Jump to content

Tiger Avon


Antas

Recommended Posts

Tycker mej tolka att vissa har negativa synpunkter på chassiet beskrivet i boken: "Tiger Avon Sports Car" av Jim Dudley. Vad är anledningen?

Vi tänker snart börja svetsa vårt chassie. Troligen blir det McSorley 442 men vi har även tittat på Tiger Avon ritningarna och Ron Champions konstruktion (och uppmärksammat felen i boken)!

Vi är tacksamma för alla synpunkter och erfarenheter

Link to comment
Share on other sites

Det första jag har anmärkt på i det chassit är den totala frånvaron av justermöjligheter i bakvagnen - med andra ord skulle jag vilja bygga in en möjlighet att justera toe och camber i bakvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en låg tråd på "Locost buider" om bla Avons bakvagnsgeometri. Inte nog med att den inte går att justera om jag fattade rätt den är dessutom dålig. Skummade bara tråden så jag minns inga deraljer men jag tror det ska finnas förslag på förbättringar.

Link to comment
Share on other sites

OT: Jag fattar inte riktigt att de som hänger på "Locostbuilders" orkar med det röriga forumet - eller är det bara jag som får all text centrerad i mitten? Själv försöker jag ibland hitta lite info där men jag lyckas nästan aldrig :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag är där rätt mycket också, funkar mycket bra.

Locostbuilder är bra för oss som bygger med Ford-delar. Merparten av alla engelsmän bygger på just Ford.

Sen gillar jag deras syn på det hela... This is not rocket sience, you know. :D

Man kan hitta bilder där dom bygger sina bilar i trädgården, på ett par bockar. Vissa renoverar motorn inne på heltäckningsmattan.

Andra har inte ens en arbetsbänk och ännu mindre ett skruvstycke. Dom klämmer helt enkelt fast arbetsstycket med en tving på nån bock eller stol. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Håller precis på med att bygga en breddad ram till en Tiger Avon. Exakt vad i bakvagnen är det inte är bra, eller som skulle kunna göra bättre, förutom att det inte går att justera hjulvinklarna? Har själv funderingar på att sätta spindlar från en framhjulsdriven bil bak och på så sätt få det justerbart. Men som sagt, är det nåt mer som behöver förbättras?

Edited by Niklas Engdahl
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bättre sent än aldrig...

cambervinkeln bak på Avon chassiet går att justera.

Sen är chassiet mycket framgångsrikt i racingsammanhang på andra sidan (UK).

Lite kuriosa..Tiger Avon chassiet är egentligen inte en "tiger" produkt utan ett avstannat projekt som Jim Dudley tog över.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...