Jump to content

Skadad bromsskiva


Jonas

Recommended Posts

En bromsskiva bak på min Clio Sport 2.0 har tappat en "flaga"

post-112-0-45303000-1436949074_thumb.jpg

Jag tänkte köra lite bandagar snart, är det ok att köra med den som den är?

Jag gissar att dom bör bytas...

Tror inte att bakbromsarna på en Clio, som inte är alltför tung bak, får jobba så hårt.

Är det lönt att lägga extra pengar på slitsade skivor, eller går det lika bra med "standard" skivor?

Link to comment
Share on other sites

Jonas, du använder inte bilen tillräckligt! :D

Jag tycker att det ser ut som en rost-skada så ta du och byt den skivan. När du ändå är och fipplar med bromsarna så byt bromsvätskan också...

Slitsat eller inte? Jag hade satsat på en orginalskiva från Renault eller en bra skiva från en erkänd tillverkare(Bosch, Brembo, TRW, Delphi, ...) och tagit det som kom, slitsat eller inte.

Mvh, Per

P.S. Jag har Brembo-skivor på Miatan, funkar klockrent!

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte bakskivor på en Clio förra veckan. De var bytta för några år sedan och såg värre ut än din. Ja man måste använda bromsarna och bromsa hårt från lite fart så man får upp värmen så de torkar upp när man kört i slask o regn. De ska alltid användas. En del säljer skivor utan lagret och då får du ha en press och likaså flytta över ABS-ring den kostar 599:- nu var det en 2005 1,6 ca 110hkr jag bytte på.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för feedbacken, får bli nya skivor och belägg, ibland tänker man lite dumsnålt :banghead:

Jag gubbkör inte direkt, men bakbromsarna får nog jobba minimalt på Clio, hade antagligen varit bättre om den haft trummor bak.

Skadan kom efter att bilen stått ett par månader under vintern, just där bromsklossarna låg an. Undrar om inte klossarna tagit åt sig fukt så att det har gonat till sig hela vintern.

(Nästa vinter får den stå utan handbromsen åtdragen)

Link to comment
Share on other sites

Om du inte hade siktat på banåka hade jag nog gett förslag enl följande.

Vi heter ju ändå locost sweden...

Lossa oken plocka ur bromsklossar och gör rent med fil och stålborste allt så det går lätt, bromsklossarna ska kunna röra sig någon tiondel i hållaren.

Återmontera och sen ut och kör med handbromsen lagom i så att du svarvar rent.

Lite rost på periferin kan man ha på gamla billiga biar, tycker man att det blir mycket eller fult kan man knacka bort den med hammare och mejsel. Men skydda ögona rostflagor i hornhinnan gör skitont!

Efter "rensvarvning" inspektera för sprickor i själva skivan, slitsade skivor är känsligare för den biten.

Det här är baserat på den enda grej som jag ser som släppt vilket är en rostflaga på periferin.

Om du däremot ska åka långt och har råd känns det dumt att riskera en hel dags körning....

Och så en liten varning/brasklapp, ditt och andras liv kan hänga på att bromsarna funkar, så chansa inte.

/T

Link to comment
Share on other sites

Det är inte på kanten jag menar utan på slitytan.

Syns kanske inte på bilden, men där flagan suttit är det så djupt att klossarna inte tar på den ytan.

Ska jag få bort fördjupningen måste jag sätta dom i en svarv och då kommer jag under 7mm tjocklek (8mm när nya) som är slitgränsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...