2550da07c74298ff726c1fd238c3eac.jpg

Det blir tre fack med 4 batterimoduler i varje. Satte lastförskjutning mellan facken.  Kommer att sätta öron i botten på fyrkantrören och fästa pinnbultar mellan varje dubbel batteripack  och lägga plst av aluminium för att skruva ner och hålla dem på plats. Krav från SFRO av de ska hålla för 1,2 G.

Resterande 4 moduler ska få plats i motorrum. 

Ska svetsa plåt i kanterna mot Vitons längsgående balk. Troligen popnita aluplåt i botten underfrån. 

Mvh Pär 

Edit: Batteriinfästningen ska hålla för 2,5 G om de sitter utanför passagerarutrymmet.  20 G horisontellt och 4,5 vertikalt om de sitter inne i passagerarutrymmet.

 

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,  svetsat klart batterilådan. 20171207_174314.thumb.jpg.29bd89b68c152ea1135e5bf06cac2b8c.jpg

20171207_174514.thumb.jpg.11184e0d5398b553261db46bef289eba.jpg

Gjorde även klart rattstången, plastlager och knut.20171208_191703.thumb.jpg.ae3d7839aceb1ebf25846ff29eda519d.jpg

Socialt engagemang även denna helg ?

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, i Lotus Evora projektet som visats i tråden tidigare användes en Dashboard från Motronic för att visa batteristatus, hastighet osv.  Kollade vad den kostade....redan alldeles för dyrt projekt.  Tittade efter alternativ, Automotive......halva priset. Hittade då Raspberry Pi och har nu snöat in totalt på detta. Några hundralappar ?. Finns en programvara till den som heter Node Red som egentligen utvecklats av IBM för IOT, internet of things, men som nu är Open Source med en  enorm community. Där mina vänner finns det obegränsat med möjligheter samt att det finns en uppsjö med tillbehör och givare. 20171214_170023.thumb.jpg.2a2c5c49821302c7427a8586e5296f50.jpg

Har skaffat mig en 10" touchskärm, gps modul, temp givare mm? skitkul !!

Youtube fyllt med hjälpsamma DIY.

Mvh Pär 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu efter lite pillande lyckats fått till en test Dashboard.20171214_211149.thumb.jpg.3d28aa928fb2717129cce2f381bf7e55.jpg

Lite strul med layout, men det kommer. Har dessutom kopplat detta till utgångar på kortet där dioder tänder och släcker. 

1513282690985680776812.thumb.jpg.96ea59b3293736ed3ba55af8290454c3.jpg

Här har jag införskaffat ett reläkort för senare bruk ?

Får även upp samma bild på mobilen och kan styra därifrån via localhost. Nu varför det ska vara bra till ??

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen till RaspberryPi världen ! :tongue: Det finns massor av kul grejer man kan göra med dom. Men dom har en baksida, du måste stänga av dom kontrollerat risken är annars att du sitter med ett korrupt SD-kort när du startar nästa gång och då händer inte mycket alls. alltså behöver Pi'en ha egen strömmatning och stänga ner sig själv på en signal t ex som att bilens larm slagits på eller nån annan klurig signal. lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Tack, Kjelland28 ? Och tack för tipset  !! Man vill ju ha samma användar vänlighet som övriga system.  Som tur var har jag en son som är överintresserad av kodning i alla dess former, pratade med honom om problemet och det verkar som om det går att lösa. ?

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, ägnade gårdagen till städning, dammsög och våttorkade.20171216_155415.thumb.jpg.ad25fac386f0e01ae99831086cccdc3f.jpg

Mycket trevligare och inspirerande. Inspekterade inköp från Ebay och blir lika irriterad som vanligt.  Alltid bortplockade kablar och kontakter som inte är med. Ska börja gå på skrotar själv eller införskaffa hela donatorer i stället.  Svårt med Teslorna dock. .....20171216_155422.thumb.jpg.116fe36a8dbf00615cf6bb0d3757dca0.jpg

Fattades kopplinsstycke i High Voltage Junction box mot laddaren,  och vart ska jag få tag på ett sånt ?? Får maila säljaren. 

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/15/2017 at 06:32, Kjelland28 sade:

Välkommen till RaspberryPi världen ! :tongue: Det finns massor av kul grejer man kan göra med dom. Men dom har en baksida, du måste stänga av dom kontrollerat risken är annars att du sitter med ett korrupt SD-kort när du startar nästa gång och då händer inte mycket alls. alltså behöver Pi'en ha egen strömmatning och stänga ner sig själv på en signal t ex som att bilens larm slagits på eller nån annan klurig signal. lycka till.

Med Alpine Linux körs allt från minnet på pajjen, så inget som kan bli korrupt på kortet. Gäller bara att spara ned ändringar mellan ombootningar. Har inte testat själv, men har hört det ska vara bra.

https://alpinelinux.org/

https://wiki.alpinelinux.org/wiki/Raspberry_Pi

Kul med urspårat Lambo-Tesla-buss-projekt för övrigt! :bowdown:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite ovanlig fråga kanske men om man vill göra om de där till tex 800/1000 volt skulle det va enkelt , mest med tanke på hur de är byggda och isolerade ? 

Jag antar att de i princip kan serie kopplas 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Nja, är nog inte så lätt LUPUS. Varje modul ger ca 25 volt och alla 16 är serie kopplade till ca 400 volt. Ska du ha 800 volt får du skaffa 32 st och seriekoppla,  men då klarar inte enskilda modulen belastningen. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Gummisulor och gummihandskar, LUPUS ! 

Lite rörmokeri:20171221_182028.thumb.jpg.2096e40af2c47f2ae4a6dd94f3fb03c3.jpg

 

Har nu rensat bottenplattan på allt av värde, kommer att återanvända så mycket som möjligt. Bla rörmokeriet.

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nja, är nog inte så lätt LUPUS. Varje modul ger ca 25 volt och alla 16 är serie kopplade till ca 400 volt. Ska du ha 800 volt får du skaffa 32 st och seriekoppla,  men då klarar inte enskilda modulen belastningen. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, har fått lite gjort i helgen. Byggde om batterilådan. Använder Tesla modulernas aluprofil, svetsade fyrkantrör som modulerna vilar på i första nivån, därefter skruvas aluprofil i höjd på M10 gängstång som nästa nivå vilar på samtidigt som de ligger på första nivån. Sist skruvas ett alu plst i längsmed som håller ihop allt.

Tänkte först ha fyra moduler i motorrummet.  Kommer nu att ha dem under stolarna.  Blir enklare med en inneslutning samt att den beräknade tyngdpunkten på batteripacket endast hamnar med ca 30 kg bakvikt. Dessutom blir det enklare med el dragning och rörmokeri. 

Bilder kommer. 

Mvh Pär 

 

Link to comment
Share on other sites

Är det en a-klass servo-p med original fäste ? 

Kan du mäta diametern på den , har inte lyckats googla fram hur stor den är på största stället , blir troligen en sådan på min med. 

Och som vanligt bra tempo ?

Link to comment
Share on other sites

Hej, LUPUS.  Diametern nertill är ca 90 mm och övre plastdelen/ behållaren ca 75 mm. Höjd 320. Men det sticker ut en kopplingsdosa så totalen ena ledden ca 140 mm

20180111_153223.thumb.jpg.804ccd9eb828553885c93aac935db298.jpg

1515681451246-760667151.thumb.jpg.98e49332d959bd3fc63bfe855096fcc1.jpg

Heter enligt ovanstående. 

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Jocke4U, ?ja det är nog läge för det. Har ju inte mycket gemensamt med ursprunget.  @Jocke4U 

LUPUS, de sladdarna är det ?klen blå igniton. 

Fick dit fäste åt skrajsnörena. 20180111_184413.thumb.jpg.4e16a6413143f3f1b2bbe778dc2855c4.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • steel changed the title to ElVito: Mercedes Vito elkonverterad med Tesla drivlina, batteri och Corvette C5 hjulupphängningar.

LUPUS, min satt på ett annat elbilsbygge, Micro-Vett. Din verkar prisvärd, funkar säkert ?

Fick dit dieselvärmaren igår, ska ha en liten tank till denna för att kunna värma kupé och batterier vid behov.20180112_181259.thumb.jpg.3e2dc801f196c61f64009864b6bce37c.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju inte köra med en Eberspächer!!!!!!!!! USCH!!!
Du behöver absolut en Webasto! :)

Allra helst skulle du ha en Webasto högvoltsvärmare. Finns en smidig liten på 5kW/400V

Link to comment
Share on other sites

Öhh, nog är det en elbil....Jari och Bexander.  Webaston var en fin grej. 

Nja, tanken med Eberspächern är väl att den blir lite som reservvärmare samt att jag sparar på batteriet på vintern. Dessutom finns elen på plats med styrning osv. Men får nog fundera kring det.  Tänkte eventuellt montera en elvärmare som Rikard rekommenderade till förvärmning av batterierna. Plattan som Teslas batterier satt i hade dubbelt golv med isolering och ett fasttejpat täcke över alltihopa. Den plattan hade jag och min styrketränande son fullt sjå att bära ut.

Har satt dit fästen åt bromsslangarna och monterat coiloversen fram och bak. 600 lbs fram och 500 lbs bak, blev nog ok. Blir som en gocart med Corvettens krängningshämmare och stum fjädring. Vet inte om ni noterat det men Vitons hjul sitter verkligen i varje hörn. 

20180113_150124.thumb.jpg.b6d3d0f9a58bd65f38937dd11dad25e3.jpg20180113_185004.thumb.jpg.98bc5ca1d6f1f11083a50598585e8a9b.jpg

20180113_152239.thumb.jpg.9fbf3f82c12d1aeb471e7002562058dd.jpg

Förberett för kylare, beställt en Audi A3 kylare. Tror kanske att den blir bra, lite osäker när det gäller elmotorer.

 
Är här lite fundersam hur jag ska lägga upp det. 
1. Måste värma samt kyla batterierna. 
2. Kyla motor. 
3. Värma/defrosta kupen, Ebensprächer. 

Är inne på att batterierna får en separat slinga med egen pump. Motorn och kupen får en slinga med pump samt trevägsventil med ytterligare en pump via Ebensprächern. T-ar sedan på alltihop till gemensam kylare. Men funkar det med flöde osv

20180113_151431.thumb.jpg.6268d20342c4c4019715afee6f2accd7.jpg

Masstillverkade fästen till bromsrör och diverse, 40 st, gick åt 36 st bara till bromsrören.

20180114_141729.thumb.jpg.de5ef30d5e7a6c7cbce1a5fad7af9144.jpg

Ska nu räkna på lite vikter och fundera kring hur många batterimoduler jag ska ha för vikteffektens skull, ska sedan ringa Ridderstolpe för byggbesiktning, HEPP :tongue:

 

Mvh Pär 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du skall koppla ihop batteri/motorslingan med kupeslingan där du har Eberspächern, tänk då på att ut från Eberspächern har du ca 70-80gradigt vatten och det gillar INTE batteriet! Batterislingan bör ligga omkring 30 grader.
Så du måste vara säker på att alla situationer så får inte vattentempen bli för hög ut till batteriet

Link to comment
Share on other sites

Tack, Jari för synpunkter  ! Det där har du rätt i, hmm. Om jag ska t-a ihop allting till en kylare måste jag nog ha en backventil på batteripacket så det absolut inte går för varm kylarvätska åt fel håll. Blir ingen stor vattenvolym heller, eber start/stopp start /stopp. Nää vete f-n.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hur du än gör så tycker jag att du ska fixa någon övervakning för kontroll så att allt fungerar.

Du var väl lite insatt i Arduino?

Det är ju ett perfekt projekt att koppla in några 18b20 och en lysdiod som varnar om något värde är utanför satt område.

Du behöver inte ens borra hål i något. Jag tejpade en kapslad 18b20 utanpå ett rör i pannrummet. Visar exakt samma temperatur som den riktiga termometern i vattenflödet.

Gummislang är kanske en annan historia, men du behöver å andra sidan inte 100 % noggrannhet.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt Rikard, batterierna är alldeles för DYRBARA för att inte övervakas. Jag har bara nosat på Raspberry lite grann, men väldigt kul. Ska nog får till något, givarna måste vara kompatibla oavsett.

Har börjar riva i kablaget

.20180117_185846.thumb.jpg.8eea0f7868898be16f57ad7a271fa768.jpg

Fick bort en del, canbus lär gå bananas :blink:

20180119_181023.thumb.jpg.d68c9d1120dc603dfb9a378559b669eb.jpg

Mvh Pär

 

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

On 19 januari 2018 at 19:54, steel sade:

Du har helt rätt Rikard, batterierna är alldeles för DYRBARA för att inte övervakas. Jag har bara nosat på Raspberry lite grann, men väldigt kul. Ska nog får till något, givarna måste vara kompatibla oavsett.

Har börjar riva i kablaget

.20180117_185846.thumb.jpg.8eea0f7868898be16f57ad7a271fa768.jpg

Fick bort en del, canbus lär gå bananas :blink:

20180119_181023.thumb.jpg.d68c9d1120dc603dfb9a378559b669eb.jpg

Mvh Pär

 

 

Är gammal bilen helt can buss befriad ? 

Link to comment
Share on other sites

Hej, LUPUS.  Nej, just nu är det en blandning. Instrument panelen blev flipperspel.... Helst skulle man väl plocka bort allt, men backspeglar och fönsterhissarna styrs av Canbus såvitt jag förstår. Får reda ut det senare, måste ju även få till display med batteristatus osv.

Byggbesiktning först.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...