Jump to content

CAD för ramar , vad skall man satsa på `?


LUPUS

Recommended Posts

Hej , dax att kliva in i 2000 talet och cadda lite, har en gammal autocad 2012 för att rita 2d grejer i men det verkar ha vissa brister på 3D. :banghead:

Har vevat runt Catia för hundra år sedan med de funkar ju inget vidare på vanliga tröga hemma datorer.

SÅ ! Vad är det absolut enklaste cadverktyget att rita en fackverks ram i ?

Krav skall snurra på 5 år gammal stationär dator ( snabb på sin tid)

Gärna kunna göra någon enkel FEM beräkning oxå ( typ lite olika färger så man ser var det är mest spänning)

Fått tips på pro-E , Solid works, Free-cad OSV

Men alla verkar ju förespråka det man jobbar i, nu skall jag i gång snabbt och enkelt och mest rita rör solider = skit enkelt

( är det sedan gratis ännu bättre )

Link to comment
Share on other sites

Ja när det gäller vanliga maskinritningar på vanliga maskinelement, så räcker de med 2D

för att förstå hur ramen eller maskin-elementet ser ut. Men du vill ha 3D.

Robinryd har gjort en ram i trä. Bra, utmärkt ! :thumbup:

Där kan han se hur ramen tar sig ut i verkligheten och handgripligen ändra eller flytta på

de olika delarna i ramen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte säga att jag har någon direkt erfarenhet av att rita i 3d men jag har testat lite grann i google sketchup och det fyller ju kravet på att det ska vara gratis om inte annat. Det är ett förhållandevis simpelt program och lätt att lära sig men det har ganska mycket begränsningar i gratis utförandet.

Link to comment
Share on other sites

Sketchup får jag panik i :image018: , det funkar bakvänt ( det lilla jag använt det ) . Troligen är det lättanvänt men jag är nog skadad av Catia

Såg nu att Youtube hade fina instruktions filmer på , frågan om solidworks tröskel är större

Freed cad

cykel ram

Solidworks

SAE racer
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att kör du bara några timmar tutorial så har du god fart oavsett program.

I slutändan gör man ju ungefär samma saker, extruderar skisser och skär bort material med skisser.

Ska du börja göra fantastiska parametriska ytmodeller som går att göra plastverktyg av är det lite klurigare men för vanligt kladdande funkar det mesta så fort man vant sig. Dessutom, hemma 3d printade saker behöver lite efterbearbetning för att bli riktigt snygga, och ska man ändå ta fram sandpappret spelar det inte så stor roll om radier du lagt på har fina tangensvillkor eller inte.

Kolla så den mjukvaran du väljer kan läsa den uppsjö av färdigmodellerade locost komponenter som redan flyter runt på diverse ställen.

En god förmåga att kunna konvertera mellan SI och Tum är nog inte heller fel heller så du kan använda amerikanska modeller.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera dig och använda Solidworks weldments tar ett tag och lära sig alla funktioner men genererar egna listor för hur alla profiler skall skapas. Tycker även att FEM bänken i solid är mer lättanvänd om man jämför med storebror CATIA.

En kort introduktion

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjena !

Det är väl förmodligen inte aktuellt längre Du har säkert valt redan. Men det finns ett tjeckiskt litet 3D CAD program som jag använt några år VariCAD, det har otroligt små prestanda krav. Jag har kört det i en virtuell windows 7 miljö från en USB-hårddisk utan att det laggade nåt, trots rätt stora modeller. Ett annat plus från min sida sett är att det finns för Linux, detta eftersom jag kasserat windows sen win 10 kom. Kör numera Linux Mint enbart i min Asus X53E laptop. Testa gärna man får en 14 dagars provperiod när man installerar. Det kostar runt 5000 Kr har jag för mig. En annan fördel är otroligt kompakt filformat som rymmer både din 3D och 2D på det du ritar/ modellerar. www.varicad.com Det stödjer assemblys delassemblys och har en massa BOM funktioner. slänger in en bild på hur det ser ut med min 7:a modell framifrån

http://www.youtube.com/VariCADSystem
http://www.facebook.com/VariCADSystem

 

framvagn.png

 

/ Kjell

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Lyfter denna.
Jag förstår mig inte alls på Sketchup, lyckas inte ens dra en linje i det. Använde CATIA V5 lite för 10år sedan, och Autocad för 30år sedan.
Inga pengar att lägga på detta. Så vilket gratisprogram är bäst? FreeCAD?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...