Jump to content

Kompressormatad sjua


Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att montera kompressor på min Ford Zetec 2L motor med Megasquirt motorstyrning.

Skulle en Eaton M45 funka rakt av eller blir det på gränsen till för litet?

Det får gärna ge mer effekt på toppen men framförallt så behöver jag mer effekt på låg- och mellanregistret.

Söker en beg. kompressor som får plats och kan monteras utan allt för stora ombyggnationer, helst så ska det ju gå att smyga igenom den i besiktningen, eller så får man väl ha ett "besiktningskit".

Någon som har koll? Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hallå Lasse!

En m45 är absolut i minsta laget, det blir lite bättre botten men den kommer ganska snart önskas mer effekt :),

Det är ganska mycke pyssel innan man är klar med en installation o då är det synd om kompressorn "bottnar" efter en månad.

Det finns ju en större eaton som heter m60/62 det är ett bättre locostalternativ, annars är det en riktig skruv som gäller, autorotor / Lysholm, är det som är bäst om du vill ha mycke botten o mellanregister.

Om du väljer en radialkompressor så blir det inget/lågt laddtryck i början och sen ökar det med varvtalet

Vilken sort du än väljer så får du en snäll och lättkörd bil både på bana och gata

Lyckat till / kompressoranders

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för ditt svar. Är helt färsk på kompressorteknik. Har bytt turbo i bilen men det var ju bara ett rent byte av en standardturbo. Jag har funderat på M62 då den ju är både mindre och effektivare!!! men är det ingen nackdel med "för stor" kompressor? Gissar att det är sämre botten och förmodligen lite svårare att hitta till rätt pris?

Skulle det fungera utan intercooler men med vatteninsprutning för att kyla luften?

Lasse

Link to comment
Share on other sites

En roots eller skruvkompressor är inte "tät" mellan rotorerna och mellan rotor och hus så det läcker lite. Ju högre varvtal desto mindre hinner läcka tillbaka. En större kompressor går saktare vid en given pumpvolym/laddtryck så lite lägre laddtryck på låga varv är nackdelen. Rekommendationen är normalt att välja den större om man är tveksam.

Man brukar ju säga att roots och skruvkompressor pumpar samma mängd varje varv men det är inte riktigt sant då högre laddtryck och/eller lägre varvtal ger lite sämre volymetrisk effektivitet. Se gula linjerna på bilden.( edit. lägre varvtal skulle det stå )

post-2279-0-48413400-1441627614_thumb.jpg

Jag rekommenderar den här boken som har varit min guide i mitt eget kompressorbygge. http://www.amazon.com/Supercharged-Testing-Installation-Supercharger-Systems/dp/0837601681

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

En roots eller skruvkompressor är inte "tät" mellan rotorerna och mellan rotor och hus så det läcker lite. Ju högre varvtal desto mindre hinner läcka tillbaka. En större kompressor går saktare vid en given pumpvolym/laddtryck så lite lägre laddtryck på låga varv är nackdelen. Rekommendationen är normalt att välja den större om man är tveksam.

Man brukar ju säga att roots och skruvkompressor pumpar samma mängd varje varv men det är inte riktigt sant då högre laddtryck och/eller lägre varvtal ger lite sämre volymetrisk effektivitet. Se gula linjerna på bilden.( edit. lägre varvtal skulle det stå )

attachicon.gifsprintex 940cc.jpg

Jag rekommenderar den här boken som har varit min guide i mitt eget kompressorbygge. http://www.amazon.com/Supercharged-Testing-Installation-Supercharger-Systems/dp/0837601681

Perfekt med lite info om kompressorer, (tack för det Stefan) och det står och väger för min del mellan typ Roots och skruvkompressor i detta skedet. Roots - billig men mindre effektiv vid laddtryck över ung. 0,6-0,8 bar pga varm laddluft. Skruvkompressor - dyr, effektiv och kan klara sig utan laddluftkylare upp till ung.0,8-1 bar utan allt för stora effektförluster. Detta är vad jag har kommit fram till genom att googla men det kan ju naturligtsvis vara fel. Är det någon som har andra uppgifter så tveka inte att svara!

Link to comment
Share on other sites

Jag har den boken, du kan få köpa den av mig. Jag har lagt kompressorplanerna på hyllan.

Det vore perfekt! Jag känner att jag behöver mer kött på benen om jag ska dra igång ett sådant här projekt men nu har du ju 2 köpare på boken! Det får ju bli upp till dig vem som köper boken då!

Link to comment
Share on other sites

Autorotor gjorde skruvkompressorer i flera storlekar som hade kunnat passa mig. Det var dock inte lätt att hitta någon begagnad när jag letade efter det. De tillverkas inte längre och de enda nya skruvkompressorerna som fanns i lämplig storlek för mig var Sprintex.

Priset på en sådan var ca 25000 vilket jag tyckte var lite mycket då jag inte var övertygad om att projektet någonsin skulle bli färdigt. Det blev en begagnad IHI (licenstillverkad Lysholm) istället.

Eaton har en ny rootskompressor som är jämförbar med skruvkompressorns effektivitet till åtminstone drygt 1 Bar övertryck, t.o.m lite bättre i någon jämförelse jag läst. Modellen kallas TVS, och 900-modellen motsvarar ungefär en M60, det finns en 1320 också.

De finns som eftermarknadsprodukter med olika märkesnamn. Harrop och Magnusson är de som jag sett.

TVS är relativt ny så den är inte omnänd i "boken". Den kostar ungefär som Sprintexkompressorn.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Autorotor gjorde skruvkompressorer i flera storlekar som hade kunnat passa mig. Det var dock inte lätt att hitta någon begagnad när jag letade efter det. De tillverkas inte längre och de enda nya skruvkompressorerna som fanns i lämplig storlek för mig var Sprintex.

Priset på en sådan var ca 25000 vilket jag tyckte var lite mycket då jag inte var övertygad om att projektet någonsin skulle bli färdigt. Det blev en begagnad IHI (licenstillverkad Lysholm) istället.

Eaton har en ny rootskompressor som är jämförbar med skruvkompressorns effektivitet till åtminstone drygt 1 Bar övertryck, t.o.m lite bättre i någon jämförelse jag läst. Modellen kallas TVS, och 900-modellen motsvarar ungefär en M60, det finns en 1320 också.

De finns som eftermarknadsprodukter med olika märkesnamn. Harrop och Magnusson är de som jag sett.

TVS är relativt ny så den är inte omnänd i "boken". Den kostar ungefär som Sprintexkompressorn.

Suveränt, jag ska kolla upp detta och se om det finns någon lämplig till ett överkomligt pris. Eatons nya modell antar jag kräver laddluftkylare för att kunna ladda drygt 1 bar och ändå vara effektiv?

Link to comment
Share on other sites

Njae, inte mer än skruvarna i alla fall. Den har ju lika bra/bättre adiabatisk verkningsgrad som skruvarna upp till 1,15 Bars övertryck, tror jag att jag läste. Mycket högre tryck redovisades inte i den artikeln.

Men laddluftkylare är alltid bra.

Jag har en vatten/luft kylare på min och med fungerande pump och en liten fläkt på vattenkylaren sjönk laddtrycket från ca 0,75 Bar till 0.5 Bar.

Detta innebar att jag kunde öka hastigheten på kompressorn/luftmängde/effekten motsvarande så att laddtrycket åter igen blev 0,75Bar.

Denna ganska stora skillnad trots att intercoolern faktiskt kylde (om än dåligt) även utan fungerande pump o fläkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...