Jump to content

Vad kollas på rebesiktning/enskilt godkännande?


Recommended Posts

Man kollar ungefär samma sak som på SFRO2, skillnaden ligger väl mest i att man kollar E märkning och mäter siktvinklar på belysningen, kollar backspeglar, mäter, väger och fyller i uppgifterna till TS. Mätarställning tror jag, då han fotade instrumenten och hela bilen. Annars liknande det mest en vanlig kontrollbesiktning. Be att få en bra slutsiffra innan han fyller i en slumpmässig. Jag fick en 0a,..

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att allt kan ses över igen fast med andra ögon och referenser.

Båda instanser ska hålla sig till samma regelverk men kan tolka det olika.

I de flesta fall går det alldeles utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Morty,

Det är ju därför som man själv kan behöva kunskap om vad som ska göras på "enskilt godkännande",

en helt vanlig gammaldags regbesiktning.

Det är ju faktiskt så som Christer J skriver att det endast är det som ska göras,in med uppgifter som

ska stå i regbeviset och inte vad en del stationer också tror, en kontrollbesiktning :blink: .

Det är SFRO 2 slutunderlag som dom endast ska gå på och inte göra någon egen byggbedömning, det är ju detta

mandat som delats ut av Vägverket, nuvarande TransportStyrelsen till sfro att sköta.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

-Här började vi att kolla alla lampor, mått på dem samt e-märkningar.

-Mätte längd, bredd, axelavstånd o.s.v...

-Sedan gick vi snabbt igenom vad som åtgärdats efter SFRO 2.

-Han kollade lite under huven och under bilen (fast det inte går att se något där... :P ) ....

-Chassinummer, sen ut å provköra lite innan Co2 samt vägning.

Så såg iallafall min dag ut hos Bilprovningen, tog 2h ungefär.

Under alla dessa steg fylldes det i massor av papper, som sedan skulle faxas till Transportstyrelsen.

Pappersarbetet var det som tog mest tid...

Det roligaste var att alla som jobbade där OCH kunderna släppte sina bilar och gick fram och tittade/pratade. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...