Jump to content

Med Megasquirt mot framtiden!


Recommended Posts

Jag har redan skrivit några rader om detta i min byggtråd, men ämnet känns så pass omfattande att en egen tråd kan vara på sin plats.

För er som inte vet har jag nyligen gett upp mina försök (aldrig för sent att ge upp!) att använda original motorstyrning på min Zetec 2,0 Silvertopp och då jag fick erbjudande att köpa en begagnad MS3X/V3.57 var jag inte svårövertalad.

Har precis plöjt igenom "MS3X/V3.57 Hardware Manual" och känner mig nu tillräckligt påläst för att komma med begåvade frågor. Sen vill jag naturligtvis också gärna veta om mina resonemang verkar vettiga eller kräver lite justering.

http://www.msextra.com/manuals/ms3manuals/

Det är helt klart ingen dålig styrenhet jag fått tag i, den verkar stödja i princip alla funktioner man kan önska sig på en motor och efter att ha lusläst manualen ovan har jag tänkt mig följande:

  1. Till att börja med har jag inga större trimningsambitioner, just nu vill jag bara att bilen ska gå och tänker använda alla original sensorer och aktuatorer med undantag av bredbandslambda. Jag inbillar mig att det förenklar tuning om man har den.
  2. Original styrsystem har sekventiell insprutning och då MS3X/V3.57 stöder detta ämnar jag ha det också.
  3. Har tänkt använda EDIS-4 modul tillsammans med original coil pack för tändningen, så wasted spark får det bli även hädanefter.
  4. I manualen rekommenderas skärmad kabel både från VR-givare på svänghjulet till EDIS.modulen samt mellan EDIS-modul och MS, Ford själva verkar dock nöja sig med skärmad kabel mellan EDIS-modul och ECU. Varken originalkablage Ford eller kopplingsschema har skärmad kabel mellan VR-givare och ECU. Vad tror den samlade kunskapen om det?
  5. Jag har även tänkt använda tomgångsventilen då MS3X/V3.57 stöder även detta.
  6. Signal till varvräknare tänkte jag också ta från MS.
  7. I manualen står det också att man kan använda luftmängdmätaren tillsammans med MAP-sensorn för en exaktare bränsleberäkning, och det låter väl bra? Synpunkter?
  8. Vad jag däremot inte hittar är om kylfläkten kan styras av MS. Det finns en del extra utgångar för att switcha diverse funktioner, så kanske det är någon av dessa man kan använda? Det går ju relativt enkelt att lösa ändå, men kan jag styra med MS så slipper jag montera en thermoswitch utan kan använda mätdata från CLT-givaren.

Jag tror det var allt för tillfället, hoppas på många matnyttiga tips och glada tillrop.

Link to comment
Share on other sites

Signalen från VR-sensorn är svag på låga varv, därav den skärmade kabeln. I EDIS-modulen tas den om hand och görs om till en stabil fyrkantsvåg. Har svårt att se att det skulle behövas skärmad kabel efter det. Jag har en VR-sensor i bakaxeln (Volvo) som tar hastighetssignalen. Jag byggde ett litet kretskort baserat på en LM1815 som fixar en 12 V fyrkantsvåg. Efter det har jag 3 m vanlig kabel till hastighetsmätaren. No problem. Samma krets sitter i Trionic 5 till motorvarvtalet och det skulle inte förvåna mig om exakt samma sitter i EDIS :) Något liknande i alla fall.

Fläkten kan du styra lätt från MS. Precis som du var inne på tar man en extra utgång och har den till att styra ett relä. På MS1 var man tvungen att styra reläet med en transistor, antar att det är samma på MS3. Men det är lätt :)

http://megasquirt.free.fr/sources/MS/manual/ms2/SpareCircuit.gif

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera skärm både mellan EDIS-modul och VR-givare, och mellan EDIS-modul och MS. En hembyggd bil/hembyggt elsystem kan ha lite fler störningskällor än original.

Luftmängdmätare och sekventiell insprutning (som då kräver kamsynk, men har du Zetec som körde sekventiellt finns väl den givaren på plats?) är halvkomplext och kanske inte det enklaste att få ordning på direkt. Jag har kört utan sånt i alla mina installationer med bra resultat. Det kan vara idé att spara det till senare uppdateringar för att minska antalet felkällor.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera skärm både mellan EDIS-modul och VR-givare, och mellan EDIS-modul och MS. En hembyggd bil/hembyggt elsystem kan ha lite fler störningskällor än original.

Luftmängdmätare och sekventiell insprutning (som då kräver kamsynk, men har du Zetec som körde sekventiellt finns väl den givaren på plats?) är halvkomplext och kanske inte det enklaste att få ordning på direkt. Jag har kört utan sånt i alla mina installationer med bra resultat. Det kan vara idé att spara det till senare uppdateringar för att minska antalet felkällor.

Gustaf

Kanske bäst att köra skärmat för att undanröja en potentiell felkälla. I Mondeons kopplingschema är det en 2x0,75mm2 skärmad kabel, MS rekommenderar även twisted wire. Blir det Elfa som får affären eller finns andra bra inköpsställen?

Apropå luftmängdmätaren så hitar jag lite motstridiga uppgifter, i en annan handledning står det att luftmängmätaren ersätter MAP-sensorn. Den får nog ligga kvar på bänken.

Sekventiell insprutning ser ganska lätt ut enligt manualen och en kamlägesgivare har jag ju redan, men jag saknar som sagt praktisk erfarenhet av MS och synpunkter från erfarna användare väger tungt. Jag kan mycket väl tänka mig att spara detta för en framtida uppdatering.

Fast vad blir motsatsen till sekventiell insprutning? Innebär det att alla insprutsventilerna öppnar två gånger per arbetscykel? Nu avslöjar jag oceaner av okunskap, men det är lika bra att ta hand om elefanten i rummet på en gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat skärmad kabel (typ mikrofonkabel) hos både Elfa och Kjell & Co, det beror lite på vad man hittar.

Luftmängdmätare går att använda på olika sätt, men i en Seven där man ofta vill spara plats tycker jag nog det skulle vara skönt att slippa den.

Om man inte kör sekventiell insprutning så har man i praktiken normalt sett system där spridarna öppnar två och två, en eller flera gånger per varv (lite beroende på hur stora spridare man har osv). Skillnaden är då också att man inte tajmar sprutet mot när ventilerna är öppna. I praktiken har det oftast inte så stor betydelse, och skippar man sekventiellt från början är det en sak mindre att hålla reda på. Man kan ju redan från början bygga kabelhärvan med kamsynk och separata kablar till spridarna, så kan man prova sekventiellt när man är redo för det, och allt annat lirar :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för goda råd, Gustaf! Du har förmodligen alldeles rätt, det är nog bara den lilla ordningsmannen i mig som tycker att det känns slafsigt att spruta soppa mot stängda ventiler. I verkligheten kanske det inte har så stor betydelse. Jag går vidare mot detta och börjar skissa på ett kopplingsschema.

Kallas det "batch injection" när man gör så här och är det 1:an och 3:an respektive 2:an och 4:an som sprutar samtidigt? Det står förstås i manualen, men jag passar ändå på att fråga.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta vanlig RCA-kabel som du säkert har hemma och klippa av kontakterna.

Annars: http://www.kjell.com/39662

Räcker en sån kabel? Enligt manualen pendlar spänningen mellan under en volt vid tomgång till 10-tals volt vid höga varvtal, fast strömmen är väl närapå obefintlig?

Original Mondeo är 2x0,75mm2, men de ville väl ha både hängslen och livrem. Givaren sitter dock relativt nära grenröret, men jag skulle ju kunna använda ett värmeskydd för kabeln.

RCA, är det typ en bildskärmskabel? Hemelektronik är inget stort intresse..

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju jag lite nybörjare på Megasquirt men vad jag förstått är det vanligast att man just "lite slafsigt sprutar på stängda ventiler" för att de varma ventilerna ska hjälpa till att förånga bränslet.

Min egen motor verkar dock inte tycka bäst om det.

Det är väl mest på låga varv sekventiellt gör skillnad.

Vid höga varv och belastning är ju spridarna öppna större delen av arbetscykelns två varv i alla fall.

Edited by HovstaSX360
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Batch fire eller batch injection brukar det kallas.

Jag har kört med RCA-kabel och vanlig mikrofonkabel i flera byggen utan problem. Men lite grövre ledare är att föredra, och gärna en kabel som är oljebeständig också. Jag har för mig att jag tog från Elfa senast jag byggde.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Vill förtydliga och rätta mitt inlägg tidigare. Även min motor går bäst enligt rekommendationen.

Jag kör alltså sekventiellt och då är utgångspunkten (i dom råd o anvisningar jag läst) att sprutet avslutas lite innan insugsventilen öppnas för att hjälpa bränslet med förångningen.

Jag har provat lite på tomgång genom att flytta tidpunkten för "end of squirt" i steg om 10 grader med 3-4 sek intervall över alla 720 graderna. Lambdavärdet är indikation på vad som är bäst och fet blandning indikerar en bättre inställning (då kan man ju magra på bränslemappen).

När jag kollade på loggfilerna kunde jag konstatera att det inte var någon stor skillnad utom just i närheten av optimal inställning.

Omkring 410" btc (strax innan ventilen öppnar) var aningen bättre än inställningar tidigare. Men inställningar lite senare (när ventilen öppnat) var betydligt sämre och märktes även tydligt på motorgången. Alla inställningar av "end of squirt" inom overlappområdet avviker tydligt på ett negativt sätt från resten av de 2 varven.

I o med att du har MS3extra och kamgivare skulle jag rekommendera att bygga anläggningen för sekventiellt. Har du problem med kamlägesgivaren kan du bara skifta till semi sequentiellt. Jag tror t.o.m att MS gör det automatiskt vid uppstart och fel under drift.

edit: En reservation för det sista. Jag har för mig att MS3X kör wastefire på tändning från det att vevaxelposition är känd till dess att kamlägesposition är känd. Detta skulle också kunna gälla bränslet men jag vet inte.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Nytt huvudbry, jag har läst manualen till bredbandslambdan och några frågetecken dyker upp.

http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/MTX-L_Manual.pdf

Mätaren ska helst jordas i batteriets jordningspunkt, men den ska även dela jord med Megasquirt.

Megasquirtmanualen hävdar bestämt att alla sensorer ska jorda i ECU:n och att ECU:n ska jorda i motroblock eller topplock.

Stön... Dessutom behöver jag flytta sensorn då den ska sitta minst 24" från närmaste avgasport.

Skulle jag kunna spara bredbandslambdan till en framtida uppgradering och använda originalsensorn så länge? Det kan bli knöligare att ställa in och man måste hålla sig till stökiometrisk blandning. Men om man börjar utan trimambitioner, kan det funka då?

Link to comment
Share on other sites

Min absoluta erfarenhet är att man ska prioritera bredbandslambdasond, det är ett extremt värdefullt hjälpmedel för att få ordning på motorn.

Jordning, placering av sensor etc. är saker som faktiskt löser sig ganska enkelt och det är värt att lägga ned lite tid på det. Oavsett om du ska trimma eller inte.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Min absoluta erfarenhet är att man ska prioritera bredbandslambdasond, det är ett extremt värdefullt hjälpmedel för att få ordning på motorn.

Jordning, placering av sensor etc. är saker som faktiskt löser sig ganska enkelt och det är värt att lägga ned lite tid på det. Oavsett om du ska trimma eller inte.

Gustaf

Ett mycket gott råd, det förstår jag. Det är bara det här med jordningen som gör mig yr i huvudet. I lambdamätaren verkar man ha samlat alla jordanslutningar till en enda kabel, dvs jorden till uppvärmningen, dito till mätarbelysningen samt jorden till sensorn. Jag blir nog tvungen att fråga Diyatotune om vad de rekommenderar.

Link to comment
Share on other sites

Jorda bredbandslambdan i samma punkt som motorstyrningen, så kommer det fungera bra. Det är i alla fall min erfarenhet.

Gustaf

Tack Gustaf, det låter betryggande. Då jordar jag tillsammans med MS i motorblock eller topplock.

Link to comment
Share on other sites

Fläkten kan du styra lätt från MS. Precis som du var inne på tar man en extra utgång och har den till att styra ett relä. På MS1 var man tvungen att styra reläet med en transistor, antar att det är samma på MS3. Men det är lätt :)

http://megasquirt.free.fr/sources/MS/manual/ms2/SpareCircuit.gif

Jag tittade lite på manualen till MS3/V3.57 utan MS3X, och det ser ut som att en liknande lösning är nödvändig där.

MS3BASE_zps25bnqpzr.jpg

Sånt här gör mig lite kallsvettig bara, jag förstår vilka komponenter jag behöver men måste jag in och löda fast detta på kortet? På V3.57 är komponenterna ytmonterade så den är ju inte riktigt gjord för hemmapyssel. Eller kan jag lägga detta utanför ECU:n?

Nu har jag ju dock MS3X också, och där verkar det vara mer plug&play:

MCU_1_zpsmagyicva.jpg

MCU_zpsfp8jjhp7.jpg

Nackdelen är förstås att jag behöver ett DB37 stiftkontaktdon för att ansluta till MS3X-kortet, men det känns bekvämare att löda dit några kablar än att gå in och löda på kortet.

Hur man programmerar allt detta har jag inte ens tittat på än. Kommer man kunna ställa in det så att vätsketemperaturgivaren förutom att styra bränsle och tomgång även kan styra reläutgången till fläkten?

Link to comment
Share on other sites

Det där med mid current outputs var ju ett trevligt tillskott. Smidigt att kunna koppla relä direkt till DB37-kontakten.

Det går att använda vätsketemperaturgivaren för att styra reläutgången till fläkten.

Att löda den typen av kontakter är inte svårt om man har lött lite tidigare. Annars kan man köpa en kabel och klippa :)

http://www.ebay.com/itm/PVC-Serial-Computer-Extension-Cable-DB37-Male-To-Male-Cord-1-5M-Light-Gray-BLS-/262226640119?hash=item3d0decfcf7:g:ExoAAOSwYIhWjI1R

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det där med mid current outputs var ju ett trevligt tillskott. Smidigt att kunna koppla relä direkt till DB37-kontakten.

Det går att använda vätsketemperaturgivaren för att styra reläutgången till fläkten.

Att löda den typen av kontakter är inte svårt om man har lött lite tidigare. Annars kan man köpa en kabel och klippa :)

http://www.ebay.com/itm/PVC-Serial-Computer-Extension-Cable-DB37-Male-To-Male-Cord-1-5M-Light-Gray-BLS-/262226640119?hash=item3d0decfcf7:g:ExoAAOSwYIhWjI1R

Funderade på att köpa en DB37-kontakt och löda, men en sån färdig datakabel blir förmodligen ännu billigare. Så värst stor kabelarea lär jag ju inte behöva för att dra reläet.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har nerverna på utsidan när det kommer till elektronik så blir jag förstås lite orolig att de kallar det medium current "PWM" ground switching outputs. Visserligen med PWM inom citationstecken.

Pulsviddsmodulering är inte direkt mammas gata för mig, men de kanske bara menar att det finns möjlighet till det? Kan man tillsvidare betrakta dessa outputs som kontakter som sluter mot jord?

Link to comment
Share on other sites

En fråga som jag inte kan finna svaret på, men kanske är pinsamt uppenbar för de mer belästa på området är hur man ska arrangera insprutarna om man inte kör sekventiell insprutning.

Kort sagt, vilka cylindrar är "Bank 1" och "Bank 2"?

Banks_zpsmv90jkx7.jpg

Banks_2_zpsswjkzjyj.jpg

Om man nu har en rak fyra med tändföljd 1-3-4-2, ska då 1:an och 3:an hänga ihop?

Förbryllad...

Link to comment
Share on other sites

På stift 2 skall impuler tas för varvräknare

Är det inte krångligare än så, har du gjort det på din bil och fått det att funka?

Googlade på IDM och hittade väl inget som kändes sådär glasklart relevant.

"Internet Download Manager"

"Intelligent Dance Music"

Hittade även att man kan skicka IDM-brev på posten samt några högst lokala distriktsmästerskap.

Med bakgrund av din information så tolkar jag det som "Inkopplüng Drehzahlmesser".

Link to comment
Share on other sites

Nämen, har man sett?

Sökte på Msextras:s supportforum och fann svaret.

"Ignition Diagnostic Monitor" ska det vara. Det satt långt inne, jag hade börjat fundera på om det var en förkortning för "Idi Amin"

Så här vet Chuck att berätta:

IDM_zpsiq0ww2jl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fått IDM att funka bra på mina MS-installationer men då har jag haft äldre bilar med äldre typer av varvräknare.

Hur man grupperar cylindrarna är inte extremt viktigt, ofta lägger man cylinder 1 och 4 på en bank, 2 och 3 på den andra. Tändföljden 1-3-4-2 gör då att man sprider pulserna men som sagt, i praktiken har det ofta rätt liten betydelse.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En lite fråga såhär innan jag börjar koppla: I manualen rekommenderar de att man ska mäta resistansen i lufttempgivare och kylvattentempgivare vid 100, 20 respektive 0 grader för att kalibrera dem. Jag har dragit på detta i brist på lämplig termometer.

Behövs detta göras eller finns dessa värden redan i Tunerstudio?

Link to comment
Share on other sites

Kör man MS3 och Tuner Studio så finns det uppmätta värden, visst skulle du köra Fordgivare? Under Tools -> Calibrate Thermistor Tables kan du välja Ford under "common sensor values", så ska det funka. Så gjorde jag :-)

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kör man MS3 och Tuner Studio så finns det uppmätta värden, visst skulle du köra Fordgivare? Under Tools -> Calibrate Thermistor Tables kan du välja Ford under "common sensor values", så ska det funka. Så gjorde jag :-)

Gustaf

Japp, det var precis vad jag var ute efter. Alla givare är original Ford, dvs av högsta tänkbara kvalitet! Då hoppar jag över experimenten med kokande vatten, isvatten och termometer. Det kan säkert vara skoj att göra en annan gång, lite "sant & sånt" med Staffan & Bengt liksom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu börjar det dra ihop sig. Hela elsystemet är klart, det är bara kablarna från Megasquirt till motorhärvan som är kopplade lite provisoriskt tills jag vet att det blir rätt.

I morgon ska jag spänningssätta MS och börja ställa in parametrarna, förmodligen är det väl bäst att först även ladda ner färsk firmware.

Detta pyssel lär väl ta en stund misstänker jag, är det något jag behöver koppla bort för att undvika skador?

Coilpacken, eller rentav även EDIS? Bränslepumpen ska ju automatiskt stänga av sig efter två sekunder, men det är kanske bäst att koppla bort även den?

Alla goda råd mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Om du har edis är väl ms inte kopplat direkt mot spolen? Då är det inga farliga spänningar inblandade.

Det stämmer, jag tänkte mest att spolen (coilpacken) kanske kan ta skada av att vara spänningssatt så länge utan att få "ladda ur sig".

En gammal hederlig tändspole kan väl bli överhettad om man står med tändningen på länge?

EDIS behöver nog vara inkopplad eftersom vevaxelgivaren är kopplad till den.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det ta sig, laddning av ny firmware pågår.

IMG_2644_zpsnjfhugsv.jpg

I set up manual stod det faktiskt att man ska ta bort säkringen till tändspolen, så det gjorde jag. Däremot så får ju lambdasonden spänning och blir varm, men det kanske den tål.

Vad som oroar mig nu är nedanstående formulering i manualen, jag trodde ju att Zetecgivarna skulle finnas färdiga att välja.

MS3_1_zpstq3vul1u.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det går så sakta framåt, nu är alla givare konfigurerade och det är dags att ställa in alla output-parametrar. Här tunnar tyvärr informationen i handledningarna ut och för närvarande har jag nerverna på utsidan.

Tändning till att börja med. Jag kör ju med EDIS och enligt hardwaremanualen ska man då välja följande:

  • Spark mode = EDIS
  • Ignition capture = Rising edge
  • Spark output = Going high
  • Spark A output pin = MS3X spark

"Number of coils" angav jag först till "wasted spark" men fick ett felmeddelande att endast "single coil" är tillåtet tillsammans med EDIS.

Verkar nedanstående inställningar stämma?

IGN2_zpsphpgoh1h.jpg

Nästa frågetecken är "injector dead-time", enligt manualen skall den ligga runt 0.8-1.0 ms vid 13.2 Volt för högimpedansinsprutare.

Om jag begripit rätt så ska det stå så här:

dead-time_zps69lt9gce.jpg

Storleken på insprutarna verkar Tunerstudio räkna ut själv, verkar 180cc vettigt?

INJ1_zpsvm8vantz.jpg

Manualen påpekar också väldigt noga att man alltid ska kolla tändinställningen med stroboskop, behöver man verkligen göra det när motorn inte har ändrats något?

Vevaxelgivaren och svänghjulet sitter där de alltid suttit.

Tacksam för alla råd.

Link to comment
Share on other sites

Vet ej om detta kan hjälpa något men när jag höll på med Tunerstudio så översätt jag ”manualen” som i ett led att själv försöka förstå hur detta är uppbyggt – här är länken http://pdfsr.com/pdf/tunerstudio-kengren. Tror att det underlättar om du kan ange storleken på spridarna, då har programmet något att utgå ifrån

Link to comment
Share on other sites

Spridarstorleken måste finnas någonstans på nätet. Vad är det för spridare?

Jag verifierade med stroboskop när jag körde MS. Mest för att bekräfta att jag knappat in rätt siffror.

EDIS-systemet är wasted spark, men det är EDIS-modulen som fixar "wasteningen". Jag körde wasted spark utan EDIS-modul (bara tändspolen) och då fick man ange wasted sparkt i MS.

Link to comment
Share on other sites

Då börjar det klarna. Spridarna är original Zetec silvertopp 2.0 l, kanske finns några uppgifter i Mondeo-boken eller i boken om insprutningssystem.

Jag har nu i alla fall betat av punkterna 1-11.

Process_zpsjdhxqum3.jpg

Gjorde även testet enligt punkt 2.14, "check for cam/crank tach-in signals" och fick en bild som denna bortsett från att mina spetsar var riktade uppåt.

Kan det vara inställningen "Rising edge" som gör detta? Vevaxelgivaren är ju ansluten till EDIS som skickar PIP-signalen till MS.

Complog_zpscw7rgspl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har det kört fast ordentligt, jag har försökt göra "injector test" men begriper inte vad som förväntas hända. Man får inget meddelande, ska man höra att injektorerna jobbar?

inj_zpsize2kzwh.jpg

Mina är kopplade i 2 bankar enligt schema i hardware guide.

schema_zpscxyoouy4.jpg

Ett annat test som heller inte sitter för mig är "tooth logger", jag kör på startmotorn 10-15 sekunder och detta är allt jag får ut.

TL2_zpsgcwkkin9.jpg

Är det felkopplat, fel parametersatt, fel polaritet på vevaxelgivaren eller helt enkelt felaktigt handhavande av Tunerstudio? Jag vet inte var jag ska börja, önskar att någon ville ösa visdom över mig.

Så här ser inställningarna för tändning ut idag:

ign%20-%20kopia_zpswwqx1lcl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också skumm trigger, sen vände jag polaritet då blev loggen fin. Jag kopplade vr sensorn och spolen rätt in i ms utan edis modulen. Vet inte hur den påverkar? Tyckte det kändes bättre att köra ms rent utan att något annat system går in och gör något som man inte ser. Men har aldrig satt mig in i vad modulen gör?

Link to comment
Share on other sites

Det finns lite olika uppgifter på nätet om vilket stift som är plus respektive minus på VR-sensorn, jag satsade på det översta vilket mycket väl kan ha varit fel häst. Får väl prova på en vändning.

Crsens_zpsssgb1oa3.jpg

Crsens2_zpsj83k1meu.jpg

Eftersom jag aldrig gjort detta tidigare lutar jag mig tungt mot alla goda råd jag fått från erfarna användare och många rekommenderar EDIS för att det är ett robust system och att man även får en buffert till MS så att man inte lätt fördärvar något om man skulle koppla fel.

Jag har köpt mitt MS3X/V3.57 begagnat av Stigge som även han använde EDIS, dock till en Pinto.

Ett förbryllande faktum är dock att han inte använde något av stiften på den över kontakten, men i Hardware manual hittar jag inget annat sätt att koppla än att använda Spk A som sitter just där.

Manualen "How to MegaSquirt Your Ford With Zetec Engine" omfattar tyvärr bara MS1 och MS2, min värsting MS3X är det svårare att hitta support för.

Link to comment
Share on other sites

Fy satan vad trött jag är på allting nu...

Har laborerat med att skifta polaritet på vevaxelgivaren, gått igenom inställningarna igen och även tagit en rövare med att ta SAW-signalen från pinne 36/IGN på den undre kontakten på MS till EDIS.

Ingenting funkar, jag får ingen som helst signal när jag kör Composite log i Tunerstudio.

emtyread_zpsmjhustfu.jpg

Ska man överhuvudtaget se något här när man kör EDIS eller är jag helt enkelt dummast på forumet?

Inställningarna ser ut så här:

ign%20160713_2_zpsp1jus4bz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kämpa på och fortsätt gräva!

Titta lite bakåt ska du se att du kommit bra långt redan.

Du kanske ska försöka läsa givaren med nån form av mätinstrument, för att se att den inte kroknat med tiden eller någon kabel gett sig.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...