Jump to content

Stötdämparvinkel


postmanpat

Recommended Posts

Frågan har uppstått efter SFRO 1, där det påpekades att räta upp stötdämparen till 30 grader.

När jag mäter från horisontallinjen har jag mer än de 30.

På bilden visar en liten gradvinkelmätare på de 30 graderna och laserlinjen är horisontallinje.

Om jag flyttar ut övre fästet, eller flyttar in det nedre så får jag långt mer i grader.

Eller skall det mätas från tänkt lodlinje?

Jag kanske skall ha 60 grader från h-linjen vid nedre fästet? Men om det är 60 grader varför pratas det då om 30 grader?

/bengt
post-5199-0-07541500-1442770670_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

När man mäter vinkel så mäter man alltid i förhållande till något (horisontalplan, vertikalplan eller i ditt fall bärarm) 30 grader i horisontalplan är lika med 60 grader i vertikalplan (och 60 grader i horisontalplan är lika med 30 grader i vertikalplan) beroende mot vad man mäter. Det är bara 90 grader som är lika mot såväl horisontal som vertikalplan. Om nu din SFRO- man säger att stötdämparen skall rätas upp mer än 30 grader så borde han uppge att han mäter från horisontalplan. Vet ej om det blev klarar men jag har i alla fall försökt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det som är intressant är väl hur hjulfjäderkonstanen (dvs fjäderkonstanten för hjulets rörelse uppåt, mätt i t ex N/mm) ändras genom fjädringsvägen?

Är geometrin (dämpare, bärarmar, infästningar...) fel så blir fjädringen mjukare och mjukare ju mer hjulet fjädrar in, och kan då i extremen "falla ihop". Jag tror det är vad din besiktningsman är ute efter.

Jag tycker du ska ta reda på hur många millimeter fjädern trycks ihop för varje millimeter som hjulet rör sig uppåt, genom hela fjädringsrörelsen

Är det så att x mm hjulrörelse uppåt ger y mm fjäderkompression genom hela fjädringsvägen så fungerar det linjärt (y = k*x) vilket måste vara OK.

Om fjäderkompressionen y ökar för en given hjulrörelse x allteftersom hjulet rör sig uppåt i fjädringsvägen ("rising-rate") så är det också OK.

Det är motsatsen ("falling-rate") som bör undvikas, även om lite måste vara OK det också

Jag tycker spontant att geometrin ser OK ut. Det hänger ju inte bara på dämparens vinkel utan på var infästningspunkterna är också!

Edited by Johan Lekås
Link to comment
Share on other sites

Om man är osäker brukar jag tänka extrem fall, vad händer om fjädern i princip ligger ned säg 10 grader. Och du själv skall hålla emot = tungt, sedan fjädrar det lite och vinkeln blir säg 2 grad ( orimligt jag vet men i tanken funkar det) då blir det ju myyycket tyngre ( sinus är ju inte linjär direkt) , där i ligger problemet.

Om du sedan har för låg vinkel eller inte vet jag inte ? Men det går lite åt fel håll på alla seven och det är klart att vinkeln är inte linjär. Däremot funkar ju de mesta bilar bra ändå :eclipsee_steering:

.

Men vill Sfro är det väl enkeltl att flytta ut övre fästet lite ? Flyttar du undre får du mer böjning i armen

(off topic så byggde jag vippor av denna anledningen , min fjäder tror det virtuellt står på hjulet med i princip neutral rate)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...