Jump to content

Kränga av däck?


Martin

Recommended Posts

Har gamla SAAB-fälgar med däck som skall skrotas. Tydligen går det inte att skrota dessa ihop utan man måste lämna in däcken på däcksfirma och fälgarana på återviningen.

Har aldrig provat att kränga av däck från fälg. Är det en enkel manöver man gör på en handvändning utan speciella verktyg? I så fall hur?

Link to comment
Share on other sites

Om du inte skall behålla däcket så är det inga problem att med hjälp av en MORA-kniv skära sönder däcket. Skär på däcksidan, där är det tunt, har du sedan någon såpa att doppa knivbladet i emellanåt så går det lätt.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hade samma funderingar för ett tag sedan:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4178&hl=kr%E4nga

Verkade inte helt självklart med andra ord.

Om du inte skall behålla däcket så är det inga problem att med hjälp av en MORA-kniv skära sönder däcket. Skär på däcksidan, där är det tunt, har du sedan någon såpa att doppa knivbladet i emellanåt så går det lätt.

kenneth

Fast orolig över att däcksfirman kommer gnälla. De vill ju säkert inte ta emot däck alls och dumt att ge dem amunition i deras argument kan jag tänka.

Link to comment
Share on other sites

Skall dubbelkolla för säkerhets skull men vad jag vet så tar man inte emot däck på återvinningscentralerna här. Bara fälg (som räknas som metallskrot).

Har aldrig någonsin sätt däck på fälg på någon station här men värt att kolla för säkerhets skull. Jag kan ju ha fått fel info.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att återvinningscentraler inte tar emot däck. Det får dom inte för dom har inte avtal för att ta emot däck. Däremot är däcksfirmorna skyldiga att ta emot däck. För vi har betalat miljöavgift när vi köpte däcken. vilken firma vi köpte däcken hos spelar ingen roll. Däremot är dom inte skyldiga att ta emot fälg för det har vi inte betalat för. Så det är upp till handlaren att bestämma priset han vill ha för att kränga av däcken från fälgen. Men lämna bara däck skall vara gratis hos handlaren.

Link to comment
Share on other sites

Det där måste vara nytt? Jag dumpade däck och fälgar i en speciell container för det på Bulycke i våras... Ring dem och kolla om den finns kvar.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...